Jan Žďánský 1. 12. 2016

Jeden z nejlehčích třísezónních spacáků na trhu. Navíc od známé péřové klasiky. Česká firma Sir Joseph má ve výrobě peřových spacích pytlů a oblečení dlouholetou tradici. V jejich nabídce najdete vše, co by vám mohlo v boji s mrazem pomoc. Řada Koteka představuje ty úplně nejlehčí a nejskladnější výrobky, které se v Turnově vyrábí. Spacáky Koteka jsou tři a liší se hmotností náplně. Koteka 290, 500 a 850. Číselné označení udává hmotnost peří uvnitř. Koteka ll značí, že se jedná o novou upgradovanou verzi původní Koteky.

Jeden z nejlehčích třísezónních spacáků na trhu. Navíc od známé péřové klasiky. Česká firma Sir Joseph má ve výrobě peřových spacích pytlů a oblečení dlouholetou tradici. V jejich nabídce najdete vše, co by vám mohlo v boji s mrazem pomoc. Řada Koteka představuje ty úplně nejlehčí a nejskladnější výrobky, které se v Turnově vyrábí. Spacáky Koteka jsou tři a liší se hmotností náplně. Koteka 290, 500 a 850. Číselné označení udává hmotnost peří uvnitř. Koteka ll značí, že se jedná o novou upgradovanou verzi původní Koteky.

Nebudu chodit kolem horké kaše a prozradím, o co tu jde. Komfortní teplota -3°C při hmotnosti 850g. Tím je řečeno vše podstatné, co bikepackera zajímá. Spacák, ve kterém kolem nuly nezmrznete (odzkoušeno) s hmotností pod jedno kilo? To není sen, to je Koteka ll 5OO. Tento spací pytel vozím na řidítkách už půl roku. Byl se mnou v Himálaji i na víkendových výletech po Čechách a tak se mohu podělit o pár poznatků.

Jak vnější tak vnitřní část je vyrobena z ultra lehkého materiálu SofTex Micro s ripstopovou strukturou. Jedná se o vskutku jemný materiál, který má však výborné větruvzdorné vlastnosti při zachování solidní prodyšnosti. Stejně tak udrží všechno peří uvnitř spacáku. Nevýhodou použití tohoto materiálu uvnitř spacího pytle je, že na holé tělo není zrovna příjemný. Během teplejších nocí, případně po pár dnech bez vany se pak doslova lepí na tělo, což bývá až nepříjemné. Husí prachové peří s plnivostí 800cuin je jasným důkazem, že na kvalitě se nešetřilo. Uzavřené H komory zajišťují, že se peří nemusí honit po spacáku a zůstává na svém místě. Spacáky Koteka se vyrábí pouze ve variantě s levým zipem a to jak jinak, než s notoricky známými YKK.

Teď už něco ze života. Ten, kdo chce opravdu lehké a dobře sbalitelné věci, musí počítat s tím, že za tyto dvě vlastnosti se platí. Nemám na mysli nutně finance. Na oltář minimální váhy a objemu padlo vše. Samozřejmě i pohodlí, ostatně z toho se bere asi nejlépe. Zde musím uvést, že velice záleží na tělesných proporcích. Při mé postavě 90kg na 183cm je úzká mumie skutečně obepnutá kolem těla a na nějaké rozvalování můžete zapomenout. Otočit se ve spacáku prakticky nepřipadá v úvahu. Když otočit, tak komplet všechno. Ten, kdo dokáže usnout a spát v jedné poloze (nejlépe na zádech) celou noc, bude mít obrovskou výhodu. Přesto, že je spacák hodně těsný, nemohu říct, že by mi exponovaná místa jako kolena, nebo ramena nějak prochladla.

To, co mě z počátku trochu rozčilovalo, byl zip. Ten má vnitřní légu aby se nezadrhával a při zkoušení „na sucho“ běhá po celé délce nahoru i dolu hladce. Ovšem jakmile jsem vlezl dovnitř spacáku, zapínal jsem se na desetkrát. Časem jsem získal grif, kdy jednou nohou a rukou napnu celou délku spacáku a levačkou zip bez problému zapnu. Lovily se gramy, proto malý zip s malou légou. Chce to cvik, to je celé.

Koteka nemá klasickou kapuci tak jak jsme na ní u většiny spacích pytlů zvyklí. Ta vznikne a obepne hlavu až zatažením gumy v obvodu. Ta je stejně jako u límce vybavená svorkou, která umožňuje pracovat jen jednou rukou. Pro opravdu důkladné utěsnění jak límce, tak kapuce, je samozřejmě lepší použít obě ruce. To, co mi opravdu dere nervy a to kompletně u všech spacáků a co bohužel všichni bereme jako běžnou samozřejmost, jsou metrové gumové šňůry, které se mě pak snaží celou noc uškrtit. Tímto apeluji na všechny výrobce spacích pytlů. Proboha to v tom nespíte? To je takový problém tam dát kousek suchého zipu, nebo našít malou kapsičku, do které by šly ty šňůry schovat? Zkusit něco inovativního? Zkoušel jsem je vystrčit ven, ale to je pořád dost velká mizérie…

Objem po sbalení dělá snad ještě větší než muší váha Koteky. Dodávaný obal má rozměr 18 x 36 cm a to je na regulérní třísezóňák skoro směšné. Musím podotknout, že bohužel není kompresní. Kompresním obalem se dá objem stlačit na nějakých 18 x 25 cm. Já osobně obal nepoužívám, protože spacák jde tak snadno napresovat do řidítkové brašny k ostatním věcem, že by byla škoda z něj dělat neforemnou hroudu.

Když se smíříte s faktem, že ušetřená váha se musí nutně projevit někde jinde a zvládnete udržet peří v suchu, získáte v Kotece nedocenitelného parťáka na cesty. Sám jsem se dlouho nemohl smířit s tím, že se na karimatce kroutím jak píďalka obecná a mé ruce se nedostanou od těla dál než na pár centimetrů. Čím častěji jsem ale balil spacák do brašny a viděl, jaké nic s sebou vlastně vezu, tím víc jsem s ním byl spokojen. Ještě jednou zmíním, že jedinci s typičtější cyklistickou postavou budou mít pro spánek trochu více prostoru. Určitě bych doporučil nekupovat spací pytel na slepo a vyzkoušet si ho v nějaké prodejně přímo na tělo.

Pozitiva

Nízká váha

Minimální objem

Pozáruční servis

Negativa

Nižší míra pohodlí (padlo na úkor hmotnosti)

Zip se občas zadrhává

Šňůry  kolem hlavy

Cena
9000 Kč

Hmotnost
850 g

SHARE
  • 9000 Kč
  • 850 g

support: