Liběchovská příčka je trasa podél stejnojmenné vnitrozemské linie československého opevnění. Prochází krajinou Kokořínska a Máchova kraje až k Lužickým horám, mezi Liběchovem u Mělníka a Chrastavou. Její začátek a konec ohraničují břehy Lužické Nisy a Labe.
Tato linie opevnění měla navazovat na tzv. Pražskou čáru a měla být posledním záchytným bodem před Prahou, pokud by nepřítel prošel přes obrannou linii na hranicích. Její výstavba se však do podzimu 1938 nestihla dokončit. Původně bylo v plánu postavit 558 lehkých “řopíků” a 37 těžkých pěchotních srubů. Z těžkého opevnění se ale nepostavilo nic a z toho lehkého asi 75%. Po odstoupení pohraničí se celá linie ocitla na německém území a mnoho z postavených “bunkrů” bylo zničeno. I tak se jich ale dochoval dostatečný počet na to, aby se z mapy dala vyčíst celá trasa obrané příčky. Po té, co jsem celou cestu absolvoval, považuji za zcela neuvěřitelné, že zaměření trasy pro výstavbu trvalo pouhé dva dny a že těch několik set objektů se stihlo postavit za tři měsíce. Mnoho detailů a zajímavých informací se dočtete ZDE.
ŘOPÍK – Lehké opevnění vzor 37 (dobově lehké opevnění nového typu) je železobetonová pevnůstka lehkého opevnění budovaného v rámci výstavby československého opevnění. Lidové označení „řopík“ vzniklo již v druhé polovině třicátých let podle zkratky ŘOP (Ředitelství opevňovacích prací). ŘOP výstavbu řídilo a zadávalo externím stavebním firmám. Zdroj: Wikipedie
Jako začátek doporučuji zvolit Chrastavu, protože hned v plné síle vystartujete na největší kopec celé trasy a to nejhorší tak budete mít vlastně brzy za sebou. Z Liberce tímto směrem jezdí německý vlak, takže spoj na webu ČD bohužel nenajdete. Musíte použít IDOS. Vzhledem k umístění bunkrů jsem považoval za nejlepší start zastávku Andělská hora, ze které jsou první řopíky takřka nadosah. Ale poté, co se mi ztratily všechny cesty a musel jsem se s kolem na rameni drápat kolmo vzhůru skrz les a hledat jiné použitelné pěšiny, jsem to přehodnotil a přesunul začátek trasy do Chrastavy. Nicméně pokud snesete trochu toho trápení, tak právě zde je prostor pro váš start a vylepšení trasy.
Vojenské bunkry mezi skalami Kokořínska byl ten bizarní úkaz, který mě přivedl na celou myšlenku této trasy. Pátrání po jejich významu mě přivedlo k vnitrozemským obranným liniím, protože do té doby mi jejich výskyt právě zde nedával smysl. Kokořínsko nabízí desítky kilometrů lesních cest v obklopení pískovcových skal a trasa Liběchovské příčky není výjimkou. Ba co víc, mezi obcemi Tupadly a Želízy jsou v její těsné blízkosti do skal vytesány jedny z největších zajímavostí kraje.
Vzdálenost
97 km
Převýšení
1410 m
Obtížnost
3 z 5
Dny
2
- 97 km
- 2
Ahoj,prosimte co to mas konkretne za stan-vypada skladnej a lehkej : ) prosim o tip ! dik,Ondra
Six Moon Design – Deschutes Plus mám ho už pár sezón a nedám na něj dopustit. Verze Plus má po obvodu našitou moskytiéru to je top!
https://www.nalehko.com/produkt/smd-deschutes/
https://bikepacking.cz/smd-deschutes-plus/
Nějaká písmenka jsou mu věnoivaná i přímo tady na webu 😉
https://bikepacking.cz/smd-deschutes-plus/
Sakra, ty odkazy tu nejsou vůbec vidět, to bílé písmo je na tom pozadí prakticky neviditelné… 🙂
A navíc s tím nejde vůbec nic udělat….
Dik za inspo, vcera jsem si to plus minus projel. Parkrat jsem blbe zahnul, ale linie je to moc pekna. Porad je na co koukat.
Super. Jsem fakt rád že se to jezdí!!
Vidim, ze jsi si udelal zrejme podobny zlepsovak na brzd. paku (gumicka) kvuli aretaci. Ja to mam na obe paky a rozstrihnul jsem starou dusi 🙂 Stvalo mne, kdyz jsem jel vlakem, ze mi kolo pri drncani vlaku ujizdelo a padalo. Samozrejme kdyz ve vagonu nejsou haky. Takhle zabrzdim obe brzdy a kolo muzu mit oprene i jen tak.
Přesně tak. Ve vlaku to funguje parádně a hlavně venku když nechci neustále pokládat kolo na zem. Zabrzdím předek a kolo se dá opřít kdekoliv a nikdy nespadne.
Zajimavej typ – dneska jsem si to zhruba projel – jakoze pakarna na orientaci,porad koukat do mapy. Ale dobry tema jak drzet atypickou trasu krajinou. Na spoustu tech mist i zapadlejch cest by se clovek urcite nemel jinak duvod dostat. Vcetne tresnicek na dortu, jako jeden prevracenej bunkr (pod ralskem), a v jednom (u Branne) jsem narazil na pulmetrovy srsni hnizdo, jeste ze uz je chladnejc a jsou trochu zazimovany.
Super. jo je to zralý na navigaci, ale jinak takovou trasu nejde natáhnout. Jsem fakt moc rád že si to zkusil projet!