Náš host 29. 5. 2017

Adam a Peggy jsou ostřílení dobrodruzi, kteří se nezaleknou jen tak nějaké výzvy, naopak je s chutí pokořují. Jedna z nejtěžších výzev vůbec je nejdelší závod horských kol na světě – Tour Divide.

Adam a Peggy jsou ostřílení dobrodruzi, kteří se nezaleknou jen tak nějaké výzvy, naopak je s chutí pokořují. Jedna z nejtěžších výzev vůbec je nejdelší závod horských kol na světě – Tour Divide.

Text a foto: Adam Záviška

Nejen fakt že závod je dlouhý 4418km ale hlavně skutečnost, že se jedná o závod bez jakéhokoliv zabezpečení, jej řadí mezi nejtěžší. Bez zabezpečení, znamená, že sebou nikdo nesmí mít doprovodný team a každý závodník musí spoléhat jen a jen sám na sebe, jakákoliv pomoc z venku je přísně zakázána. Trasa vede přes hory vysoké téměř 4000mnm s výskytem sněhu, skrz lesy plné medvědů, losů a pum, skrz potoky a pouště plné žáru. Všichni závodníci tedy musí mít kompletní výbavu na přežití, nářadí, jídlo, oblečení a další nezbytné věci ale zároveň s ohledem na váhu. Kvůli hmotností úspoře, si v předešlém ročníku Peggy nevzala ani sprej proti medvědům, a to že jich pár potkala, až tolik je v tomto závodě znát každý gram. Je jasné, že i kolo je nutné speciálně připravit pro takový závod, jak taková úprava vypadá, nám ukážou mechanici z Shocktherapy, kam Peggy a Adam dlouhodobě svěřují svá kola.

Vidlice

Jednou z nejzásadnějších změn, kterými kola prošla je výměna vidlice. Místo RockShox Sid padla volba na pevnou karbonovou vidlici a to nejen kvůli váhové úspoře a také kvůli bezúdržbovosti a možnosti montáže brašen. Kola musejí být zkrátka co nejlehčí a nejjednodušší, čím méně mechanických částí, tím spíš vše bude fungovat do zdárného konce.

Pohon

Na klikách se měnily převodníky na rychlejší tedy těžší převody. Místo původních 36/26 namontoval mechanik Václav větší převodníky 38/28 Peggy i Adam mají v nohách páru a výjezdy v pohodě zdolají i s těžším převodem a na rovině naberou cenné minuty a hodiny náskoku oproti ostatním závodníkům. Převodníky, se podlepovaly zeleným vysoko pevnostním lepidlem, které jen tak samo nepovolí, ale šrouby do klik naopak růžovým nízko pevnostním, kdyby se borci potřebovali dostat do středového složení. Cokoliv se na stroji povolí, může mít fatální následky na dojetí a umístění závodníků.

Středové složení

Ložiska středového složení budou extrémně zatížena, to co mnozí z nás najedou za celý rok, podnikne P+A za necelý měsíc. Ložiska byla namazána voděodolnou plastickou vazelínou, Bel-Ray, která se díky svým vlastnostem používá spíše v lodním průmyslu, ale zároveň má výborný skluz. Vazelína zajistí, že veškerý prach, voda a bláto nedostane do šlapacího středu a kladený opor bude tedy co nejmenší.

Náboje

Zadní náboj také dostal notnou dávku vazelíny, tentokrát notoricky známé Motorex která je pro tento účel ideální. Ořech byl v náboji vymazán vytěsňujícím tmelem locktite, který se používá spíše v automobilovém průmyslu, například při závodech Dakar apod. Tmel zajistí odpudivost vody, prachu bláta a jakýchkoli dalších nástrah. Matka náboje byla zajištěna proti povolení modrým lepidlem na závity, střední pevnosti.

Ruce

Jet téměř měsíc v kuse na kole není žádný med, trpí nohy, sedací aparát, ale také ruce. Po laboraci jak dát rukám odpočinout, padla neobvyklá volba na časovskářskou hrazdu a pro vyšší komfort byly použity omotávky a gripy ESI, které bezvadně tlumí rázy a vibrace a dopřeje tedy více pohodlí.

Brašny

Zde padla jasná volba na brašny bez nosných konstrukcí – „beznosičové“, které jsou jedinou možnou variantou brašen pro jízdu v terénu. Jsou lehčí a spolehlivější, nepraskají při dlouhodobých otřesech. „Zvolili jsme tedy ověřené brašny od české firmy Everbike, kdy jsme pro dostatečný prostor na nezbytné věci zvolili kombinaci podsedlové brašny, pytlíků na řídítka a na míru ušitou rámovou brašnu“ svěřuje se Adam. „výbava na 4 týdny pro každého váží pod 6 kilo a je maximálně minimalizovaná.“ dodává Peggy.

Hlavové složení

Hlavové složení, bude díky pevné vidlici, dostávat co proto a doznalo změny v přidaných prachovkách a vodě odpuzující vazelíně. Pro jistotu byla použita trvanlivá kvalitní ložiska.

Brzdy

V brzdícím ústrojí jsou použity “levnější“ brzdové kotouče a to z mnoha důvodů. Jednak se plechový kotouč pomaleji sjíždí a po pádu a případné deformaci se lépe srovnává. Destičky jsou použity metalické, mají sice málo přesvědčivý brzdný účinek, ale oproti organickým velmi vysokou životností.

SHARE

support: