Dag Raška 22. 2. 2021

Tento článek nebude recenze. Možná trochu ano, ale jak chcete recenzovat něco, co nelze v obchodě koupit? Nemohu recenzovat kolo, kde jsem si jeho osazení vymyslel a navrhl dle svých vlastních požadavků a priorit. Pro mě je tohle kolo, anglicky řečeno, Dream Bike. Můj Dream Bike.

Tento článek nebude recenze. Možná trochu ano, ale jak chcete recenzovat něco, co nelze v obchodě koupit? Nemohu recenzovat kolo, kde jsem si jeho osazení vymyslel a navrhl dle svých vlastních požadavků a priorit. Pro mě je tohle kolo, anglicky řečeno, Dream Bike. Můj Dream Bike.

Na gravelu, štěrkoletu, jezdím již několikátý rok. V loňském roce jsem na gravelu absolvoval většinu svých cest. Nejdelší byla z Říma do Německa. Na této cestě jsem měl to štěstí vyzkoušet svou oblíbenou značku Salsa. Konkrétně se jednalo o Warbird. Byl jsem naprosto nadšený univerzálnosti tohoto kola, pohodlím a prostupností téměř jakýmkoliv terénem. S čím jsem byl poněkud zklamán, bylo osazení. Původně Salsa dávala na Warbird sadu Shimano 105 a ta se na bikepacking neosvědčila. Osadil jsem tedy kolo sadou Shimano GRX a ta se mi také ukázala jako nevyhovující. S naloženým kolem jsem v prudkých stoupáních trpěl jako zvíře. Ale jinak jsem si toto kolo zamiloval. Po návratu jsem zvažoval, zda kolo předělat dle svých představ, což se nakonec ukázalo jako finančně dosti nákladné. Navíc se mi podařilo za poměrně rozumné peníze sehnat rámovou sadu.

Sice mám rám, vím, jaká kola použiji, ale nakonec se jako největší problém ukazuje volba převodů. Vím, že chci kolo vybavit jednopřevodníkem. Důvod je jednoduchý. V Itálii jsem měl značné problémy s přesmykačem, důvodem bylo usazování prachu na bovden a jeho následné zasekávání. Nesčetněkrát během cesty jsem byl nucen zastavit, vše kompletně prolít vodou a očistit a nic příjemného to nebylo. Proto volba jednopřevodníku, o jeden technický prvek méně. Vzadu bych chtěl dvanácti rychlostní kazetu. Na té si trvám. Někdo může říct, že pro bikepacking je to moc a to z důvodu rychlosti opotřebení řetězu, ale v mém případě jsem si jistý, že opotřebení a potřeba výměny řetězu nebude tak limitující. Jsem především frekvenční jezdec a tak v mém případě je toto opotřebení menší, než u silových jezdců.

A jelikož si umanutě trvám na této kazetě, dostávám se rázem do velkého problému. Mám možnost osadit to MTB sadou Sram, ale ouha, nemám možnost zajistit si řazení, protože již několik let Sram dělá řazení v pákách pouze jedenácti rychlostní a na dvanáctku technické řešení nemá. Ale existuje možnost využít elektronickou sadu, ale pak se musí zkombinovat silniční sada s MTB sadou, protože potřebuji kvůli cestování velký rozsah na kazetě a to s čistě silniční sadou nejde. Tedy jde, ale já chci jezdit na pohodu a ne trpět. Ale co s tou elektrikou? Do toho se mi moc nechce. Pamatuji si totiž, jak jsem měl na své silničce elektronické řazení Shimano a nedokážu si představit, že budu mít baterii v rámu, řídící jednotku pod představcem a k tomu ještě kabeláž. Navíc dobíjení na cestách by byl značný problém vzhledem k podobě dobíječky Shimano. Ale to jsem ještě nevěděl, jak je to řešené u Sramu. Úplně jinak. Žádná kabeláž, žádná baterie v rámu, nic pod představcem. Sram to má vyřešeno úplně jinak. Vše je bezdrátové. Problém nastává u uváděné výdrže baterie. Ať pátrám, jak pátrám, dojezd je něco přes třista kilometrů a to pro mě může být problém. Naštěstí se dostanu do kontaktu s člověkem, který se v tomto velice dobře orientuje a ten mě přesvědčuje o tom, že v případě montáže na gravel se dojezd bude značně lišit a že rozhodně bude okolo osmi set kilometrů a to už je něco jiného. Důvodem takto vysoké výdrže je rozdílný styl jízdy na MTB a gravelu. Na gravelu přeci jenom tak často neřadím jako na MTB. OK. Risknu to, přikoupím si dvě náhradní baterie a uvidí se. Další výhodou je miniaturní dobíječka, kterou lze připojit přes micro USB k power bance.

Takže převody jsou vyřešeny. Teď jen zvolit správné řady. Kliky, převodník a brzdy volím Sram Force, stejně tak řadící a brzdové páky. Převodník s dva a čtyřiceti zuby. Prehazovačka a kazeta jsou řady Sram XX1 Eagle AXS, kde kazeta má rozsah 10-52z. 

Teď přichází řada na výběr kol. Zde dostávám nabídku na vyzkoušení značky Zipp a to jejich gravel sady 303s. Kupuji tedy kompletní kola na obutí 700c. Kola jsou robustní a rozhodně nepatří mezi nejlehčí, o to víc snad vydrží. Co nejvíce doplňků volím od Salsy, osvědčená karbonová řidítka Cowchipper, představec a sedlovou objímku. Sedlo jsem původně objednával od Zipp, ale vzhledem k současné dodavatelské krizi na poli komponentů se ji dovozci nepodařilo dodat a tak jsem musel vzít zavděk tím, co bylo na skladě. A nakonec musím říci, že s karbonovou sedlovkou Flypost od BBB jsem spokojený a tak ji budu řešit, až to bude akutní. Sedlovka je doplněna karbonovým sedlem od legendárního výrobce sedel Brooks England C13 Special. Zde nemohu říci nic negativního. Pohodlné a lehké. 

Marně přemýšlím, na co jsem ještě zapomněl. Aha, obutí, pneumatiky jsem zvolil od firmy Pirelli a to Cinturato 700c x 40mm. Zde asi budu do budoucna měnit za něco více odolnějšího. Pneumatiky se na suchu chovají skvěle, problémy mají na blátě, tam doslova a do písmene plavou. Druhou nevýhodou je jejich odolnost. Poměrně rychle se sjíždějí. Po devíti stech kilometrech je to na jejich vzorku již značně vidět a tak budou pro letošní sezónu nahrazeny pneu od Panaracer, jejichž řadu Gravelking SK jsem měl na předchozím gravelu a po jednom tisíci kilometrů vypadaly stále jako nové. 

Protože Salsa umožňuje umístit do rámu i širší kola, a to 650b až do šíře 2”, pořizuji ještě jednu sadu kol a těmi jsou karbonové Mavic a na nich opět Pirelli Cinturato 2”. Proč jsem pořídil ještě jednu sadu? Důvod je jednoduchý. Primárně budu jezdit 700c x 42, ale při některých jízdách jsem zjistil, že bych do náročnějšího terénu přeci jen uvítal širší pláště. Na 700c ale lze dát pouze pláště do šíře 45 mm tak, aby se vám kola ještě bez problémů vešla do rámu. U 650b je možnost využít pláště od šíře 47 mm až 51mm (v přepočtu 1,85”-2,1”). Uznávám, že tato kola využívám pouze asi ve dvaceti procentech jízd, ale pokud už na nich jedu, jsou v terénu tato kola o poznání lepší a pohodlnější. 

První jízdy jsou ve znamení ladění posedu, posouvání sedla, změny náklonu řídítek a další drobnosti. Určitě se ale vyplatí si s posezem pohrát. Odměnou je mi pohodlí a to i na dlouhých cestách. Druhá věc, kterou nutně potřebuji otestovat, je výdrž baterie na přehazovačce, proto na Warbirdovi jezdím každý den a zaznamenávám si délku jednotlivých jízd. Díky tomuto testování výdrže baterie se s kolem sžívám každým dnem více a více. A více a více si ho zamilovávám. Najednou zjišťuji, že jiné kolo nepotřebuji. Je to nejuniversálnější kolo, jaké jsem kdy měl možnost jezdit. S převody zvládnu vše, ať už je kolo naložené či prázdné. Chci jet pouze na odpolední švih, není problém, chci jet na delší bikepacking, také není problém. Dříve jsem měl silničku a používal ji na rychlé odpolední švihy, kdy nebylo moc času a já potřeboval najíždět kilometry, ale čím dál víc jsem si na českých silnicích připadal jako lovná zvěř a bál jsem se. S Warbirdem, prostě s krevelem, je to jiné. Po silnici upaluje, zalehnete do řídítek a valíte. Dorazíte k frekventované silnici, nevadí, objedete to po polních cestách, polní cesta vás dovede do lesa, nevadí, na gravelu to projedete. Jednoduše řečeno, gravel Salsa Warbird se pro mě stal primárním kolem a na ostatní kola se bohužel usazuje prach. 

Trochu jsem pozapomněl na výdrž baterie na jedno nabití. Při mém stylu jízdy a řazení jsem se dostal s dojezdem na úctyhodných cca 900km a to už je slušná porce kilometrů. Takže pokud jste si mysleli, že elektronika není vhodná pro bikepackingové kolo, tak vás mohu uklidnit, není tomu tak. Lze to a je to pro mě maximálně příjemné. 

Ve Warbirdovi jsem získal skvělého, universálního a pohodlného parťáka a to nejen na dlouhé cesty.

Hmotnost
9 kg

Materiál
Karbon

SHARE
  • 9 kg
  • Karbon

support: