V noci nás terorizovala liška. Nejdřív nám ukradla igelitový pytel na odpad, a pak se mám snažila vloupat do “kuchyně”. S hrnci udělala strašný brajgl, polekala se a utekla. Asi k Maxovi. Sežrala mu kus ponožky a merino návlek na ruce. Jsme mimo civilizaci, uprostřed pouště, kde lišky kazí dobrou noc.
Ráno jsme uvařili ovesnou kaši, v posledním obchodě doplnili zásoby a vyrazili do pouště. Sotva jsme opustili civilizaci, nestačili jsme se divit. Všude kolem tolik prostoru! Rovina, kam až oko dohlédlo, a ještě mnohem dál. Bavili jsme se dohady, kolik rozlohy České republiky asi tak vidíme, šlapali jsme, potili se a těšili se na první zatáčku. Přišla za dva dny.
Caravanserei kdysi sloužily jako hotely na Hedvábné stezce a my když nějaký potkáme, přespíme v něm. V kobkách bývá teplo i když venku v noci mrzne. Nikdy jsme neměli žádný problém, až tady s tím lišákem. Sežral i trochu keksů.
Sotva jsme se ráno, po vydatné snídani, vydali na další cestu zimou a deštěm, zastavil nás na ulici pán a zval nás k sobě domů na jídlo. Odmítli jsme, protože jsme potřebovali jet, ale potěšil nás. To jsme ještě nevěděli, že podobná pozvání budeme dostávat prakticky denně. Místní na nás neustále mávají, troubí, fotí se s námi a zvou nás na čaj, na jídlo, nabízí nocleh, obdarovávají nás granátovými jablky a cukrovinkami. Za chleba v pekárně jsme za celý pobyt platili jen párkrát. Místní pohostinnost je neuvěřitelná. Lidé nás zastavují na ulici a říkají, jak jsou rádi, že konečně po dvou letech vidí turisty a chovají se k nám jako k vážené oficiální návštěvě. Většinou si nerozumíme, anglicky mluví málo kdo, ale to není na překážku. To důležité jsme si vždy řekli.
O pár dní později jsme se nějak nemohli vymotat z průmyslové zóny, už se stmívalo, byla strašná zima a foukalo. Chtěli jsme to zabalit, ale nebylo kde. Šlapali jsme a šlapali a začínali si říkat, že už jsme dlouho nejeli žádnou čtyřiadvacetihodinovku, že možná dneska… ale v tom na nás houkli z polňačky nějací pánové. Po tmě prý rozhodně nikam jet nemůžeme, je to nebezpečné, spíme u nich v kůlně na perském koberci. Pánové byli v oblecích, na nohou lakýrky. Přesto šli porazit na zahradu stromek, abychom měli dřevo na noc. Rozdělali oheň, natáhli kabel s elektřinou, uvařili čaj, zeptali se, jestli nepotřebujeme jídlo a odjeli. Zachránili nás, kdo ví, kde bychom skončili. Ráno jsme dali kůlnu do pořádku, vysypali popel, smotali kabely, poslali pánovi smsku s poděkováním, zabouchli a jeli. Za chvíli nás předjíždí nějaké auto, troubí a zastavuje. Řidič nám okýnkem podává čerstvý chléb, mává a odjíždí. Ano, byl to pán, díky němuž jsme se dobře vyspali. Za pár dní nám poslal smsku, že se omlouvá, měl se o nás postarat mnohem líp.
Kolem Abyaneh začala být cesta zajímavá i cyklisticky. Zase jsme jezdili do kopců, bylo na co koukat, teplota i viditelnost se zlepšily. Cesta byla krásná, bez komplikací a my si zase užívali každý metr.
Dost jsme se těšili do Shirazu, protože tady se mělo definitivně vrátit léto. Vrátilo se, ale dvě noci před tímhle postupným cílem nás zaskočil mráz, ačkoli ve vzduchu jasně viselo jaro. Ano, pohybovali jsme se v nadmořské výšce kolem 2000 m, ale všude pilně obdělávali pole a zavlažovali. Přes den svítilo slunce a my jezdili odhalení, jak jen to místní zákony dovolovaly (museli jsme mít stále dlouhé rukávy i nohavice. Na jihu si muži krátké rukávy mohou dovolit, ženy ale ne). Předpověď na noc slibovala dva stupně nad nulou, proto jsme nechápali, co se děje. Usídlili jsme se v rozpadlém hliněném hradu a nemohli se zahřát. Celou noc jsme se převalovali a něco bylo špatně. Dokonce jsem si začala myslet, že se mi nějak polámal spacák nebo co. Ráno Zdeněk ve stanu zapnul Wahooa a ten ukazoval minus osm stupňů. Nevěřili jsme mu, ale ten můj to ukazoval taky. A skutečně, všechna voda zmrzlá, zubní kartáčky obalené námrazou… Máme letní karimatky a spacáky do minus čtyř. Svorně jsme před cestou tvrdili, že do zimy se během cesty ani náhodou nedostaneme. Očividně se nám tenhle podnik vymkl z rukou už úplně. Ale bavit nás nepřestal, naopak. Tímhle zážitkem jsme se odrazili ode dna a pokračovali v teple a bez srážek až na jih do Bandar Abbásu.
Vzdálenost
3.260 km
Převýšení
20.825 m
Obtížnost
4 z 5
Dny
55 dní
Írán je nádherný. Plánuji tam někdy dojet, ale teda ne na kole :-). Ono super na nasátí kultury a společnosti je i jezdit hromadnou dopravou. Díky za zprávu z cest.