Tento článek nebude recenze. Možná trochu ano, ale jak chcete recenzovat něco, co nelze v obchodě koupit? Nemohu recenzovat kolo, kde jsem si jeho osazení vymyslel a navrhl dle svých vlastních požadavků a priorit. Pro mě je tohle kolo, anglicky řečeno, Dream Bike. Můj Dream Bike.
Na gravelu, štěrkoletu, jezdím již několikátý rok. V loňském roce jsem na gravelu absolvoval většinu svých cest. Nejdelší byla z Říma do Německa. Na této cestě jsem měl to štěstí vyzkoušet svou oblíbenou značku Salsa. Konkrétně se jednalo o Warbird. Byl jsem naprosto nadšený univerzálnosti tohoto kola, pohodlím a prostupností téměř jakýmkoliv terénem. S čím jsem byl poněkud zklamán, bylo osazení. Původně Salsa dávala na Warbird sadu Shimano 105 a ta se na bikepacking neosvědčila. Osadil jsem tedy kolo sadou Shimano GRX a ta se mi také ukázala jako nevyhovující. S naloženým kolem jsem v prudkých stoupáních trpěl jako zvíře. Ale jinak jsem si toto kolo zamiloval. Po návratu jsem zvažoval, zda kolo předělat dle svých představ, což se nakonec ukázalo jako finančně dosti nákladné. Navíc se mi podařilo za poměrně rozumné peníze sehnat rámovou sadu.
Sice mám rám, vím, jaká kola použiji, ale nakonec se jako největší problém ukazuje volba převodů. Vím, že chci kolo vybavit jednopřevodníkem. Důvod je jednoduchý. V Itálii jsem měl značné problémy s přesmykačem, důvodem bylo usazování prachu na bovden a jeho následné zasekávání. Nesčetněkrát během cesty jsem byl nucen zastavit, vše kompletně prolít vodou a očistit a nic příjemného to nebylo. Proto volba jednopřevodníku, o jeden technický prvek méně. Vzadu bych chtěl dvanácti rychlostní kazetu. Na té si trvám. Někdo může říct, že pro bikepacking je to moc a to z důvodu rychlosti opotřebení řetězu, ale v mém případě jsem si jistý, že opotřebení a potřeba výměny řetězu nebude tak limitující. Jsem především frekvenční jezdec a tak v mém případě je toto opotřebení menší, než u silových jezdců.
A jelikož si umanutě trvám na této kazetě, dostávám se rázem do velkého problému. Mám možnost osadit to MTB sadou Sram, ale ouha, nemám možnost zajistit si řazení, protože již několik let Sram dělá řazení v pákách pouze jedenácti rychlostní a na dvanáctku technické řešení nemá. Ale existuje možnost využít elektronickou sadu, ale pak se musí zkombinovat silniční sada s MTB sadou, protože potřebuji kvůli cestování velký rozsah na kazetě a to s čistě silniční sadou nejde. Tedy jde, ale já chci jezdit na pohodu a ne trpět. Ale co s tou elektrikou? Do toho se mi moc nechce. Pamatuji si totiž, jak jsem měl na své silničce elektronické řazení Shimano a nedokážu si představit, že budu mít baterii v rámu, řídící jednotku pod představcem a k tomu ještě kabeláž. Navíc dobíjení na cestách by byl značný problém vzhledem k podobě dobíječky Shimano. Ale to jsem ještě nevěděl, jak je to řešené u Sramu. Úplně jinak. Žádná kabeláž, žádná baterie v rámu, nic pod představcem. Sram to má vyřešeno úplně jinak. Vše je bezdrátové. Problém nastává u uváděné výdrže baterie. Ať pátrám, jak pátrám, dojezd je něco přes třista kilometrů a to pro mě může být problém. Naštěstí se dostanu do kontaktu s člověkem, který se v tomto velice dobře orientuje a ten mě přesvědčuje o tom, že v případě montáže na gravel se dojezd bude značně lišit a že rozhodně bude okolo osmi set kilometrů a to už je něco jiného. Důvodem takto vysoké výdrže je rozdílný styl jízdy na MTB a gravelu. Na gravelu přeci jenom tak často neřadím jako na MTB. OK. Risknu to, přikoupím si dvě náhradní baterie a uvidí se. Další výhodou je miniaturní dobíječka, kterou lze připojit přes micro USB k power bance.
Takže převody jsou vyřešeny. Teď jen zvolit správné řady. Kliky, převodník a brzdy volím Sram Force, stejně tak řadící a brzdové páky. Převodník s dva a čtyřiceti zuby. Prehazovačka a kazeta jsou řady Sram XX1 Eagle AXS, kde kazeta má rozsah 10-52z.
Teď přichází řada na výběr kol. Zde dostávám nabídku na vyzkoušení značky Zipp a to jejich gravel sady 303s. Kupuji tedy kompletní kola na obutí 700c. Kola jsou robustní a rozhodně nepatří mezi nejlehčí, o to víc snad vydrží. Co nejvíce doplňků volím od Salsy, osvědčená karbonová řidítka Cowchipper, představec a sedlovou objímku. Sedlo jsem původně objednával od Zipp, ale vzhledem k současné dodavatelské krizi na poli komponentů se ji dovozci nepodařilo dodat a tak jsem musel vzít zavděk tím, co bylo na skladě. A nakonec musím říci, že s karbonovou sedlovkou Flypost od BBB jsem spokojený a tak ji budu řešit, až to bude akutní. Sedlovka je doplněna karbonovým sedlem od legendárního výrobce sedel Brooks England C13 Special. Zde nemohu říci nic negativního. Pohodlné a lehké.
Marně přemýšlím, na co jsem ještě zapomněl. Aha, obutí, pneumatiky jsem zvolil od firmy Pirelli a to Cinturato 700c x 40mm. Zde asi budu do budoucna měnit za něco více odolnějšího. Pneumatiky se na suchu chovají skvěle, problémy mají na blátě, tam doslova a do písmene plavou. Druhou nevýhodou je jejich odolnost. Poměrně rychle se sjíždějí. Po devíti stech kilometrech je to na jejich vzorku již značně vidět a tak budou pro letošní sezónu nahrazeny pneu od Panaracer, jejichž řadu Gravelking SK jsem měl na předchozím gravelu a po jednom tisíci kilometrů vypadaly stále jako nové.
Protože Salsa umožňuje umístit do rámu i širší kola, a to 650b až do šíře 2”, pořizuji ještě jednu sadu kol a těmi jsou karbonové Mavic a na nich opět Pirelli Cinturato 2”. Proč jsem pořídil ještě jednu sadu? Důvod je jednoduchý. Primárně budu jezdit 700c x 42, ale při některých jízdách jsem zjistil, že bych do náročnějšího terénu přeci jen uvítal širší pláště. Na 700c ale lze dát pouze pláště do šíře 45 mm tak, aby se vám kola ještě bez problémů vešla do rámu. U 650b je možnost využít pláště od šíře 47 mm až 51mm (v přepočtu 1,85”-2,1”). Uznávám, že tato kola využívám pouze asi ve dvaceti procentech jízd, ale pokud už na nich jedu, jsou v terénu tato kola o poznání lepší a pohodlnější.
První jízdy jsou ve znamení ladění posedu, posouvání sedla, změny náklonu řídítek a další drobnosti. Určitě se ale vyplatí si s posezem pohrát. Odměnou je mi pohodlí a to i na dlouhých cestách. Druhá věc, kterou nutně potřebuji otestovat, je výdrž baterie na přehazovačce, proto na Warbirdovi jezdím každý den a zaznamenávám si délku jednotlivých jízd. Díky tomuto testování výdrže baterie se s kolem sžívám každým dnem více a více. A více a více si ho zamilovávám. Najednou zjišťuji, že jiné kolo nepotřebuji. Je to nejuniversálnější kolo, jaké jsem kdy měl možnost jezdit. S převody zvládnu vše, ať už je kolo naložené či prázdné. Chci jet pouze na odpolední švih, není problém, chci jet na delší bikepacking, také není problém. Dříve jsem měl silničku a používal ji na rychlé odpolední švihy, kdy nebylo moc času a já potřeboval najíždět kilometry, ale čím dál víc jsem si na českých silnicích připadal jako lovná zvěř a bál jsem se. S Warbirdem, prostě s krevelem, je to jiné. Po silnici upaluje, zalehnete do řídítek a valíte. Dorazíte k frekventované silnici, nevadí, objedete to po polních cestách, polní cesta vás dovede do lesa, nevadí, na gravelu to projedete. Jednoduše řečeno, gravel Salsa Warbird se pro mě stal primárním kolem a na ostatní kola se bohužel usazuje prach.
Trochu jsem pozapomněl na výdrž baterie na jedno nabití. Při mém stylu jízdy a řazení jsem se dostal s dojezdem na úctyhodných cca 900km a to už je slušná porce kilometrů. Takže pokud jste si mysleli, že elektronika není vhodná pro bikepackingové kolo, tak vás mohu uklidnit, není tomu tak. Lze to a je to pro mě maximálně příjemné.
Ve Warbirdovi jsem získal skvělého, universálního a pohodlného parťáka a to nejen na dlouhé cesty.
Hmotnost
9 kg
Materiál
Karbon
- 9 kg
- Karbon
Krásné kolo Dagu, gratuluji ?
Mám Fargo 2×10 (také přes BikeBro) a od začátku uvažuji o 1×12, ale stále není do pákového řazení.
Tvé řešení mě dost zaujalo… mohl bys mi, prosím, napsat, odhad ceny kompletního pohonu včetně řazení? Díky.
Ahoj Pavle. Fargo je moje srdcovka a stále ho mám a nedám na něj dopustit. Řazení na 1×12 je bohužel pouze v elektrice a ještě to probíhá kombinací silniční sady a MTB sady. Cenu pohonu ti ještě napíšu až ji zjistím, protože jsem někde ztratil rozpočet. Nevím to jistě, ale mám takový pocit zda 1×12 ještě nedělá Campagnolo.
Ahoj Pavle. Takže cena elektriky je neskutečných 5O tisíc plus. Mluvil jsem s Ondrou Němcem a ten má teď řešení za 1500 Kč, kde do současných pák (11ti rychlostních) vložíš jeden díl a máš 12ti řazení. Máš se mu prý ozvat neboť bude objednávat pro sebe i pro mě. Pěkný den.
Super, díky moc za info.
Pěkný ! Jen, teda, ta elektrika je překvapivá, ale proti gustu….
Zajímala mě váha, víš ?….
Ahoj. Váha je 9 kg. Vůči elektrice jsem byl původně hodně skeptický, ale nakonec toho vůbec nelituji.
Ahoj Dagu, tak na tenhle článek jsem se hodně těšil 🙂 Postavil sis kolo hodně podobné takovému, o jakém si sním. Tak bych měl ještě pár dotazů:
1, Když jsi řešil ten pohon, neuvažoval jsi nad využitím Ratio 1×12 Wide Upgrade Kitu? Na Bikepacking.com měl docela dobré recenze a tak mi připadá, že by to mohlo být nejjednodušší řešení toho mullet pohonu (vzadu MTB kazeta a vepředu silnička).
2, Jak jsi vysoký a jak velký máš rám? Sedí Salse to číslování velikostí? Mám 189 cm, tak by mi měla vycházet ta velikost 59 cm. Ale raději sbírám informace, než objednat si špatnou velikost naslepo. A ladil jsi to ještě nějak přes délku představce a offset sedlovky?
Moc díky.
Ahoj Honzo. Bohužel pohonu o kterém píšeš jsem v době stavby vůbec nevěděl. Bohužel se domnívám, že v současné době bude težké sehnat cokoliv. Jinak měřím 187 cm a rám je velikosti 59. Měl jsem tu výhodu, že jsem předtím jezdil Warbirda a tam jsem si vše odladil a tak jsem věděl co má být jak dlouhé. Offset sedloví jsem nepotřeboval a délku představte jsem měl odzkoušenou z předchozího Warbirda (100mm). Jenom jsem lehce posunul sedlo dopředu. Pokud budeš mít další dotaz, tak napiš a omlouvám se za pozdní odpověď, ale nedostal jsem upozornění na komentář.
Ahoj, hezký článek a zajímavá úvaha o gravelu jako univerzálním stroji.
Dovolím si oponovat ti v kontextu použití elektriky na bikepackingu. Několiktrát jsem viděl utržený elektrický šaltr nebo tak zamotanou („elektrickou“) přehazovačku do drátů, že to stejně vedlo k fatálnímu konci, té přehazovačky. =)
Výše popsané jsem viděl právě na bikepackingových akcích, kdy kolo dostává diametrálně jiný „kouř“ než při běžném ježdění.
Jedna věc je, zda se tyto specifické poruchy dějí z důvodů použití elektrikého řazení nebo ne. Ovšem z mého pohledu je zásadnější věcí náprava této situace. Když se zničí standardní šaltr(ovládáný lankem), vždycky se najde poblíž obchod nebo „dárce orgánů“(jiné kolo), kde se náhradní přehazovačka sežene a nějak dojedeš do cíle. Hledat obchod, kde mají příslušnou elektriku skladem a hlavně, kde ji umí i naprogramovat – spárovat(není vždy pravidlem, že obchod co je provává, je umí i synchonizovat…vlastní zkušenost), se může stát velkým problémem. To je podle mě největší problém při použití elektriky na bikepackingu.
Sám jsem nad touhle věcí dlouho dumal a i když bych si elektrické řazení na mých expedičních speciálech(MTB, silnice) moc přál, netroufnu si to udělat.
Díky Kubo za tvůj dlouhý a trefný komentář. Ano, uvědomuji si, že pokud se s tím něco stane, tak to bude konečná, ale prostě jsem neodolal a chtěl to vyzkoušet. Dnes je již poměrně dost dálkových jezdců, kteří jezdí elektriku (hlavně v USA). Pokud bych měl vyrazit na dlouhou cestu, tak si vezmu svůj bikepacking speciál Salsa Fargo. Co se týká naprogramování a párování, tak to jsem se naučil sám při stavbě a není to nic náročného. Problém spíše bude v dostupnosti, jak píšeš, což v dnešní době bude problém téměř u jakékoliv součástky. Díky moc za tvůj komentář.
Zajímavý build.
Osobně jsem však spíš příznivcem dvoutácu. Nevyčetl jsem jaký máš vepředu převodník, ale tipoval bych že to asi bude ten nejmenší co na singlespeed u těchhle klik dávají – tedy 36. To pak ve spojení s 10 vzadu už na asfaltu asi docela omezuje (ale každý to máme jinak a preferujem jiný terén).
Já jsem naopak spokojen s 10ti rychlostním GRX, 46-30 a vzadu 11-34. Možná časem dám 11-36, ale něják moc necítím potřebu. Nikdy jsem to nezkusil, ale pro svižnou jízdu na asfaltu případně štěrku budou ty skoky na 10-52 kazetě asi docela nepříjemný. Pokud ale člověk jezdí spíš v terénu, tam to zas asi tak nevadí.
Gravelu zdar!
Ahoj Tomáši..vpředu je silniční převodník 42 zubů. Já mám tento gravel primárně pro bikepacking a to jsou pro mě při plném naložení převody GRX nedostačující a strávím na tomto kole 70% v terénu a 30% na asfaltu. Skok na nejlehčí převod není vůbec nepříjemný. Využívám ho až v opravdové nouzi. Sadu GRX co používáš jsem měl na předchozím gravelu a na cestě z Itálie jsem mnohdy v kopcích s naloženým kolem trpěl jako zvíře. Gravelu nazdar.
Ahoj,
tento setup eletrickeho radenia sa v Srame interne nazyva mullet 😀 (source: https://blog.3t.bike/2019/09/12028/gravel-tech-hacking-sram-axs-drivetrains/). Pozeral som sa ako to v nejakom roznomum rozpocte spravit v nasich koncinach. Zadna prehadzovacka sa ukazala ako celkom dostupny material. Ale kupit Force paky samostatne mi pride ako nemozne. Vsetky co som nasiel sa predavili iba v sade. Ako si nakupovanie komponentov riesil ty? Kupoval si paky samostatne, alebo celu sadu?
Přesně jak píšeš. Samostatně to téměř nelze koupit. Já měl to štěstí, že pro mě dovozce udělal tu službu, že vytahal jednotlivé komponenty z celých sad a tak jsme to pro částech dali dohromady. Ale asi to nebude úplně standardní postup. Kdybych musel kupovat jednotlivé sady, tak to je asi nereálné postavit. Z finančního hlediska by se to nevyplatilo.