Jan Žďánský 22. 11. 2021

Posledním přírůstkem do bikepakingové řady německého Ortliebu je řidítková brašna Handlebar Pack QR. Ta přináší nový přístup k brašnám s horním plněním i s jejich typickou uživatelskou přívětivostí.

Posledním přírůstkem do bikepakingové řady německého Ortliebu je řidítková brašna Handlebar Pack QR. Ta přináší nový přístup k brašnám s horním plněním i s jejich typickou uživatelskou přívětivostí.
Řidítkové brašny s horním plněním jsou velice populární v USA. Obzvlášť v kombinaci s drop bary. V Evropě, natož v ČR jsem tento trend zatím nezaznamenal, ale možná je to dané mizivou nabídkou, se kterou Ortlieb právě teď zahýbal. Stejně jako jsem zmiňoval v recenzi Fork Packů, i s touto brašnou Ortlieb přetahuje do bikepackingové sekce trochu své staré cyklocestovatelské klasiky. Na první pohled Hadlebar Pack QR připomíná starou dobrou brašnu Ultimate Six, ale po vydatné dávce steroidů. Ovšem na druhý a trochu bližší pohled je to úplně jiná brašna.
Uchycení

Zásadním rozdílem a novinkou je systém uchycení Bar-Lock. Ten sice nejvíce připomíná právě Ortliebu vlastní Click-Fix, ale funguje jinak. Bar-Lock oproti Click-fixu nezůstává nastálo připevněný k řidítkům, ale je součástí brašny. Díky tomu jde brašna rychle a snadno sundat a znovu připevnit. Proto zkratka QR (Quick Release) v názvu. K montáži slouží dvě šňůry, které dotahují skrz brzdu v plastovém držáku. Nechci se pokoušet o podrobný popis montáže, protože by to v psané formě asi stejně nedávalo smysl. Raději koukněte na video níže. I když montáž vypadá trochu kostrbatě, je vlastně úplně jednoduchá a po dvou, třech pokusech jsem dostal systém do ruky. 

Velkým benefitem Bar-Locku je vzdálenost brašny od řídítek a hlavové trubky. Nedochází k žádnému kontaktu a odírání rámu ani deformaci bowdenů či hadiček. A přesto je uchycení pevné a stabilní. Skoro bych se nebál říct, že až překvapivě. Nevýhodou je ovšem to, že Ortlieb nedoporučuje použití s karbonovými řidítky…
Konstrukce

Ještě něco ke konstrukci brašny. Stejně jako celá bikepackingová série je i brašna Handlebar Pack QR svařená ze stejného materiálu (nylon s PU zátěrem) a tudíž 100% nepromokavá. Vyrábí se v jedné barvě a jednom objemu, který činí 11 litrů. Tvar a rozměry jsou modifikovány pro silniční řidítka s šířkou 40cm a více. Pro určitou představu, já osobně jsem ji vozil na řidítkách Salsa Woodchipper 46cm, jak je vidět na fotkách. 

Samotná brašna je jinak úplně jednoduchá. Rolovací zavírání jistí jeden středový popruh. Uvnitř nejsou žádné další kapsy, jen dva kompresní popruhy, které pomáhají zajistit obsah. Na vnější straně jsou další dva popruhy přes spodek brašny a po stranách dvě síťové kapsy.

Jízda

Dvě věci si na brašně s horním plněním musí zamilovat každý. Jednou je snadný a rychlý přístup dovnitř a druhou je rozsah nastavení výšky podle toho, kolik toho chcete odvézt. V mém případě znamenalo použití Handlebar Packu QR zcela změnit systém balení. Zatímco klasickou válcovou brašnu ráno zabalím a znovu na ni sáhnu až večer, když jdu spát, s “HPQR” to bylo přesně naopak. Díky okamžitému přístupu přímo z kokpitu je brašna ideální na všechny věci denní potřeby. Péřovku, nepromok, foťák, jídlo, cokoliv je hned po ruce. Navíc se mi objem 11 litrů zdál takřka bezedný. Na několika jízdách jsem uvnitř vezl tarp, tyčku, kolíky, tyvek, karimatku, merino na spaní, zrcadlovku, větrovku, rukavice, tatranky a pořád ještě trochu místa zbývalo. Myslím, že k maximálnímu zatížení 5kg jsem se také nepřiblížil. Zpočátku jsem se zdráhal využívat postranní pružné kapsy, ale ukázalo se, že jsou dostatečně tuhé na to, abych jejich obsah ani na lesních cestách nevytrousil.

Abych trochu optimalizoval těžiště, sklopil jsem brašnu lehce dolů. Pokud to vzdálenost od předního kola dovoluje, tak je to za mě nejlepší nastavení. A ani tak nedochází k odírání hlavové trubky o brašnu. Díky odsazení od řídítek mi na 46cm Woodchipperech zůstaly k dispozici všechny varianty úchopu bez jediného omezení kvůli brašně. A to je hodně fajn!
Vliv na řízení je asi takový, jak se dá od 11 litrové brašny čekat. Je cítit, že na řidítkách je nějaká hmotnost navíc, tak jako vždy. Ale oproti standardním brašnám jsem žádný zásadní rozdíl nezaznamenal. Z konstrukce i vzhledu je zřejmé, že tato brašna je orientovaná na jízdu po zpevněných cestách, kde bude skvělá. Na technické bikování po hřebenech to nebude to pravé. Při testovacích průletech přes kořeny mi trochu vadilo, jak je brašna namáhaná v místě napojení plastového držáku. Obzvlášť pokud není fest naplněná. Zatímco plastový Bar-Lock se ani nehne, měkká brašna podléhá fyzikálním zákonům a lítá nahoru dolů.
I když více tíhnu k co nejlehčím a minimalistickým řešením, musím uznat, že tahle brašna mě hodně bavila. Horní rolovací zavírání je uživatelsky obzvlášť přívětivé. Objem 11 litrů považuji za zcela dostatečný a i při tomto objemu má Ortlieb Handlebar Pack QR vcelku kompaktní rozměry, takže bude fungovat na drtivé většině řidítek i rámů.
Pozitiva
  • snadný a rychlý přístup
  • dostatečný objem
  • stabilní držák
  • 100% nepromokavost
Negativa
  • nevhodné pro karbon
  • složitější instalace

Cena
3490 Kč

Hmotnost
530 g

Rozměry
32x22x18 cm

Materiál
PS21R, PS33

SHARE
  • 3490 Kč
  • 530 g
  • 32x22x18 cm
  • PS21R, PS33

support:
inzerce inzerce