Dag Raška 17. 7. 2017

Na tuhle recenzi jsem se těšil, ale současně jsem z ní měl dost hrůzu. Jak pojmout psaní o kole, které je v Evropě téměř nedostupné, je zvláštní, vypadá skoro až ošklivě a ještě stojí, to co stojí? Proto mi také tak dlouho trvalo, než jsem tento článek sepsal, ale konečně mám hotovo a vy se můžete seznámit s kolem od Jeffa Jonese s jednoduchým názvem Jones Plus.

Na tuhle recenzi jsem se těšil, ale současně jsem z ní měl dost hrůzu. Jak pojmout psaní o kole, které je v Evropě téměř nedostupné, je zvláštní, vypadá skoro až ošklivě a ještě stojí, to co stojí? Proto mi také tak dlouho trvalo, než jsem tento článek sepsal, ale konečně mám hotovo a vy se můžete seznámit s kolem od Jeffa Jonese s jednoduchým názvem Jones Plus.

Vše začalo ve Friedrischhafenu roku 2016, kdy jsme při toulání po výstavišti na Euro Biku potkali chlápka, který se zde projížděl na tomto kole. Jones Plus působil jako černá ovce mezi všemi těmi “normálními” koly. Výrobky Američana Jeffa jsem už znal z internetu, ale na živo? To byl strašný šok a já se hned zamiloval. Po návratu jsem začal pátrat po možnostech získání tohoto kola na testování. Po měsíci a půl komunikace přímo s Jeffem a jeho ženou je mi jasné, že dostat kolo do Evropy jako komplet možné nebude. On je totiž Jeff velice svérázný týpek, alespoň co se dopisování týká. Čekání na odpověď je neskutečně dlouhé, a když už odpoví, tak co se týká dodání a cen, velice vyhýbavě. Začíná mi být jasné, že tudy cesta nepovede. Navíc, když si člověk připočítá clo a DPH, začíná být jasné, že suma za kolo bude astronomická. Alespoň se dozvím, že s mojí postavou mi bude vyhovovat velikost 24”. Pátrání pokračuje, tentokrát na evropském trhu. Konečně nacházím v Holandsku obchod, kde rámové sety mají skladem, ale ta cena je neskutečná. Téměř 1.800 EUR za rám, vidlici, excentrický střed a pevné osy se mi zdá hodně. No nic. Začínám šetřit, v garáži vybírám nejméně používaná kola, pod cenou je prodávám, na podzim mám potřebnou částku našetřenou a tak usedám ke kompu a posílám objednávku. Za čtrnáct dní rám dorazí a nastávají další útrapy. Je potřeba přesně zjistit, čím je kolo osazeno, protože je to opravdu atypický bike. Naštěstí přichází zima a je spousta času na stavbu pěkně v klidu. Kolo je nakonec úspěšně postavené a nezbývá než čekat na příchod jara.

Ale vraťme se teď skoro o čtrnáct let nazpět. Ano, přesně tak dlouho to je, co Jeff Jones začal vyrábět svá první kola. Nikdy nešel s hlavním mainstreamem, vždy plaval proti proudu. Jeho cílem bylo a je vyrábět kola extrémně pohodlná, ale přitom v terénu obratná a hravá. A po pravdě řečeno se mu to daří.

Podívejme se však na důvod, proč tvrdím, že Jeff Jones jde proti proudu. Dnes je populární rozvor kol co nejvíce zkracovat, Jones na to jde právě naopak. Rozvor jeho kol je extrémní. Délka krku řízení je také enormně velká. Sedlová trubka je pod velkým úhlem skloněná dozadu a přitom vrchní rámová trubka je zase krátká. To vše zapříčiní, že se na kole sedí velice vzpřímeně, tudíž pohodlně. K tomu si musíme uvědomit, že rám kola je stavěn na vidlici Truss Fork a řidítka H-Bar. Bez nich by tato geometrie kola postrádala jakýkoliv smysl. A je tomu opravdu tak. H-Bar řidítka vám poskytnou nepřeberné množství úchopů, kde každý má svůj význam a každou změnou úchopu se pozmění vlastnosti kola. Potřebujete kolo lehce ovládat při sjezdu v terénu. OK, uchopte řidítka za jejich konce u brzd. Potřebujete jet proti větru? Chytněte je za přední část. A pokud stoupáte, tak je jednoduše uchopte za část u představce. A co ještě dělá Jones jinak? V dnešní době je moderní jít cestou převodů 1×11. Jones upřednostňuje 2×10 nebo 2×11 a dělá dobře, ale o tom dále v naší recenzi.

Kolo tedy máme během zimy postavené. Ráfky jsme pořídili od Surly a to Rabbit Hole, doplněné pneumatikami WTB Ranger 29×3,0. Přední nába je Jones o rozměrech 150×15 mm a vzadu je použita nába Hope Pro 148×12 mm. Kolo je vybaveno výrobky firmy Thomson, od které jsou sedlovka, sedlová objímka a představec. Dále hlavové složení Cane Creek. Řidítka Jones H-Bar 710 mm. Pohon a brzdění zajišťuje sada Shimano XT 1×11 s brzdovými kotouči 160 mm vzadu a vpředu 200 mm. O pohodlí zadnice se stará osvědčený Brooks England Cambium C15.

Bike na fotografiích nepůsobí nijak velkým dojmem a měl jsem i pár dotazů, zda je to postaveno na 27,5+. Ve skutečnosti je to obr. Vždyť se jedná o velikost 24” a to opravdu není málo. Kola 29+ působí v rámu poněkud titěrně. Co asi nejvíc zaujme, je především vidlice, která se vymyká všemu, co jsem do té doby viděl. Vůbec nevím jak ji popsat. Prostě pár tenkých ocelových trubek svařených do podivného tvaru. Vidlice se skládá ze dvou dílů, vidlice a trubky řízení. Vidlice je přichycena k trubce na dvou místech a to pod a nad krkem rámu za pomoci čtyř šroubů. Samotná stavba kola je tak dlouhá, že nepostačuje použít jeden řetěz, ale museli jsme ho složit ze dvou kusů. První pohled ve vás vyvolá dojem, že se sice jedná o asi pohodlné, ale naprosto neohrabané kolo. Marně budete dumat nad videi, která zveřejňuje Jeff ze svých jízd a kde předvádí různé psí kusy. První usednutí ve vás vyvolá dojem: “Sakra na co jsem to sednul”. Ale to vše si řeknete jen a pouze na začátku vaší první jízdy, protože to kolo je Dr. Jekkyl a pan Hyde.

Má první jízda začínala na asfaltu, přeci jenom se nějak do toho lesa dostat musím, a zde mě kolo překvapilo svou pohodlností, která je ještě umocněna použitím řidítek H-Bar. Množství úchopů je bezva a oceníte to. Nebudu tvrdit, že je to kdovíjaký rychlík, na asfaltu to tak není. Ony totiž pneumatiky 29+ ani na asfalt nejsou určeny. Ale přesto je to kolo svižné a pokud jsou pneumatiky řádně natlakovány, tak docela peláší. Co mě ale už na asfaltu velmi překvapilo, bylo chování vidlice. Ona totiž pruží. Nevím jak, nejsem konstruktér, ale je to tak. Samozřejmě neočekávejte nějaké super zdvihy, ale v kombinaci s pluskovou pneumatikou máte velice komfortně odpružený předek. Avšak teprve ve chvíli, kdy opustíte asfalt a vjedete do terénu, vám dá Jones poznat, zač je toho loket. Přes svou délku a dojem neobratnosti je to hbitá a vysoce ovladatelná mrška. No spíše mrcha. Kolo je naprosto přesné, ovladatelné a především hravé. Nutí vás zvyšovat rychlost, skákat a prostě blbnout jak jen se dá a co vám váš cyklistický um dovolí. A především zde, v terénu, poznáte co vidlice Truss Fork v kombinaci s pluskama umí. A co nějaké to stoupání? Také bez problémů. Kořeny, kameny, brody, potoky, nic s čím by si Jones neporadil. Opět a jenom jsou limitem vaše nohy.

Dobře, ale co bikepacking? No, jednoduše řečeno: neskutečný náklaďák. První, co jsem věděl, že budu řešit, byla rámová brašna. Doma takto velkou brašnu prostě nemám. Půjčil jsem si největší Apiduru a ta v rámu vypadala jako miminko. Následoval telefonát do Rebeltu, vyrobení šablony, odeslání a potom telefonát od Martina Kubeše, zda jsem se nespletl a jestli to myslím vážně. Myslím, prostě rámový prostor je ohromný. Za necelých čtrnáct dní dorazil balík a v něm požadovaná brašna. Tak to je brašna a teď k samotnému kolu. Na rámu najdete tři místa na přidělání nosičů na láhev. Dva na spodní rámové trubce ze shora a jeden ze zdola. Na sedlové trubce žádný není. Kde možnost přidělání nosičů alespoň mně citelně chybí, je vidlice. Tam žádnou možnost montáže nenajdete. Ani to, díky použitým rozměrům materiálu na vidlici, není možné, protože by došlo ke snížení pevnosti. Při bližším prozkoumání rámu jsem ale našel na zadní stavbě po čtyřech šroubech v řadě nad sebou a to na obou stranách. Nevím, k čemu primárně tyto šrouby slouží. Zda k přidělání nosičů či něčemu jinému, ale já je požívám k montáži držáků na láhve a funguje to na výbornou. Akorát se za jízdy nenapiju. Spíš jsme to radši nezkoušel. Třeba to jde. Právě díky velikosti rámu, v případě, že budete mít rámovou brašnu, získáte neuvěřitelnou kapacitu pro náklad a budete velice často přemýšlet, co si k ní ještě vezmete za vybavení. Zda řidítkovku nebo jenom podsedlovku. Pokud si vezmete obě, tak klidně můžete vyrazit na měsíční pouť a ještě vám místo zbude. Pro případ, že by vám i toto bylo málo, existuje ještě jedna vychytávka. Jones ve spolupráci s Revelate Design dodává i brašny na vidlici a to vám kapacitu ještě zvedne. Bohužel zde musím uznat, že brašny se moc nepovedly. Ony jsou v podstatě dobré, skvěle drží a ani v náročných sjezdech nepovolí, ale velice rychle promoknou. Voda se do nich dostane nepodlepenými švy a především naprosto nevhodně zvoleným typem zipu, který není voděodolný a je zbytečně velký.

I při plně naloženém kole neztrácí bike na hravosti a je radost na něm plout krajinou. Kochat se a užívat si přírodních trailů.

A právě proto tvrdím, že je to Dr. Jekkyl a pan Hyde. Jednoduše v Jones Plus získáte parťáka jak na jednodenní výlety, tak i třeba na měsíční či delší putování. Je to kolo, které nejenom budí pozornost, ale je zároveň kvalitně zpracované a jeho jízdní vlastnosti jsou skvělé. Jeff Jones jde prostě proti proudu a navrací se ke kořenům cyklistiky, kdy kolo bylo dopravním prostředkem a dbalo se na pohodlí. Akorát co se mi opravdu nepovedlo, je výběr 1×11. Tento typ převodu je naprosto dostačující v případě, že vyrazíte na traily s nenaloženým kolem. Ale to se změní ve chvíli, kdy kolo plně naložíte, protože pak opravdu dřete a velice rychle pochopíte, že převod 2×10 nebo 2×11 je opravdu potřeba. Bohužel já musím konstatovat, že mnou zvolený převod mi delší bikepackingové výlety poněkud kazil a už se těším, až dopředu umístím přesmykač a dvojpřevodník. Pak to bude kolo mých snů.

Pozitiva
  • kvalita zpracování
  • neotřelý design
  • jízdní vlastnosti
  • kapacita rámu
Negativa
  • vysoká pořizovací cena
  • špatná dostupnost v Evropě
  • pro někoho nepřítomnost montážních prvků na vidlici

Materiál
Ocel

SHARE
  • Ocel

support: