Dag Raška 26. 4. 2021

Poslední dva roky používám k cestám kola z kategorie gravel. V mé garáži se nacházejí dva, oba od firmy Salsa, čistokrevný Warbird a cestovní Fargo. Mezi oběma koly jsou značné rozdíly, ale jedno mají shodné. Nemají odpruženou vidlici. U Warbirdu to člověk ani nečeká a u Farga to sice lze, ale ani na něm tuto vymoženost nemám. A tak, když jsem na Twitteru narazil na odpružený představec Redshift, ani chvíli jsem neváhal a zakoupil ho.

Poslední dva roky používám k cestám kola z kategorie gravel. V mé garáži se nacházejí dva, oba od firmy Salsa, čistokrevný Warbird a cestovní Fargo. Mezi oběma koly jsou značné rozdíly, ale jedno mají shodné. Nemají odpruženou vidlici. U Warbirdu to člověk ani nečeká a u Farga to sice lze, ale ani na něm tuto vymoženost nemám. A tak, když jsem na Twitteru narazil na odpružený představec Redshift, ani chvíli jsem neváhal a zakoupil ho.

Tento článek berte pouze jako představení a ne jako test. Na kvalitní test to chce dlouhodobější užívání, čemuž zdejší severní počasí v současné chvíli stále nepřeje. 

Proč jsem se vlastně rozhodl pořídit tento představec? Důvod je nasnadě. Chtěl jsem vyzkoušet, zda jízda bude opravdu komfortnější s alespoň nějakým odpružením, než bez něj. Nic víc v tom nehledejte. 

Za cenu 3.990,- korun českých vám dorazí v úhledné červené krabičce a jeho váha činí 258 gramů při délce 80 mm. Součástí dodávky je sada elastomerů a přípravek na demontáž a montáž vložky, která elastomery fixuje uvnitř představce. Zprvu jsem měl z montáže strach, ale ten se ukázal naprosto neopodstatněný. Montáži lze snadno porozumět i z obrázků v přiloženém manuálu. Pokud to někomu nepostačuje, tak lze na internetu dohledat instruktážní videa. 

Prvním krokem je vyjmutí vložky fixující elastomery uvnitř představce, k tomu slouží dodaný přípravek, kterým přimontujete šrouby na představec správným nápisem  ven a pomocí přiloženého šroubu vytáhnete vložku. Pak se rozhodnete pro sklon představce, já jsem zvolil +6 stupňů, vyberete dle tabulky hodnoty elastomerů a ty vložíte do vnitřku. Otočíte přípravek a opět, pomocí šroubu, zatlačíte fixační vložku dovnitř. Snadné a rychlé. 

Představec lze namontovat jak na berany, tak i na rovná řidítka, a je důležité vybrat si správnou hodnotu elastomerů. V manuálu naleznete tabulku pro typy řidítek a tak vám stačí znát vaši váhu a z tabulky jednoduše vyčtete, jaké elastomery máte použít. Váhový rozsah je poměrně široký a v mém případě činí 74-84 kilogramů.

Předpokládám, že při mé váze 77 kg a brašně o váze 2 kg bude tento rozsah dostačující.

Představec mám již namontovaný na svém gravelu a podnikl jsem několik zkušebních jízd o celkové délce 250 kilometrů (zatím bez brašen) a musím říct, že funguje přesně tak, jak jsem očekával. Na rozbitých silnicích, kamenitých úsecích, kostkách, uleví rukám a celé vrchní části těla. Jízda je jakoby hladší. Ano, pobírá hlavně díry. Z principu jeho konstrukce nedokáže utlumit příčné výstupky, při přejezdu výstupků se chová naprosto stejně jako normální představec. Ale ani jsem neočekával něco jiného. Na to je odpružená vidle a to na gravel fakt nechci. Představec nejlépe tlumí v jízdě ve spodním úchopu nebo při jízdě v pákách. Naopak při vrchním úchopu, při stoupání, je jeho reakce na díry takřka nulová. Nijak se nepropadá a funguje plynule. Ale více ukáže jeho dlouhodobější test. A na ten si přeci jen musíte počkat. 

Cena
3.990 Kč

Hmotnost
259 g

Materiál
Al

SHARE
  • 3.990 Kč
  • 259 g
  • Al

support:
inzerce inzerce