Podzim nám zas neúprosně zkrátil dny a tak je asi ten správný čas podívat se na nějaké světlo. Nejásejte předčasně, protože do fáze pořízení regulérní cyklosvítilny na řídítka jsem zatím nedospěl. Jízda v nočním hávu, kdy kromě světelného kužele není vidět zhola nic, mě totiž nijak neinteresuje. Proto si zatím stále vystačím s lehkou čelovkou a o té bude také řeč.
Dobrá čelovka je nedílnou součástí bikepackingové výbavy. Ale zatímco v létě si vystačím s miniaturní svítilnou, protože bývá vidět do pozdních hodin, na podzim už to chce něco silnějšího. Fenix HM51R Ruby vypadala dost slibně. S maximálním výkonem 500 lumenů už se nejedná o miniaturní čelovku s využitím kolem tábora, ale o regulerní světlo, se kterým se dá počítat. Stále si však zachovává velice kompaktní rozměry a příjemnou hmotnost 82 gramů (váženo).
Čelovka Fenix HM51R Ruby je navíc navržena přímo pro český trh. Na základě zákaznické zpětné vazby a vlastní zkušenosti nechal český dealer Kronium.cz vyrobit čelovku přímo pro Českou republiku. To se cení.
To co mě od první chvíle opravdu nadchlo je konstrukce čelovky, díky které působí nesmrtelně. Samotná svítilna je vyrobena z leteckého hliníku a má tvar válečku o rozměrech cca 23x70mm. Ten je jednoduše zasunutý do silikonového držáku, ve kterém se může otáčet o 360°. Za mě geniální řešení, protože pár svítících čelovek s ulomenou pojistkou naklápění se mi v šuplíku válí. Po téhle můžete šlapat a nic se nestane. Díky robustní celokovové konstrukci a šroubovacímu uzávěru baterie splňuje svítilna normu IP68. Do 2m pod vodou je tedy vodotěsná. To se mi při bikeraftingových výpravách může celkem hodit.
Teď tedy k tomu výkonu. HM51R Ruby disponuje čtyřmi režimy neutrálního bílého světla (4500K) a třemi světla červeného. Neutrální bílá oproti studené lépe vykresluje nerovnosti. Terén je tak lépe čitelný a netváří se jako rovná plocha. Kužel světla je tak akorát široký, bez zbytečných přepalů. Bezpečně osvítí celou šíři cesty i s pangejtem. Svítivost v jednotlivých režimech je následující:
Bílá
500 lumenů ….1,3h
150 lumenů ….2,8h
30 lumenů ……13,3h
3 lumeny ……..110h
Červená
4 lumeny ….30h
Svícení/blikání/SOS
Má to ale jeden háček. Plný výkon 500 lumenů je totiž omezen na 5 minut. Následně se v důsledku ochrany proti přehřátí čelovka přepne na výkon 200 lumenů. Během těch pěti minut se okolí diody skutečně rozpálí tak, že jí stěží udržíte v ruce, pojistka je tedy asi na místě. Po snížení výkonu na 200l sice lze zas přepnout na plný výkon, který vydrží dalších 5 minut, nicméně dlouhodobé využití 500ti lumenů není moc reálné. Výdrž na plný výkon 500 lumenů je tedy v realitě 5 minut a následně něco přes hodinu na 200 lumenů. Nebo případně nějakých 20 minut po jednotlivých 5ti minutovým intervalech. Je to problém? Přijde na to. Mě druhý nejvyšší výkon, tj 150 lumenů většinou zcela dostačuje na to, abych byl schopen bezpečně jezdit po lese i v hluboké noci. Tedy běžnou bikepackingovou cestovní rychlostí. Na traily v noci fakt nejezdim. Na plný výkon tak přepínám třeba ve sjezdu, nebo když se potřebuji více rozhlédnout. Popravdě jsem se ve výdrži na plný výkon začal hrabat až při psaní této recenze. Za ¾ roku používání jsem ho totiž nepoužil na víc než pár desítek vteřin, ale když bylo potřeba, tak přišel vhod. Při silničním přesunu pak často vystačím i s 30ti lumeny. Zvláštní, že? Když se zdá, že kdo nemá alespoň 5000 lumenů z čínského eshopu nemůže na kole v noci přežít. Ale ano, může. A přitom nemusí vypálit sítnici všemu, co mu zkříží cestu. Nejnižší výkon 3 lumeny a červené světlo je pak vyloženě stanovou záležitostí.
Velice podstatná vlastnost je pro mě konstantní výkon ve zvoleném režimu. Co to znamená? Jednoduše, čelovka svítí v daném režimu, co jí akumulátor dovolí a když už je to málo, tak přepne o stupeň níž. Tento systém mi vyhovuje víc než postupné oslabování, protože mám jasnější představu o tom, jak na tom s baterií jsem. Oproti postupnému zeslabování, kdy si oči pomalu zvykají na ubývající světlo, až si najednou uvědomíte, že vlastně už moc nevidíte a vaše čelovka je K.O.. To je mimochodem ten důvod, proč dvě svítilny o stejném výkonu a kapacitě baterie můžou mít rozdíl ve výdrži i několik hodin. Norma to tak umožňuje….
Ještě se vrátím ke svícení za jízdy. Nezřídka totiž používám malý trik, jak zefektivnit výkon čelovky. Když vyloženě nepotřebuji svítilnu na hlavě, navléknu jí na přední brašnu, případně pomocí Voile popruhu upnu na řidítka. Jak se světlo dostane blíže k zemi, je výkon 150 lumenů absolutně dostačující. Obzvlášť je to znát v dešti, nebo mlze, kdy je to s baterkou na hlavě většinou tak, že si nasvítíte oblak mlhy před obličejem, ale dále nic vidět není.
Teď něco k ovládání. K tomu slouží jediné tlačítko na boku svítilny. Krátkým přidržením se rozsvítí hlavní bílé světlo. Rychlým dvojklikem se rozsvítí červeně. Následně se dalším zmáčknutím mění intenzita svícení. Po vypnutí se znovu rozsvítí poslední zvolený režim. Pod ovládacím tlačítkem je navíc indikátor stavu baterie. Pokud je svítilna vypnutá, tak jedním rychlým zmáčknutím můžete zkontrolovat baterii. Zelená znamená více než 85%, zelené blikání 85-50%, červená 50-25% a červené blikání signalizuje méně než 25%. Je to mačkání a klikání moc? Ani ne, stačí 2 minuty na hraní a máte v tom jasno.
K životu čelovku probouzí nabíjecí Li-on akumulátor typu RCR123A s kapacitou 700mAh, který je součástí balení. Případně lze použít jednorázovou “lithiovku” CR123A. Jsou to takové ty poloviční tužkovky. Dodávaná dobíjecí “li-onka” se nabíjí přímo ve svítilně. Pod hlavní diodou je micro USB zdířka. Nabití trvá cca 1.5h a během toho funguje pouze nejslabší režim 3 lumeny. Dá se koupit i originální baterie s vestavěnou zdířkou, které se přes micro USB nabíjí mimo svítilnu. Jednorázovky CR123A mají opodstatnění v zimních měsících. Lithiové baterie tolik nepodléhají mrazu a většinou mají i větší kapacitu cca 1000-1500mAh. Já povětšinou vozím dodávaný dobíjecí akumulátor v čelovce a jednu rezervní CR123A pro případ nouze. Abych nezapomněl, tak na šroubovacím uzávěru baterie je magnet, díky kterému se dá samotná svítilna snadno připevnit na kovový povrch. V lese je to vesměs k ničemu, ale doma jsem to při výměně vodovodní baterie pod dřezem s radostí využil.
Poslední na řadě je popruh. Ten je perforovaný a dostatečně široký, aby udržel svítilnu na místě i při běhu. Naštěstí je i dostatečně dlouhý, aby šel přetáhnout přes helmu. Bonusem jsou reflexní prvky po celém obvodu. Víc k němu asi není co dodat.
Nerad bych vzbudil dojem, že HM51R Ruby dokáže nahradit výkonnou cyklo lampu. To asi ne. Na pravidelné jízdy potmě bych přeci jen sáhl po větším výkonu i výdrži. Je to ale hodně dobrá čelovka se solidním výkonem, na kterou se může člověk spolehnout, když neplánovaně zatmí a potřebuje dojet do cíle ještě 2h potmě. Je malá, lehká, jednoduchá, takřka nerozbitná a svítí naprosto dostatečně.
Tělo z leteckého hliníku
IP68
Možnost jednorázových baterií
Nic zásadního jsem nenašel
Slabší výdrž v zimě
Cena
1699 Kč
Hmotnost
82 g
Materiál
Al
- 1699 Kč
- 82 g
- Al
Ahoj – před rokem jsem zvažoval a rozhodoval se přesně mezi tímto modelem a Fenix HM23 (která není dobíjecí a jede na 1xAA baterii) – nakonec jsem se díky váze a mírně větší vydrži rozhodnul pro ni a je také super – prostě FENIX 😉
Ahoj, HM23 jsem také zvažoval, líbila se jednoduchost a úplná blbuvzdornost. Pokud ti slouží ke spokojenosti tak je to super. Ale trochu jsi mi nahrál a tak se rozepíšu. Vůbec né proto abych prudil a chytračil, ale je to úplně dokonalý příklad porovnání dvou čelovek a do článku se mi to nevešlo.
1)hmotnost …. u HM23 se uvádí hmotnost BEZ baterie 43g, ale když přičteš +-20g baterii reálně je rozdíl v hmotnost cca 10g takže noc
2)výdrž …. o vysvětlení výdrže mi jde především protože to v článku zmiňuju. HM23 uvádí výdrž na 240 lumenů 8h a HM51R na 150 lumenů „jen“ necelé 3h. A ten rozdíl dělá elektronika čelovky. HM23 svítivost postupně snižuje a HM51R ji drží. Tzn že reálně HM23 začne svítit na 240l ale za hodinu svícení se postupně ztlumí na 70l a ty pak drží zbylých cca 7h. HM51R svítí stále stejných 150l a po 2,8h (s jednorázovou baterií ještě déle) přeskočí o stupeň níž na 30l. Takže co má vlastně větší výdrž?
Je to dané normou kterou se to měří. ANSI FL 1-2009 používají ji všichni kvalitní výrobci. Funguje to tak, že délka výdrže se měří do poklesu na 10% počáteční hodnoty. Takže když začneš svítit na např 500l tak se doba výdrže měří dokud výkon neklesne na 50l.. A to může být postupným „zhasínáním“ třeba 10h. Výsledek = 500l – 10h. Reálně to ale bude na 500l svítit jen pár minut. A když vezmeš tu samou svítilnu ale s programem který drží stálý výkon 500l dokud to utáhne baterie tak bude výsledek třeba 2h. A to jsou ty rozdíly ve výdržích.
Neříkám že jedno je lepší než druhé, to je na zkušenostech a preferencích. Ale ty mnoha hodinové rozdíly mi vrtaly hlavou, tak jsem se po tom pídil a díky za tvůj komentář díky kterému jsem to mohl vysvětlit.
Ahoj, i já děkuji za super doplnění textu – zejména pak bod (2), který může někomu usnadnit rozhodování při výběru a preferencích.
Zdar pánové, taky jsem řešil finále výběru přesně mezi těmahle dvěma kouskama, a souhlasím prakticky se vším co píše Honza, s tím že já jsem těch pár desítek gramů plus nebo mínus moc neřešil (dvě pivka v rámovce takovýhle rozdíl hravě předrtí ), ….a mě taky zvíězila HM23, ….hlavně díky tomu že mi výkonově stačila, ten né ideální systém vybíjení mě nětrápí, a hlavně můžu prakticky kdekoli na světě kupuit v trafice, na na benzíce, AA baterii a svítím dál, bez řešení nabíječky,powerbanky atd. To mi přišlo takový nejvíc univerzální.
Zkuste mrknou na čelovky Armytek, konkrétně třeba Tiara, Elf, Viking. Cenově lepší, 10 let záruka a tam teprve zjistíte jak působí nerozbitná čelovka.
Jen bych si dovolil doplnit jeden postřeh k nabíjení čelovky přes vestavěný usb-c konektor. Je hodně utopený v těle čelovky a naprostá většina kabelů se tam prostě nedostane. Bez problému fungoval snad jen ten originální, ktrý má samotný usb konektor zpracovaný hodně minimalisticky a dá se pohodlně zastrčit do těla čelovky. Po cca. roce používání se navíc konektor v čelovce trochu pohnul, „zajel“ ještě hlouběji a teď už nejde nabít vůbec. Řeším to onou v článku zmiňovaným akumulátorem Fenix s vlastní zdířkou na nabíjení. Jinak je čelovka super, hlavně ve srovnání se stašími Petzly co mám doma.