Ortlieb už se svou bikepackingvou řadou zaujal stabilní místo na poli bikpackingových brašen. V průběhu loňského roku německý výrobce rozšířil bikepackingovou řadu o takzvané Fork Packy. Brašny přímo určené k montáži na přední vidlici.
Ortlieb Fork Pack tak nabízí další možnost rozšíření objemu pro případy, kdy je místa nedostatek. Přesněji je to 4,1l v jedné brašně. Vzhled a provedení brašen zcela zapadá do stávajícího designu celé bikepackingové řady. Svařované spoje a pevná nepromokavá tkanina (nylon s PU zátěrem) poskytují 100% nepromokavost. Tedy pokud zavírání správně zarolujete. Nechybí ani typické ortliebácké odrazky. V katalogu jsem si všiml, že existuje ještě varianta Fok Pack plus, která je z těžšího materiálu a vyrábí se i v červené barvě. Ortlieb brašny vybavil vlastním držákem, řekněme nosičem a pro jistotu i montážní sadou pro vidlice bez navářek. Tímto systémem se Ortliebácké Front Packy výrazně odlišují od zbytku konkurence, pro které často musíte nějaký držák dořešit.
Pokud máte ”bikepacking friendly” vidlici je montáž nanejvýš snadná. Třemi přiloženými šrouby připevníte držák k vidlici, nasadíte brašnu a je to. V Ortliebu si asi všimli, že nabídka “adventure” kol není až tak velká a proto dodali i montážní sadu pro vidlice bez navářek. Drtivá většina pevných vidlic disponuje alespoň jedním závitem pro montáž blatníku či nosiče a to stačí. Zbytek podrží dodaná sada. Překvapilo mě, jak jednoduše a dobře to funguje. Jedná se o ocelový pásek a čtvercovou matici, která se utahováním šroubu zatahuje do těla držáku a ten svou hranou přitlačí ocelový pásek k vidlici, až se to celé ani nehne.
Držák se tak dá úspěšně použít i na odpruženou vidlici. Vyzkoušel jsem to na mém Rockshock Pike a musím říct, že jsem zíral, jak to i s naplněnou brašnou drží. Otázka je, jaký to může mít dlouhodobý vliv na chod vidlice, protože obecně se jakékoliv stahovací pásky na odpružené vidlice nedoporučují.
S pevností ani spolehlivostí takto improvizovaná montáž problémy nemá. Nevýhoda tak asi spočívá v tom, že pokud nechcete jezdit s držákem na vidlici, je opětovná montáž/demontáž trochu otravná a zdlouhavá. Na druhou stranu samotný držák na vidlici nijak zvlášť nepřekáží a nevyčnívá, ale poškození při neplánovaném ulehnutí samozřejmě hrozí. Pak je tu ještě taková drobnost a to že šroub do navářky má jiný rozměr hlavy než šroub do čtvercové matice, takže při montáži na gravela jsem potřeboval dva imbusy. Na funkci to nemá vliv, ale vždycky mě rozčiluje montovat jednu věc více nástroji.
Brašna má vyztuženou zadní stranu a na ní dva plastové chyty. Horní má navíc pojistku, která po zasunutí do držáku zaklapne a brašnu už nikam nepustí. Pro sundání brašny se pak musí použít páčka pro odjištění. Sundání/ nandání brašny je tak velice snadné a rychlé, jako tomu je u klasických brašen na nosič. Měl jsem trochu obavy, že vzhledem k systému uchycení se dostaví i neduh nosičových brašen, jako je hluk na nerovnostech. Ale za celou dobu mého testování jsem žádné klepání nezaznamenal. Vůle jsou minimální a patrně díky té pojistce brašna drží na místě tak jak má.
Jinak už na brašně nic extra není. Naplníte, zarolujete, nasadíte a jedete. Akorát musíte vytlačit co nejvíc vzduchu, protože žádný ventil na ní nenajdete.
Ortlieb propagaci stylizuje především do gravelu, což je v dnešní době pochopitelné. Ale musím jim dát za pravdu, protože i podle mě je to místo, kam Fork Packy patří. Respektive na zpevněné cesty. Na gravelu mi jeiich použití připadalo nejvíce přirozené a dávalo mi největší smysl.
Míra vlivu na řízení bude záležet i na geometrii kola, ale vzhledem k značně omezenému objemu a tím i hmotnosti, kterou dovnitř nacpete, mi zásah do jízdních vlastností nepřišel nijak zásadní. Obzvlášť právě na gravelu, kde mám trochu jedovatější řízení, mě plně naložené Fork Packy nijak neobtěžovali. Na širokých cestách bez trialových pasáží je to absolutně v pohodě. Navíc mi přijde, že na těchto kolech vypadají brašny celkem elegantně.
Hodně času jsem měl Ortlieb Fork Pack namontované na singlespedu Surly ECR. Na pevné vidlici Surly byla montáž samozřejmě nejjednodušší a nejrychlejší. Ale mělo to jeden zásadní neduh. A to natočení brašen směrem k jezdci. Na lahve s vodou je to super, ale brašna se takhle dostala do toho nejhoršího úhlu, ve kterém bych jí chtěl na kole mít. Ideální je to podle mě rovnoběžně s kolem. Díky natočení směrem ke mně bylo očividné, že při pádu by brašnám včetně držáku hrozila největší újma. Navíc, když trochu foukalo, tak bylo cítit, že doslova nabírám vítr “do plachet”. A poslední věc, vzhledem k tomu, že na singlespeedu musím jezdit často a dlouho ze sedla, tak při rozhýbání kola do stran byla hmota po stranách vidlice cítit. To dá samozřejmě rozum a neuvádím to jako zápor, nýbrž jako fakt.
Na úzké, technické traily to není už z logiky zabraného prostoru kolem předního kola. Riziko zachycení nebo poškození je veliké a celkově se mi to na trailovém kole nezamlouvalo. Proto se mi nejvíc líbí použití při cestování po zpevněných cestách, kde se dají snadno hltat kilometry i s dvěma brašnami navíc, díky kterým si třeba dopřejete větší komfort při kempování.
S Fork Packy Ortlieb přinesl do bikepackingu trochu své cyklocestovatelské klasiky v příjemně kompaktním balení. Pro navýšení přepravní kapacity je to určitě zajímavá a povedená varianta.
Díky klukům z AZUB Bike, kteří nám brašny do testu půjčili.
100% vodotěsnost
Snadná, rychlá obsluha
Montážní sada nejde připevnit nastálo
Cena
1390 Kč
Hmotnost
270 g
Rozměry
4,1L
Materiál
PS21R, PS33
Diskuze