Dag Raška 2. 9. 2019

No ty vole...proč se to jmenuje Vole? U nás dosti nezvyklý název a už slyším tu spoustu vtípků. Ty vole, ty máš Vole a podobně. No zas tak vtipný to nebylo. Teď vážně. Během těch několika let, co se bikepacking věnuji, jsem měl nesčetně dotazů jak řešit podsedlovku na teleskop. Sami jsme to při cestě na Rychlebské stezky řešili. Nevyřešili. Prostě jsme teleskop nepoužívali, pokud byla brašna na kole. To by se s příchodem podsedlovky Vole mělo změnit.

No ty vole...proč se to jmenuje Vole? U nás dosti nezvyklý název a už slyším tu spoustu vtípků. Ty vole, ty máš Vole a podobně. No zas tak vtipný to nebylo. Teď vážně. Během těch několika let, co se bikepacking věnuji, jsem měl nesčetně dotazů jak řešit podsedlovku na teleskop. Sami jsme to při cestě na Rychlebské stezky řešili. Nevyřešili. Prostě jsme teleskop nepoužívali, pokud byla brašna na kole. To by se s příchodem podsedlovky Vole mělo změnit.

A to bychom ani nebyli my, abychom jeden kus nepořídili a neotestovali. Hned při výběru je nutné si dávat velký pozor na rozměr teleskopu. Máte možnost si vybrat se dvou průměrů a to 25 a 26 milimetrů. Nutno podotknout, že pokud si objednáte špatně, tak vzhledem k dostupnosti výrobků Revelate u nás, budete mít zaděláno na slušný problém. Proč? Protože amíci vyřešili problém s podsedlovkou dost šalamounsky. Hlavní problém s uchycením podsedlové brašny není v suchém zipu, to jde vždy přichytit, ale problém je, když podsedlovku spustíte. Pak se vám suchý zip začne ničit. V Revelate to vyřešili plastovým adaptérem od firmy Wolf Tooth, který nacvaknete pod sedlo, zajistíte šroubem a máte hotovo. Při spuštění sedla se sedlovka spustí pouze po adaptér a dál nejde. Samozřejmě to není jediný problém s teleskopy v kombinaci s podsedlovkami, ale o tom si povíme až dále v článku.

První je nutné vzít v úvahu fakt, že tato brašna není nepromokavá, nýbrž pouze voděodolná. Hlavním materiálem je X-Pac ve spodní části kombinovaný s plastovou výztuhou, která má ochránit brašnu před poškozením v případě, že přeci jen škrtnete o zadní kolo. Je to v podstatě takový tvrdý plastový blatník. Jeden suchý zip k uchycení za sedlovku, dvě nové přezky pro přidělání na lyžiny sedla a pak již jenom rolování a dlouhý popruh s háčkem k zajištění brašny.

Ve výbavě je ještě jeden popruh s plastovým okem na konci. Ten slouží k přizvednutí brašny, pokud vezete brašnu plně naloženou. Maximální náklad je sedm litrů a pak již je nutné tento přídavný popruh použít. Je to snadné. Liščí smyčkou přivážete za lyžiny sedla a zaháknete zajišťovací popruh. Nové přezky jsou na první pohled zajímavé, ale manipulace s nimi již tak snadná není. Ony sice skvěle drží, nepovolují se, ale když chcete přidělat již zabalenou brašnu, tak je to docela prsto lam.

Lépe je tedy brašnu přidělat prázdnou a pak si teprve zabalit. V tom případě už nadávat nebudete. Zpracování brašny je na slušné úrovni, tak jak jsme u výrobků Revelate zvyklí. 

A jak to je s funkčností ve skutečnosti? Výrobce udává, že minimální vzdálenost spodní části od pneumatiky má být šest palců, což je asi patnáct centimetrů. Já jsem na kole tuto vzdálenost měl dostatečně dodrženou a přesto jsem neustále škrtal. Ale k tomu se ještě vrátím. Sedlovka bezproblémově sjíždí, ale pokud je brašna plně naložená, tak musíte počítat s tím, že už o něco pomaleji vyjíždí nahoru a je potřeba si na to zvyknout. 

A teď se vrátím k funkčnosti na trailech. No doslova a do písmene nic moc. Má očekávání byla podstatně větší. Brašna škrtala a škrtala. Ještě, že tam má spodní ochranu. Škrtala při sebemenším skoku, ale to, co dělala při větších skocích, se snad ani nedá popsat. To vyloženě fungovala jako brzda a moc příjemné to rozhodně nebylo. Vlastně to bylo dost hnusné. Upozorním jenom na skutečnost, že jsem měl v brašně náklad vždy o objemu něco mezi třemi až šesti litry a škrtala vždy. A škrtání nebyl ten hlavní problém, na to se dá zvyknout, ale problém nastal se stahovacím popruhem. Jelikož je tento popruh dlouhý, tak je na konci opatřen suchým zipem. Přebytečný popruh srolujete a zajistíte suchým zipem. A zde je právě zakopaný pes. Nedokážu vůbec spočítat, kolikrát se mi stalo, že jsem byl ta trailu nucen zastavit a popruh opět srolovat. Skoro po každém druhém skoku. A to je dle mého gusta poměrně dost. Je to otravné a hlavně je otázkou času, kdy se vám popruh dostane do výpletu zadního kola a vy ho v lepším případě utrhnete.

Zdá se to jako drobnost, ale podle mě to drobnost není a zde jsem čekal poněkud lepší funkčnost. Zajímavé je, že se o tom nikde nikdo nezmiňuje, alespoň jsem nikde žádnou takovou poznámku nenašel. Je to škoda, ale musím subjektivně napsat, že tahle brašna mě moc nenadchla. Není špatná, to vůbec ne, ale prostě jsem čekal o něco lepší funkčnost. Nebo prostě jenom skáču výš a dál než ostatní. A to se mi moc nezdá. Zkusil jsem i nerolovat popruh a pouze suchý zip připnout o něco výš. Sice se to výrazně zlepšilo, ale pořád to není ono.

Rád bych poprosil toho, kdo tuto brašnu vlastní, ať nám napíše své zkušenosti. Třeba je opravdu chyba na mé straně a něco dělám špatně. Byl bych rád, kdyby tomu tak bylo. 

Ještě poznámka závěrem. Rozhodně jsem brašnu nezatěžoval něčím těžkým. Pouze pár kousků lehkého oblečení.

Těšíme se na vaše komentáře.

Pozitiva

zpracování

objem tak akorát

Negativa

škrtá, škrtá a stále škrtá

poněkud složitější přidělání na sedlo

stahovací popruh

Cena
4.400 Kč

Hmotnost
367 g

Rozměry
2-7 l

Materiál
X-Pac

SHARE
  • 4.400 Kč
  • 367 g
  • 2-7 l
  • X-Pac

support: