Deset let. Ano, je to deset let co anglická Apidura představila své první bikepackingové brašny. Ano, je to deset let, co tato řada zůstávala beze změn. Apidura mezitím své výrobní portfolio značně rozšířila a když už se zdálo, že nás nemůže ničím překvapit, překvapila nás. Kompletně přepracovala svou backcountry sérii a vzala to pěkně od podlahy a nenechala kámen na kameni.
Po deseti letech přichází nová řada backcountry a ta je již naprosto nepromokavá. Inovace této řady je především v tom, že zde již nenajdete švy, ale všechny brašny jsou kompletně lepené. Jako hlavní materiály jsou použity notoricky známý polyant VX21 (šedé barvy) a nylon 420D. Pojďme se nyní věnovat jednotlivým novinkám a že jich není zrovna málo.
Backcountry saddle pack 6 l
Vezmeme to pěkně odzadu a začneme tedy u podsedlové brašny. Maximální objem brašny je právě uvedených šest litrů a váha 290 gramů, což není moc. Uchycení je stejné jako u původní série. Za lyžiny sedla pomocí dvou přezek a suchým zipem za sedlovku. A zde se nachází novinka. Zip je posunutý k přezkám, aby byl co nejvíc pod sedlem. V případě, že máte teleskopickou sedlovku namontujete na ni hned pod sedlo originální adaptér od Apidury a nebo použijete adaptér od firmy Wolf Tooth Valais, o kterém jsem psal zde. Já jsem měl k dispozici právě Wolf Tooth a po pravdě řečeno, jsem nadšený nebyl. Při jízdě terénem měl suchý zip tendenci z adaptéru sjíždět.
Backcountry handlebar pack 11 l
Stejné materiály, reflexní prvky a popruh k uchycení dodatečného nákladu, třeba v podobě nepromokavé bundy. Objem 11 litrů a váha 270 gramů. Tak to je v kostce řidítková brašna. Právě přední brašna je asi nejvíce podobná své původní verzi. Jednoduché, ale stabilní uchycení, na řidítka za pomoci dvou popruhů a popruh k uchycení za krk. Opět nic složitého, přesto funkční.
Uchycení je o poznání stabilnější než na původních brašnách a tak ani v náročném terénu vás brašna nebude nijak otravovat nepříjemným houpáním. Vodotěsnost je…prostě bez komentáře. Je prvotřídní.
K brašně lze dokoupit přídavnou brašnu o objemu čtyř litrů, která je taktéž vodotěsná a jednoduše se zavírá pomocí suchých zipů a ano, také je vybavena reflexními prvky. Připne se k hlavní brašně pomocí dvou přezek na vrchní části a třetí přezka je na spodní straně řidítkovky a je chráněna před nečistotami krycí chlopní.
Suma sumárum máte celkový objem patnáct litrů a to celkové váze 425 gramů.
Backcountry long top tube pack 1,8 l
A pokračujeme z vesela dál. Stále máte málo prostoru na uložení svých věcí? Tak si pořiďte další novinku z dílny Apidura a to je vrchní rámová brašna, top tube pack, ale tentokrát ve verzi long. Familiárně jí říkám jezevčík a je boží.
Existuje ještě menší jezevčík a ten má objem jednoho litru a váhu 115 gramů.
Backcountry full frame pack 6 l
Asi můj nejoblíbenější kousek ze série. Nemám trailové kolo, kam by se mi tato brašna vešla a tak jsem ji použil na svůj gravel Salsa Warbird. Brašna nezaplní celý rám, což se ukázalo jako velká výhoda, protože mi zůstala možnost ponechat jeden držák na bidon a to na sedlové trubce. Brašna má úložné prostory po obou stranách, kdy v levé části je menší úložný prostor do kterého se ale vejde kompletně nářadí a to včetně duše, lepení a dalších drobností.
Backcountry downtube pack 1,8 l
Posledním kouskem, který jsem měl možnost testovat, je jednoduchý rolovací vak o výše uvedeném objemu. Upíná se na spodní rámovou trubku, ale zkoušel jsem ho přidělat i na vidlici a lze to. Uchycení je jednoduché, pomocí suchého zipu a fixace proti posunutí je zajištěna měkčenou plochou, která je vybavena protiskluzovým materiálem. Pokud to uděláte pečlivě a suchý zip pevně utáhnete, tak vše kvalitně drží. Největší překvapení mě, ale čekalo v podobě odolnosti. Při mé cestě do Kerska nám počasí rozhodně nepřálo. Já jsem si do této brašny zabalil bundu na večer. Celý den jsem se vyděšeně koukal, jak se v záhybech drží bahno s vodou a byl jsem pevně přesvědčený, že večer nebudu mít v čem sedět. O to větší bylo mé překvapení, když jsem večer vak opatrně rozdělal a s údivem zjistil, že bunda je naprosto suchá. Co se týká nepromokavosti, tak by Apidura v této řadě měla dostat jedničku s hvězdičkou. A na váhu jsem nezapomněl, ta je 105 gramů.
Shrnutí
Takže pojďme si to jednoduše shrnout. Celková váha vybavení je 812 gramů a celkový objem brašen je 26,6 litrů. To je úctyhodný poměr váha objem. Do takového objemu již se dá bez problémů zabalit i na hodně dlouhou cestu. S cenou to je taky úctyhodné. Nebudu zde uvádět jednotlivé ceny, protože ty si lze jednoduše dohledat na webu. Uvedu celkovou cenu této výbavy a ta je 16.869,- korun českých. No holt za kvalitu se platí.
Cena
16.869 Kč
Hmotnost
812 g
Rozměry
26,6 litrů
Diky za recenzi. Pořád pokukuji po nějaké podsedlové brašně do které bych dal letní spacák a péřovku. Problém je, že to chci na fulla 29″ 120mm s teleskopem a hodlám s tím jezdit i poměrně těžké traily. Jde mi o letní 2-5 denní akce co nejvíce na lehko s tím, že bych využíval nákupy v krámech či jídlo v restauracích (pokud teda ještě někdy někdo otevře) . Koukám jsem na evoc boa seat pack, ale budu rád za každý typ. Díky Roman
Ahoj Romane. Koukal jsem na Evoc a obávám se, že no to co píšeš je tato brašna dost nevhodná. Její objem je dostačující, tak maximálně na bundu a tričko. Spacák tam určitě nedostaneš. Trochu bych měl obavy ze systému BOA. Přeci jenom píšeš, že počítáš s těžkými traily a tak nevím jak bude tento systém odolný proti špíně a hlavně nárazům. Píšeš, že chceš jezdit až pět dní a to si myslím, že nejlepší volbou by bylo mít přední brašnu kam by si dal spaní a podsedlovou brašnu na oblečení. Apidura Backcountry je primárně určena pro trailová kola a určitě tě nijak v tvé jízdě omezovat nebude.
Ahoj Romane,
píšeš o tom, že chceš jezdit spíše těžší terén. Brašny od Evoc opravdu cílí do těžšího terénu, ale tím má na mysli Evoc hlavně enduro biking. Nejsem zastáncem škatulkování, ale lépe to asi nevysvětlím ?. Z pohledu kapacity mi dávají smysl hlavně dohromady s batohem. I výrobce to mimochodem doporučuje, pokud pojedeš na více dní. Bez nich totiž mají příliš malou kapacitu. Na terénní jízdu nebo backcountry, jak tomu koneckonců říká i Apidura u své inovované řady se naopak snažíš mít na zádech co nejméně věcí. A to samozřejmě znamená mít dostatečnou kapacitu v brašnách. Nicméně také chápu cíl Evoc, který se snažil navrhnout brašny dostatečně malé, aby se neomezila manévrovatelnost kola. Vždy je to jako u všeho o prioritách. Ale dle mého názoru tato řada od Evoc projde ještě další velkou inovací. Osobně si myslím, že časem kapacitu budou nuceni zvětšit. Ono je celkem dobré se podívat pro inspiraci například na to s čím se jezdí slavný Colorado trail. A to je i má odpověď na to co píšeš o plánování, soustředění se na terén a nízké váze vybavení. Ber to vše ale jako čistě můj názor. Bajku zdar!
Ahoj, díky za odpovědi. Mám i jednu větší obyčejnou řidítkovou brašnou od Force. Kam se ve výsledku v létě sbalím v kombinaci s ledvinkou. Ale na kořenových pasážích díky váze ti přední kolo začne odskakovat. Pro to bych rád rozložil váhu víc. Teď jsem dokoupil nějaké malé brašny od acapac to snad taky pomůže. Ale jinak jsme vozili zvlášť v chladnějším období batohy. Což dává hrozně zabrat zadku.
Ten evoc je tedy dost drahý, ale na druhou stranu boa mám na botách 2 sezóny, kdy jsem s nima jezdil i ve velkých horách, dešti a bahnu. Vždy 100%. Funkce. Ideální by bylo vyzkoušet.
Je pravda, že to co jezdíme je spíše back country. Díval jsem se na YouTube na traily v Kanadě 2-3 noci a většina lidí to jezdí s batohem a pár brašnami. Jenže tam není restaurace na každém rohu jako tady.
Spacáky mám malé. Warmpeace viking 300 a husky Darwin pokud je opravdu teplo. Na 3 sezónní bych musel brat batoh 100% díky a hodně pochodových km.
Ještě mě napadlo, že ty brašny od Evoc by se uplatnily u přejezdů Alp. Například na Albrecht-Route, Alta Via nebo Haute Route by to dávalo docela smysl. Standardně se jedná o přejezdy na 4-6 dní, podle toho, jak na tom, kdo je. Jezdí to spousta lidí různého věku. Bere se co nejméně zátěže. Většinou jedeš jen s batohem na zádech, zhruba 30 – 35L. Spíš někde v údolí pod tarpem nebo na chatách a srubech po cestě, pokud máš vyjednané pojištění od Alpenverein a k tomu jejich univerzální klíč. Jídlo kupuješ v supermarketech a prostíráš si na lavičce nebo někde u vody. Já se na to chystám taky, ale už bych bral něco, jako je tato nová Apidura Backcountry. Už se mi nechce delší dobu nic tahat na zádech. Plus většinou beru vždy hamaku. Tahle nová Apidura mě přijde dobrá právě v tom, že výborně skloubila dva zdánlivě neslučitelné světy. Tedy dostatečnou kapacitu při zachování trailového nebo řekněme backcountry pojetí jízdy. V tuto chvíli se jedná o to nejlepší, co je na trhu. A to prosím nelobuji za tohoto výrobce, ale jedná se jen o čistě můj názor. Samozřejmě Acepak je výborný. Je v tom hodně muziky za relativně málo peněz a kluci, kteří ty brašny navrhují také vědí, co dělají. Například jejich nový harness na řídítka mi přijde v mnoha ohledech lépe řešený, než je notoricky známý harness od Revelate Designs a jiných renomovaných značek. Sám ho jezdím, tak vím, o čem mluvím.
Nemáte zkušenost s ortlieb seat pack mediu 11l? Díky
Ahoj. Menší sadu od Ortlieb nalezneš zde https://www.bikepacking.cz/minimalisticka-sada-ortlieb/ a recenzi na větší zase tady https://www.bikepacking.cz/ortlieb-seat-pack/
Kolega myslím recenzi na menší sadu připravuje.
Ahoj Romane,
také připravujeme recenze na brašny od společnosti Revelate Design. Konkrétněji MAG-TANK™ 2000, SHREW, RANGER a POLECAT.