Dag Raška 16. 10. 2015

Když jsem poprvé viděl toto kolo, tak první co mě napadlo: Panebože, co to je za hybrida? K čemu to je? A jak se na tom jezdí? A kde? Nakonec se mi dostalo do ruky a teď se s vámi mohu podělit o půlroční zkušenost s tímto cestovatelským speciálem.

Když jsem poprvé viděl toto kolo, tak první co mě napadlo: Panebože, co to je za hybrida? K čemu to je? A jak se na tom jezdí? A kde? Nakonec se mi dostalo do ruky a teď se s vámi mohu podělit o půlroční zkušenost s tímto cestovatelským speciálem.

K čemu to je? A jak se na tom jezdí? A kde? Nakonec se mi dostalo do ruky a teď se s vámi mohu podělit o půlroční zkušenost s tímto cestovatelským speciálem.

Hardtailový chromo-molybdenový ocelový rám je doplněný karbonovou vidlicí Salsa Firestarter a je osazen následujícími komponenty. Představec Thomson Elite X4, řidítka Salsa Woodchipper a hlavové složení Cane Creek. Gelová omotávka na řidítkách je opět od Salsy, sedlovka Thomson Elite, která je osazena sedlem WTB Pure V. O řazení se stará Sram Apex, doplněn přesmykem 2×10 Sram X7 a přehazovačkou Sram X9. Kliky Sram GXP s dvojtácem Truvativ. Brždění zajišťují mechanické brzdy Avid BB7 Road, brzdné kotouče Sram o rozměrech 160/160mm. Jízdu zajišťují, krom vašich nohou, ráfky Stan’s No Tubes ZTR Rapid 25, pneumatiky Vredestein 29×2,00 Spotted Cat (originál byl osazen pneu Schwalbe Racing Ralph) a náby Salsa. Tak to je asi tak vše co se týká osazení. Pokud vás napadne něco co zde není uvedeno, tak napište a pokusím se zjistit.

Samotná Salsa tvrdí o Fargu, že je to kolo, kde na prvním místě byla řidítka Woodchipper a k nim se stavělo samotné kolo včetně geometrie, aby bylo docíleno maximálního pohodlí na dlouhých cestách. A jak se jim to povedlo? Tak začnu od řidítek. První co vás napadne je že to jsou silniční řídítka, akorát tak nějak ohnuté. Ale za chvíli zjistíte, že tady opravdu věděli co dělají a že nad tím přemýšleli. Prostě řidítka padnou do ruky naprosto přirozeně a hlavně pohodlně. Já sám jsem našel asi šest stylů úchopu a ač nejsem specialista na svalové partie, zjistil jsem, že při změně úchopu a s tím změněné polohy těla se mění i zapojení svalů na nohách. A tak když je prostě nějaký ten sval již unavený, tak změnou polohy za řidítky snadno dosáhnete zapojení jiné svalové partie a ta unavená si má možnost odpočinout. Ale je to pouze můj pocit. Geometrie kola je dost krátka a díky vysoko umístěnému představci sedíte dost vzpřímeně, tedy při vrchním úchopu nebo při úchopu za brzdy. Naopak při jízdě z kopce zase spodní úchop umožní se na kolo krásně pohodlně položit a upalovat.

Fargo je vyloženě zkonstruováno jako cestovatelský bike, ale to neznamená, že je vhodné jenom na dlouhé cesty s brašnami a další výbavou. Je vhodné i na cesty do práce, do města, ale i jednodenní výlety. Akorát moc nepočítejte s terénní jízdou. To opravdu pro Fargo není. Terénní jízdou myslím kořeny, kameny a podobný podklad. Ne že by jste i tyto cesty nesjeli. Sjedete, ale musíte pečlivě volit stopu a dávat si pozor. Salsa Fargo je bike vhodný na šotolinové, lesní a polní cesty a stezky, ale stejně dobře si vede i na asfaltu. Rám je pevný a nekroutí se. Přenos síly na zadní kolo je perfektní a zpřevodování kola nemá chybu.

Opravdu je vidět, že u tohoto kola se myslelo na vše. Na rámu naleznete spoustu míst kam přidělat nosiče na láhve, ale i jiné systémy držáků. Lze na něj namontovat i zadní nosič na brašny, ale já asi nejvíce používal rámovou brašnu, podsedlovou a řidítkovou brašnu.

Osazení Sram X7 a X9 je dobré a za půl roku ježdění jsem ještě nemusel řazení seřizovat a hlavně je jednoduché na údržbu. To samé se týká brzd Avid BB7 Road. Nejdříve jsem byl poněkud zaskočen, že jsou zde mechanické brzdy a při prvních jízdách jsem trošičku postrádal účinnost hydauliky, ale rychle jsem si zvykl, ale hlavně jsem pochopil, že mechanické brzdy jsou zde úmyslně a to právě z důvodu jejich jednoduchosti a především snadné údržby a opravy. U Farga je totiž počítáno s tím, že na kole vyrazíte i na delší než jednodenní cestu a tam vám defekt na hydraulických brzdách může způsobit značné problémy či vám dokonce výlet i ukončit. U mechanický brzd vám tento problém odpadá, stačí náhradní lanko (popř. destičky) a vše si opravíte a seřídíte sami i na cestě.

Hledal jsem nějaké negativum tohoto kola a bohužel musím říci, že jsem ho nenašel a po právu mám toto kolo zařazeno ve své bike garáži jako stálici a bike na který se mohu kdykoliv spolehnout a jízdu na něm si opravdu užít.

Salsa Fargo Go Far.

Materiál
Ocel

SHARE
  • Ocel

support: