Nadstandardně dlouhodobý test ocelového trailového hardtailu od americké kultovní značky Surly. Hravý bike jako stvořený pro objevování vzdálených singletracků.
Jestli se dá nějaký test kola nazvat jako dlouhodobý, tak je to jednoznačně tento test mého Karate. Letos s ním totiž začínám už třetí sezónu. Za tu dobu toho tohle kolo zažilo opravdu hodně. A taky dost trpělo. Ale pokaždé mě bez zaváhání přeneslo přes všechno co jsem před něj postavil. On to vlastně asi nebude ani test, jako spíš óda na mé určitě nejpoužívanější kolo. Takže pokud prahnete po regulérní nezávislé novinařině, tak tady ji patrně nenajdete.
Nejprve rám. Jako nadšený uživatel toaletního papíru s potiskem “Carbon Fiber” mám v otázce zvoleného materiálu celkem jasno. Nové KM dostalo úplně novou sadu trubek CrMo 4130 Natch s větším průměrem, než bylo u Surly zvykem. A taky jeden skvost v podobě kónické horní rámové trubky. Podivíni z Minneapolis si asi řekli, že aby byl rám dostatečně pevný a tuhý, bude dobré ho nechat ukovat bandou opilých trpaslíků kdesi v podzemí Minnesoty. Hmotnost rámu totiž není moc daleko od Thorova kladiva. Na druhou stranu musím říct, že to člověka naplňuje jistotou a sebevědomím, že i z případné srážky s medvědem odjede jako vítěz.
První šla dolů řidítka. Ukázalo se, že 800mm mi absolutně nevyhovuje úchopem a navíc jsem s takovou tyčí neustále škobrtal o stromy. Nasadil jsem nějaké 760mm vlaštovky Mortop, které jsem měl doma a už jsem na ně byl zvyklý. Hned se mi kolo ovládalo líp a posed byl pohodlnější. Další přišli na řadu kliky. Na Rychlebech se mi podařilo vylomit pedál z pravé kliky, což už se nedalo opravit. Systém pevné osy ve středu rámu a na ní našroubovaných NX klik z bláta byl opravdu žalostný, takže přišla výměna za klasickou GXP osu a kliky Truvativ stylo, které od té doby slouží na výbornou.
Často jsem zvažoval přechod na 1×12, protože mi nohy nechtěly moc akceptovat rozsah 11sp kazety 11-42. Ale 12ti rychlostní kazeta s 50ti zuby na pastorku je na zadním kole něco tak odporného, že jsem se k tomu neodhodlal. Navíc se ukázalo, že peníze za přestavbu je lepší investovat do kondice, protože po pár návštěvách posilovny jsem s rozsahem převodů přestal mít sebemenší problém.
Mnohem větším přínosem byla teleskopická sedlovka Kind Shock Lev SI se 125mm zdvihu. Na základě požadavků doby disponuje rám otvorem pro vnitřní vedení lanka a vnitřním průměrem sedlovky 30,9mm. Po jedné kryse na rychlebském hřebeni jsem musel vyměnit páčku teleskopky. Po dlouhém špekulování jsem vzal Crak Brothers Highline. Tahle páčka je skvělá a 100% doporučuji.
S přidanou hmotností odpružené vidlice bylo potřeba najít úsporu jinde. V pneumatikách. Dirt Wizzardy byly ohledně záběru neskutečné. Nejagresivnější vzorek jaký jsem kdy viděl, držel za všech okolností a s neoblomnou jistotou. Ale roztočit je dalo celkem práci. Wizzardy jsem tedy vyměnil na Noby Nic 2,8/3,0 zadní/přední a místo duší nalil tmel. Úspora přes 500g na rotační hmotě zapříčinila diametrální rozdíl v dynamice jízdy. Noby Nicům nemám v zásadě co vytknout. Mají takový záběr, jaký jsem chtěl, jsou lehké, na defekty netrpí, na mokru se nijak neplaší. Prostě solidní terénní guma. Chvilku jsem také experimentoval s Rocket Ronem na zadním kole, ale to byla slepá ulička. Jemný vzorek se sice parádně odvaloval, ale zdaleka mi neposkytl oporu, kterou potřebuji.
Tak jsme se postupně dostali až ke kolu, které mám dnes a které mě nepřestává bavit a naplňovat jistotou, že mohu vyrazit kamkoliv mě napadne. Čím těžší terén, tím lépe. Abych se po těch žvástech taky dostal k samotné jízdě. Inu jezdí se mi na tom kole dobře, jinak bych si ho asi nenechával že. Není to žádný závodník, je to těžké a má to tlusté gumy. Je to spíš nezmar, který sežere vše, co mu přijde do cesty a pokud se pojede z kopce, tak to bude i velká zábava. Kolo je dobře čitelné. I v hodně prudkých sjezdech v kamení, drží směr který určím. Stačí trochu pobídnout a ochotně zvedne přední kolo přes překážku. Jak jsem psal ze začátku, KM podle mě představuje ideál trailpackingového kola. Robustní ocelový rám, hravá, ale pohodlná geometrie a dostatečná přepravní kapacita jsou ty nejsilnější stránky. A taky je to přesně takové trailové kladivo jaké jsem si na mé ježdění po Kokostezkách představoval. Sedl mi rozměr kol 27,5 plus. Obzvlášť na domácích trailech se mi dobře obtáčí kolem stromů. Díky šířce mě snadno přenáší po pískových naplaveninách a se správným tlakem jsou to i spolehlivý kořenožrouti. Za podstatný klad také považuji fakt, že díky větší trakci širokých gum nemusím rvát za brzdy a v lesní hrabance po mě nezůstávají vybržděné rygoly. Sice mi stále vrtá druhý pár 29er kol, ale to je jen rozmar. Dvacetsedmičky fungují parádně a na objevování horských singletracků, které bývají plné šutrů a kořenů je to asi ideální rozměr. Baví mě bezúdržbový provoz a jízdní projev hardtailu. Rád vím, co se mi pod zadkem děje a vyhovuje mi ta odezva, co od zadní stavby dostávám. První rok jsem jezdil jen s pevnou vidlicí a teleskopem. Tohle kombo mě hodně bavilo a občas se k němu vracím. Je celkem zajímavé jak takový pevňák dokáže tlumit rázy do celého kola a není to jen o tom, že vám to musí utrhnout ruce. Jednoduchost a punk pevného trailového hardtailu má velké charisma a ať chcete nebo ne, pevná vidle tříbí techniku a každý biker by si tím měl projít. S upgradem na odpruženou vidlici jsem především zrychlil ve sjezdu a jízda není tak fyzicky náročná, protože vidlice toho pobere strašně moc. A samozřejmě větší rychlost=větší zábava.
Ač je to neuvěřitelné, tak na to, jak jsou Levely zoufalé brzdy, já na ně za celou dobu nemusel ani jednou sáhnout. Jen jsem vyměnil destičky a jezdil dál. Taky proto jsou pořád na kole. Sice moc nebrzdí a myslel jsem, že to bude první věc, kterou vyměním, ale ony jsou zcela bez údržbové a pořád fungují. Úplně stejně je na tom NX řazení. Vyměnil bych ho za Shimano, ale taky jsem na to nemusel za celou dobu sáhnout. Pořád jenom jezdím a řadím. Přesně a spolehlivě. A to stále na původním řetězu…..mechanici snad prominou. Takže dokud se něco z toho nerozbije, tak jezdím dál. Hřeben za hřebenem, trail za trailem.
Surly
Odolný rám
Vyvážená geometrie
Pohodlné ale hravé
Skutečný bikepackingový hardtail
Vyšší hmotnost
Evropské ceny
Pevné osy jen na oko
Tak k tomu ti gratuluju! Mě se zdá, že s těma cenama je to zběsilé jen v Evropě. V USA byly Surly vždy dostupná kola s rozumnou cenou. Je pravda že i tam šla cena za posledních pár let vzhůru….tak jako všechno. Taky se perfektně svezli na vlně bikepackingu a dotvořili image o kterou se mohou opřít. A to se na cenách projevilo. Ale moje KM stálo v USA v kamenném obchodě 1000USD a to je na naše poměry ukrutná cena. A i ohledně konkurence mi ty ceny příjdou v pořádku. Rozhodně to ale nejsou kola pro každého.
No já tu asi nejsem za managera Surly, nicméně ta Čína je z mého pohledu hodně mimo mísu. Každopádně až objevíš kvalitní rám z CrMo 4130 za 400USD, což je tedy polovina ceny rámu Surly KM, tak dej vědět.
Zdravim, jakou brasnu pouzivate s teleskopem? Vidim ze je chycena za sedlo. Diky
Ahoj Kubo, dle fotek to vypadá, že tam Honza má Revelate Designs Vole. Více jsem o této brašně psal zde: https://www.bikepacking.cz/test-revelate-design-vole/
Ahoj je to Rockgeist Gondola. USA
Snažil bych se na celou věc dívat více realistickou optikou. Surly je dnes už globální značka. V té firmě pracuji lidí a ty potřebují uživit hlavně své rodiny, pokud mají celý život dělat hobby jako je stavba rámů. Ve chvíli, kdy začnete prodávat kola po celém světě, vám například narostou do závratných výšin náklady na marketing a další operativa s tím spojená. Navíc každý trh vyžaduje odlišný přístup v komunikaci. Takže se nelze divit, že kola jsou o něco dražší. Další věc je, že se stačí podívat na patky u Surly rámů. Velmi častou jsou osazeny patkami, které umožňuji zastavět téměř libovolný systém včetně Rohloffu. Kdo tohle dnes dělá? V roce 2006 jsem byl například na exkurzi v německém Nicolai. Už tehdy mi obsluha jejich CNC mašiny říkala, že každá drobnost na patce navíc výrazně prodražuje provoz CNC stroje a tím i cenu rámu, protože tam se počítá každá vteřina navíc na vyrobení jedné patky. Ono se vůbec dost řeší, jak dlouho bude moci CNC mašina běžet. Těch pár vteřin navíc je hromada chladící kapaliny a značné nároky z pohledu příkonu a celkově opotřebování CNC stroje. To samé nám potvrdil Rohloff, kam jsme druhý den přejížděli. Samozřejmě, náklady se projevují všude a je jedno, jestli si rámy stavíte v roubence, jako Nicolai nebo někde v Asii.
Ahoj vypadá parádně. Zrovna jsem si dorobil ht ocelaka na tik tik rámu s 27,5 a pikem, zajimalo by me teda kolik tahle sranda váží bo já jsem asi na 15kg což není zrovna lehká váha. Ale jak píšeš je to prostě návykový. Dík za odpověď a ať to jezdí.
Ahoj, 15kg je celkem běžná hmotnost těchto kol na komponentech střední třídy. Moje Karate je taky mezi 14-15kg. Šlo by se dostat pod 14 ale proč? Abych se pak bál že někde spadnu a zničím komponenty za 20tis? Tohle kolo je na lovení zážitků a né vteřin a tak se k tomu snažím přistupovat.
Ahoj Honzo, prosim Te o jakou velikost ramu se jedna? A jaka je tvoje vyska? Jsem mezi M/L, premyslim, ze bych si jej take poridil. Diky! Ondra
Ahoj Ondřeji, nevím jestli ti Honza odpoví, protože už je to nějaký ten pátek co přestal pro web psát. Ale pokud si dobře pamatuji, tak měří 181 cm a bral si velikost L a jinou by nebral. Pěkný den. Dag
Velke diky!