Když americká Salsa s velkou slávou představila svou novou řadu Journeyman, přiznám se, že ač velký fanoušek, nijak jsem nejásal a jejich krok jsem moc nechápal. Vždyť gravel kola už v nabídce mají a bikepacking kola také, tak proč další řada? Pochopil jsem, až když jsem viděl cenovku. Neváhal jsem a pokusil se jeden kus na testování sehnat. Povedlo se.
Ačkoliv Salsa v současné době oficiální zastoupení pro Čechy nemá, tak to vypadá, že se blýská na lepší časy a nám se přes budoucí zastoupení podařilo sehnat originální kompletní kolo.
Objednali jsme tedy Journeyman Sora 700 a pozor! V ceně 1.099 $. Uvidíme, jaká cena nakonec bude stanovena pro náš trh, ale v dolarech to nevypadá věru zle.
Co v této ceně dostanete? Hliníkový rám s označením 6061-T6 s vnitřním vedením bovdenů je doplněn karbonovou vidlicí Fantail Deluxe. Na samotném rámu jsou tři držáky na láhve plus šrouby k přichycení vrchní rámové brašny. Na samotné vidlici další možnost ať už montáže košíků na vodu, nebo dalšího příslušenství, například dry bagy. Příprava pro montáž předních i zadních nosičů je samozřejmostí. Osazení kola? Nečekejte top produkty. Doplňky patří k těm cenově dostupnějším, nicméně musím podotknout, že jsem nezaznamenal jakýkoliv problém. O řazení se stará Shimano Sora, které je doplněno devítirychlostní kazetou Sunrace 11-34 zubů a dvoupřevodníkem FSA Vero Pro Adventure 46/30 zubů. Mechanické brzdy Promax DSK-330R 160mm, představec Salsa Guide, řidítka Salsa Cowbell, sedlová objímka Salsa, sedlovka Salsa a sedlo WTB Volt Sport. A co obutí? Tady je to kouzlo Journeymana. Nám kolo přišlo obuté na WTB Riddler 700c x 37mm s ráfky WTB STP i19, nábách Formula a rychloupínáky. Na kolo ale lze i nasadit kola o rozměru 27,5 do šířky pneu 2,2. Dobrá, řazení, brzdy, řidítka, kola, to vše mám vyjmenováno. Pokud jsem na něco zapomněl, věřím, že jste šikovní a na netu si najdete informace.
Hurá na kolo. První dojem při převzetí kola byl takový trochu rozpačitý. Lehké to není, ale těžké také ne. Bílá barva kolu sluší a 700c mu fakt sednou. První jízda vede skrz město po asfaltu a pak do lesa na štěrk s přechodem na lesní pěšinu s kořeny. Po ujetí deseti kilometrů u mě začíná převládat spokojenost. Vzpřímenější posed na kole je pohodlný, ale přesto je kolo lehce ovladatelné a hravé. Do městské džungle poseté výmoly a kanály je ideální a co teprve když se vlétne na štěrkovou cestu do lesa. Tady je kolo ve svém živlu. Kolo drží, nikam neustřeluje a je radost na něm projíždět zatáčky. Prostě je vidět, že Salsa spojila geometrii čistokrevného štěrkoletu Warbird s geometrií pohodlné Vaya a fakt se jim to povedlo. První týden jezdím na kole úplně všude a jenom lehce naložený. Vymetu s kolem úplně všechny druhy terénu. Pravda, downhill nezkouším. A čím víc na něm jezdím, tím víc mi přirůstá kolo k srdci. Je to, dle mého názoru, naprostý univerzál. Kolo do práce, do města, kolo do nepohody. Řazení Sora sice není top, ale funguje naprosto přesně, lehce a spolehlivě. Brzdy Promax brzdí, ale já osobně bych je raději vyměnil, protože na BB7 nemají ani náhodou. Rychle zavadnou a ztrácí účinnost. Tady se šetřilo kvůli snížení prodejní ceny. Co naopak musím vyzvednout je dvoupřevodník FSA. Zde je vidět, že se na komponentech sice dá ušetřit, ale dá se to udělat dobře. FSA převodník 46/30 v kombinaci s kazetou 11-34 vás nikde nenechá ve štychu, po asfaltu upalujete a v kopcích vám budou převody také stačit a to i s naloženým kolem. Je hned poznat, že u Salsy nejdříve někdo na kole jezdil, než padlo rozhodnutí, čím to zpřevodovat. Já smekám, tohle se Salse povedlo.
Co se povedlo trochu méně, je kvalita laku. Kolo se mnou absolvovalo asi 750 km bikepackingových cest a to pod plným zatížením. Po ujetí této vzdálenosti je lak na místech, kde jsou uchyceny suché zipy brašen, nepěkně vybroušený a zašlý. Uznávám, že na lak se nejezdí, ale mě, jako estétovi, to vadí.
Co se naopak povedlo, je schopnost kola pojmout velké množství bikepackingového vybavení. Tady si troufám říct, že při troše snahy z něj uděláte cestovatelskou mulu. Jediné, kde vás kolo poněkud limituje, je přední řidítková brašna. Poněvadž je okolo vybaveno berany Cowbell a řazením Shimano, tak přední brašnu musíte balit opravdu minimalisticky, jinak nebudete schopni řadit. Já jsem naštěstí měl k dispozici brašny Salsa a právě ve spojení Journeymana s harnessem od Salsy vám tento problém odpadne. Harness jsou dvě ramena, která se namontují na řidítka, ramena jsou zakončena plastovým držákem pro drybag. Výhoda je, že si můžete nastavit úhel sklonu a to právě v případě Cowbell řidítek (ale i jiných beranů) zajistí, že můžete bez problémů řadit.
Ať jsem dělal, co jsem mohl, nikdy se mi nepodařilo mít tolik nákladu, abych naplno využil nákladovou kapacitu kola. V případě, že kolo plně naložíte, můžete klidně vyrazit kolem světa.
A jak se kolo chová při naložení? Překvapivě dobře. Na své ovladatelnosti ztrácí minimálně a pohodlí na dlouhých cestách je na jedničku. Zkoušel jsem s naloženým Journeymanem i těžší terén, jako byly lesní sjezdy v Lužických horách přes kořeny a kameny. A právě v takovém terénu vás začínají limitovat dva faktory. Kola o šířce 37mm a především brzdy Promax. Brzdy jsou v takovém terénu katastrofální a tak s klidným svědomím mohu říct, že zde je určitě vhodné popřemýšlet o výměně za jinou, lepší značku. Všechny své cesty jsem absolvoval na dodaných pneumatikách a musím použité obutí jenom pochválit. Na asfaltu díky svému dezénu skvěle odvalují a i v terénu, jako je štěrk, písek a bláto vedou dobře. Akorát, jak už jsem psal, na kameny a kořeny to není. Ale kdo by taky gravel kolo bral do terénu pro MTB. Ode mne to byl taky jenom takový testovací pokus a jsem rád, že jsem ho ve zdraví přežil.
Před koncem testování se mi dostala na kolo druhá sada pneumatik a to o rozměru 27,5 x 2,1, ale už jsem bohužel neměl moc příležitostí tato kola odzkoušet v praxi. Jediné, co mohu napsat je, že esteticky kolu moc nesedí a kolo vypadá poněkud divně. Uznávám, že to moc odborný názor není a že v těžším terénu, kde 700c byly úzké, tak 2,1 budou o poznání lepší. Já si ale myslím, že pro mé cestování je rozměr 700c x 37 naprosto universální a vyhovující.
Salsa Journeyman se pro mě v posledním půlroce stala parťákem na všechny druhy cest. Cesty do práce a do města, lehké odpolední vyjížďky, víkendové výlety i několikadenní cesty a zaujímá čestné místo v naší bikepackingové garáži.
Pokud se povede budoucímu zastoupení udržet rozumnou cenovou hladinu, tak v Journeymanu získáte za rozumné peníze hodně, ale opravdu hodně muziky.
ovladatenost
pohodlí
přepravní kapacita
horší brzdy
opět ta dostupnost u nás
Cena
30.000 Kč
Hmotnost
11,2 Kg
Materiál
Al
Dobrý den,
zajímalo by mne srovnání s Roninem od Authoru. Bylo by hezké znát rozdíly v jízdních vlastnostech od někoho, kdo měl možnost jezdit obě kola. Jedná se o podobnou cenovou kategorii a i zaměření kol mi přijde obdobné.
Díky za informace.
Ahoj Ronina jsem testoval já a na Journeymanu jsem seděl jen pár metrů. Myslím ale, že Salsa je hbitější a líp se na ní sedí.