Už když jsem přemýšlel, jak bych tento test pojal, vkrádaly se mi do hlavy myšlenky, že asi z mé strany nepůjde o klasické testování, ale spíše o letmé seznámení a objevování pohledem cyklisty a prý podle mnohých i „šíleného hamakáře“ (s tímto příměrem samozřejmě nesouhlasím!) s nejnovějším počinem Pinguin v podobě jejich letního péřového spacího pytle Lava 350.
Děkujeme společnosti Pinguin za zapůjčení péřového spacáku Lava 350 do testu.
Náhodné setkání to v jistém slova smyslu pro mě opravdu bylo, protože se spaním na zemi jsem skončil už před lety a nyní jsem si na ně musel rozvzpomenout během SwiftCampout srazu v Kokořínsku, ke kterému se ještě dostanu. Ale možná právě proto jsem se mohl podívat na celou věc více kriticky, tj. očima v podstatě začínajících bikepackerů. Stále se totiž setkávám u některých s velkou nedůvěřivosti ohledně použití péřových výplní ve srovnání s levnějšími alternativami z mikrovlákna, tedy s názorem, že za méně peněz dostanu u mikrovlákna více muziky. Tak se na to pojďme podívat.
To bylo tak…
Jednoho dne mi poslal Dag zprávu, že bude zase SwiftCampout sraz, že prý se bude spát pod převisem, tak ať ani nepřemýšlím, že bych se někde zavěsil do hamaky. Mrkl jsem do mapy a hned mi bylo jasné, že má pravdu a že si rozhodně nenechám spaní pod tak profláknutým převisem ujít. Poměrně rychle jsme vše domluvili i s klukama z Pinguin Outdoors a mě doma pár dní nato přistál balíček s jejich novým spacákem. Po rozbalení mě velmi příjemně překvapila příjemná zelená barva, která je za mě naprosto perfektní. Nepůsobí nijak militaristicky a doslova uklidňuje. Kromě tohoto odstínu se Lava 350 nabízí ještě v provedení petrol, což je podle mě další perfektní odstín. Zde opravdu vysloveně prospělo, že výrobce nezvolil křiklavé barvy. Vše je decentní, vkusné jako sama příroda. Skoro bych řekl, že kdybyste spacák jen tak pohodili v krajině, bude vypadat, jako by tam odpradávna patřil. Barvy se zkrátka povedli moc a díky za ně!
Teflon Hydrophobic RDS Down 650 Cuin
Den před odjezdem na SwiftCampout plánuji v Kommotu mtb trasu a převádím do Mapy.cz. Před sebou bych měl mít pohodových 75 km. Následující den je ale vše jinak. Od rána silně pršelo, jako už dlouho ne. Oddaluji odjezd, co to jde, ale nakonec nasedám i v průtrži na kolo a do jednoho ze sluchátek si pouštím strojový hlas navigace. Když nevyjedu teď, tak už nemá smysl na sraz vyrážet, a to klukům nemůžu udělat. Na hodinkách mám 11 hodin 30 minut. Tím začíná pro mě malé peklo, protože až do Kokořínska, kde je sraz, neustále prší. Osm sobotních hodin v neustálém, nekončícím dešti, ale ta nejdůležitější brašna na kole (Acepac Drybag 16L), kde jsem měl vše na spaní včetně náhradního oblečení, absolutně nepromokla. A přitom to je „jen“ Nylon s TPU laminací. Naopak lehce promokla rámová brašna Revelate. Postupně vzlínala vlhkost okolo zipů a skrz švy. Naštěstí tentokrát jsem měl v rámovce jen tábornické vybavení. Všichni dnes chtějí brašny ideálně z X-PACu, protože to tak dělají všichni a je to moderní. Jen málokterý výrobce ale dělá zároveň dobré bezešvé spojení nebo naopak pojistí kritická místa, jako to udělal Acepac u svých drybagů. Díky bohu za to, že tahle malá česká firma přemýšlí.
Pod převis jsem nakonec „doplaval“ v půl deváté večer totálně durch. Na místě se zdravím s Dagem a Romanem. Rychle připravuji nocleh a vytahuji spacák, který proklepávám a nechávám ho „nabrat loft“. Ve vzduchu je po celodenním dešti hodně vlhkosti a já jsem rád za DWR (durable water repelent) – vodoodpudivou úpravu nylonové krycí textilie. A o to víc ve chvíli, kdy škobrtnu o kládu a ucvrnknu z hrnku horký čaj rovnou na spacák. Okamžitě stekl ze spacáku pryč! To je tak, když si necháte doma čelovku. Kromě této úpravy Pinguin opatřuje peří i teflonovou úpravou. To podle výrobce zlepšuje schnutí, což má zase vliv na zachování hřejivosti a nadýchanosti i po letech používání. Po praní by také mělo díky této úpravě získávat snáze a rychleji zpět svůj původní loft. Použité kachní peří je také plně certifikované jako RDS (Responsible Down Standard), tj. je zaručeno, že nepochází ze zvířat, která by byla vystavována zbytečnému zranění a stresu. Více informací o RDS se dozvíte na stránkách textileexchange.org.
Výrobce dále uvádí následující teplotní parametry, které nemohu vzhledem k roční době ověřit. Comfort 2 °C, limit -4 °C (komfort pro muže), extrém -20°C. Jediné, co k tomu mohu říct, že v obou případech jsem měl v noci okolo 17 °C a bylo mi perfektně. Na sobě jsem měl jen lehké letní spodní prádlo z merino vlny (dlouhé nohavice a rukávy) a slabé merino ponožky. Tuto výbavu na noc doporučuji všem, pokud chtějí, aby jim péřák vydržel roky, možná dokonce desítky let.
Než ulehnete ke spánku, vždy se převlékněte. Nepoužívejte umělá vlákna ani bavlnu! Kožní tuk, který vaše tělo vyloučí během noci, ulpí na povrchu umělých vláken a projde až do peří. Bavlna naopak bude velmi pomalu absorbovat vodu. Velmi vhodné je naopak oblečení z merino vlny. Vlna dokáže natáhnout tuk do sebe a zadržet ho. Špatné oblečení obvykle způsobí, že vaše zateplení bude po dvou měsících užívání vypadat jako staré několik let. Pamatujte si, že vlhké oblečení, ve kterém jste ujeli desítky kilometrů, vám v noci odsaje teplo.
650 Cuin u Lavy ještě nezajistí extrémně dobrou sbalitelnost, ale vadí to?
Samotná péřová výplň je kachní peří o plnivosti 650 Cuin v poměru 90/10, což zajišťuje rozumný loft.
Konstrukce spacáku navíc spoléhá na přepážky, které mají provedení „H“ komor, díky čemuž Lava netrpí studenými švy. Pokud nevíte, co přesně znamená plnivost, zapamatujte si následující poučku.
Cuin je jednotkou plnivosti peří a jedná se o průmyslový standard, který relativně přesně určuje, jak moc je použité peří kvalitní. To znamená, kolik zaujme 28,4 g (1 unce) peří objemu v prostoru jednoho kubického palce. Čím je peří kvalitnější, tím zaujme větší objem a tím je také hodnota Cuin vyšší. Větší obsazený objem pak znamená, že péřová izolace bude nadýchanější (bude mít kolem sebe více vzduchu – odborně loft).
Protože byl ale na srazu taky Dag s Romanem, měl jsem možnost Lavu porovnat s jejich spacáky a musel jsem konstatovat, že sbalitelnost byla u Lavy o něco horší. Na omak se mi zdálo, že za to bude moci použitý krycí vnější i vnitřní materiál, který se mi přeci jen zdál o něco méně jemný než u jejich spacáků. Ve skutečnosti je to tak, že svrchní tkanina (ultralight ripstop Nylon), tak i vnitřní tkanina (ultralight polyester) jsou obě v provedení 20D. Výrobce nechtěl použít 10D, protože by se výrobek prodražoval a trvanlivost by se snížila. I tak samozřejmě namítnete, že jsem asi porovnával spacáky naprosto odlišných kategorií, a budete mít pravdu. Je ale dobré také vědět, že Lava si stojí pro našince v poměru cena/výkon velmi rozumně a díky použitému materiálu by měla podle výrobce vydržet opravdu dlouho. V této cenové hladině se mně osobně zdá sbalitelnost opravdu velmi dobrá. Dívejte se na to asi tak, že do 16L drybagu jsem byl schopen sbalit Lavu, nafukovací karimatku Peak 25 NX a oblečení na noc. Pokud bych balil Dagův Cumulus, narval bych tam asi ještě náhradní triko, spodky a mini lékárničku. Zda se vám vyplatí výrazně vyšší investice, abyste získali místo na tyto věci, nechávám na vás. Za mě je ale sbalitelnost pro běžného cykloturistu naprosto cajk.
Na SwiftCampoutu jsem byl tak unavený, že jsem spacák nijak víc netestoval a usnul jsem jak dudek. Asi bych tehdy usnul i zabalený v prostěradle. 😊A jaká byla noc? Sem tam zahoukala sova, něco se někde občas šustlo. Pod převisem člověk občas zaslechl hlodavce, z kterých má Roman nepochopitelnou hrůzu, proto svůj proviant ještě před spaním zavěsil na strom, co nejdále od převisu, jako kdybychom tady v Kokořínsku čekali návštěvu medvěda. Jen jsem kroutil hlavou a popíjel svůj čaj.
Ale zpět k noci a spacáku. Lava má jednu pro mě obrovskou výhodu, kterou berte ale čistě jako můj subjektivní pohled. Osobně jsem ze spaní v hamace hodně zhýčkaný. Jsem navyknutý se pohodlně roztáhnout a vůbec se různě během spaní vrtím a měním polohy. Co opravdu nesnesu, je stísněné spaní. To si většinou připadám, jako by na mě někdo zkoušel bondáž. Lava je ale celkem prostorná. Není to „čistokrevná mumie“, a za to jsem rád. Podle mě je to rozhodně pro běžné cestování velká výhoda, ale samozřejmě i velká nevýhoda pro někoho, kdo by si Lavu chtěl vzít třeba na drsnější expedici. V extrémních situacích každé volné místo navíc, které musíte vyhřát, může znamenat určité potíže. Pro cestování po Evropě bude podle mě ovšem tento letní spacák fantastický.
Pokud spíte v hamace a nemáte quilt, je Lava i slušná alternativa do hamaky. Vyzkoušel jsem. Pokud spacák navíc z části rozepnete a zachováte footbox (uzavřený prostor pro chodidla a lýtka), máte vystaráno a nákup quiltu můžete zase odložit na lepší časy. Dovedu si i představit, že bych v zimě v extrému bral například zimní quilt a pokud by to nestačilo, tak i Lavu a nabalil se do obou. Pokud nevíte, co mám na mysli, podívejte se na pěkné video od Shuga: Layering Underquilts, Top Quilts and Sleeping Bags for Deep Winter Camping – YouTube.
Cesta na Klondajk
Jelikož nebylo dotestováno a hlavně nafoceno, absolvoval jsem s Lavou ještě další cestu, a to tentokrát do mých oblíbených Brd. Vyrazil jsem na brdské hřebeny do oblasti pod bývalou raketovou základnou známou jako Klondajk. Zamířil jsem na tábořiště, kde můj syn poprvé spal pod širákem a které jsme spolu později pojmenovali Vosí kemp, protože během jednoho našeho společného přespání večer došlápl na výletový otvor podzemních vos a dostal rovnou sedm žihadel. Celou noc jsem tehdy probděl, sledoval ho a měřil mu teplotu. Po telefonu jsem byl domluvený s nejbližším kamarádem, který by pro nás zajel, kdyby se synův stav nějak zhoršoval. Naštěstí tehdy vše dopadlo dobře a zjistili jsme taky, že nemáme alergii na vosí jed. Dnes, když jsem na místo přijel po několika letech znovu, byl jsem doslova zděšený. Tábořiště, které se nacházelo původně v hlubokém lese, bylo najednou jen dvacet metrů od jeho okraje a pak už začínala „měsíční krajina“. Bohužel kůrovec zaúřadoval i zde a v lesích pod Klondajkem se rozprostřela mýtina o velikosti několika fotbalových hřišť. Není to vůbec pěkný pohled. Navíc lze při okrajích obrovské mýtiny pozorovat další přípravné práce. Asi toho půjde pryč ještě tento rok mnohem více. ☹
Abych přišel na lepší myšlenky, opravil jsem zanedbané ohniště a začal připravovat místo na spaní. Natáhl jsem mezi dva stromy svůj tarp od Lesoviku, na zem přikolíkoval celtu, nafoukl karimatku Peak 25 a rozložil spacák. Z tohoto místa také pochází většina fotografií, na které se nyní díváte. Na místo jsem přijel brzo, proto jsem měl čas Lavu více prostudovat.
Řemeslné zpracování je na jedničku s hvězdičkou
Při bližším pohledu Lava zaujme kvalitou šití. Všechny švy jsou precizní, nikde se nic nepáře, nikde nekoukají nitě. Nenašel jsem ani místa, kde by sešití dvou materiálů k sobě tak nějak nevyšlo. A věřte mi, že jsem s tím setkal u mnohem dražších výrobků. Šití zkrátka nelze nic vytknout.
Lava je vybavena zipem od japonské firmy YKK. To je samo o sobě zárukou, že zip vydrží léta. Pinguin zde jednoznačně vsadil na odolnost v čase. Zip je navíc opatřen i plastovou ochranou proti zadrhávání a mohu potvrdit, že funguje perfektně.
Je dobré také vědět, že spacák můžete koupit jako „tandem“, tj. dvě Lavy můžete spojit mezi sebou, respektive vždy levou a pravou variantu spacáku.
Poznámka: Pokud do toho půjdete, opravdu nekupovat dva stejné se zipem nalevo nebo jen napravo! Ještě jednou vše zopakuji. Pokud chcete spát s přítelem, přítelkyní v jednom „pytli“, tak si musíte koupit jeden spacák s levým zipem a druhý s pravým zipem.
Po celé délce vnitřní strany zipu také naleznete vnitřní krycí légu naplněnou peřím, která brání úniku tepla skrz zip. Další příjemným doplněním jsou zdrhovadla u hlavy. Kapuce okolo hlavy se stahuje dvěma šňůrami, respektive kulatou pruženkou a plochou tkanicí – to je podle výrobce dobré hlavně ve tmě, kdy rozeznáte, kterou část kapuce stahujete. Celý otvor pro hlavu je navíc vybaven ještě dodatečným límcem, takže vám okolo hlavy a krku drahocenné teplo opravdu neunikne. Líbilo se mi, že výrobce pamatuje i na vnitřní kapsu, která je vodná určitě na cennosti, které chcete mít u sebe.
Lava je samozřejmě zakončena dvěma poutky u nohou, která slouží k zavěšení spacáku. To je také mimochodem doporučený způsob skladování. A hned se k tomu dostaneme.
Jak skladovat a jak je na tom vůbec Láva váhově?
Velikost mé Lavy je pro postavu do 185 cm a spacák jsem také kompletně převážil. Výsledek najdete v tabulce níže. Kromě samotného spacáku dostanete jeden kompresní přepravní obal. Ten má za mě smysl hlavně při chození s batohem. Kompresní obal si neberte na bikepacking. Od toho máte samotné kompresní brašny. Samotným spacákem pěkně vytěsníte každý nevyplněný kout ve svých bikepackingových brašnách. Navíc při bikepackingu máte možnost rozdělit náklad do více brašen, ale u batohu tolik možností většinou nemáte. Proto u batohu já osobně více „balíčkuji“.
Druhým obalem, který dostanete, je mnohem větší vak určený na skladování spacáku. Vak je alternativa hlavně tehdy, když nemáte doma místo na zavěšení spacáku (ano, za ta dvě poutka). Je jen na vás, jak ho budete skladovat. Podstatné je, že spací pytel nikdy dlouhodobě neskladujte v kompresním obalu. Více vám ke skladování neřeknu, protože článek už má přes dva tisíce slov a kdo by to zas tak dlouho chtěl číst. Prý lidi nečtou a raději sledují videa na Youtube. To mi řekl nedávno jeden kamarád a z jeho výrazu jsem pochopil, že mě považuje za boomera.
Bajku, pardon, bikepackingu zdar!
A ještě slíbená tabulka…
Rozměry po sbalení | Rozměry po kompresi | Hmotnost | Hmotnost vč. kompresního obalu | |
Deklarováno | Ø18 x 30 cm | Ø18 x 27 cm | 779 g | Neuvedeno |
Naměřeno | Ø18 x 35 cm | 19 x 28 cm | 784 g | 849 g |
Slušný poměr cena/výkon
Velmi kvalitní zpracování.
Kachní peří s teflonovou úpravou.
„H“ komory.
Pro někoho možná vyšší váha.
Pro extrémní ultralight nasazení horší sbalitelnost.
Cena
4 820,- Kč
Hmotnost
784 g
Materiál
Nylon superlight 20D Ripstop
Diskuze