Chtělo se mi recenzi nazvat dva roky na vandru, ale to je bohužel (snad zatím) jen nesplněný sen. Budu psát o dvou letech strávených v sedle gravel biku Qayron One.Dr (čti vandr, trefné co?), jehož dvě verze jsem a vlastně ještě mám možnost prohánět.
Text a foto: Lukáš Soumar
Před pár lety jsem si nečekaně pořídil základní verzi One.Dr 1, bylo to v době kovidovo bikové krize a rozhodnutí pořídit si gravela přišlo ze dne na den. Nebylo zbytí, v té době kola nebyla a pokud ano, mizela z prodejen závratnou rychlostí. Byla to moje první osobní zkušenost s gravelem. Nastínil jsem ji v článku „Suchý únor“:
„Raketa, nemám formu a jedu, letím..funím..ale pořád mě to nutí šlapat, berany dělají své. Asi budu zvracet.“
Do té doby jsem jezdil jen na mtb, jak na pevňáku tak celopéru, pokud tedy nepočítám své juniorské období kdy jsem se proháněl na galuskovém Favoritu a pubertu na freestyle bmx. Delší dobu jsem o beranech uvažoval, ale z jízdy na silnici, v provozu, jsem měl respekt. Gravel to vyřešil, rychlý a pohodlný úchop má a asfaltky stejně využívám především jako spojnice mezi lesem a polňačkami.
No a co se bikepackingu na gravelu týká, ne, že by se nedal provozovat na téměř jakémkoliv kole, ale poslední roky mi na gravelu dává smysl nejvíc a zjevně nejsem sám, jak vidno na srazech, že?
Samozřejmě, jsou trasy, kde je mtb lepší, sjezdy jsou zábavnější, ale já osobně mám na gravelu pocit širších možností, větší volnosti při plánování trasy. A jak píšu výše, hlavně se rychle „od*ebat“ z toho asfaltu žejo? Technické pasáže už moc nevyhledávám, asi stárnu (čti zraju).
Tak to by bylo k vysvětlení proč tenhle typ kola a ne jiný stačilo a jdeme na jeho bližší charakteristiku.
Někde v archivu se nachází test Ocelového pevňáku ze stejné stáje, tedy značky Qayron. Pro ty kteří nechtějí hledat nejdůležitější pasáž:
„Qayron je nová značka kol zrozená v Úpici ve východních Čechách, na úpatí Jestřebích hor, v revíru obávaného loupežníka Lotranda. (Pokud se nechytáte nevadí, stačí si zpříjemnit náladu Druhou loupežnickou pohádkou od Karla Čapka.)“
Pro mě jako člověka místního, tedy srdcovka.
Omáčky bylo dost, jdeme na to.
Rám obou kol tvoří hliníková slitina 6061 s kytovanými svary (těmi vizuálně nejvýraznějšími, na horní části rámu). Několikrát se mě kolem jedoucí a jdoucí ptali, jestli je rám karbonový. Díky jeho masivnosti se jim nedivím, obzvlášť v místě hlavové trubky karbonový rám připomíná.
A jsme u toho, co se mi na rámu One.Dr tolik líbí, je to jeho masivnost. Vlastně když si ho představím s rovnými řídítky, vidím v něm poctivé XC. Není to žádný podvyživený střízlík. To mi sedí i k jeho využití, v mém podání nabalení do brašen, více či méně nalehko podle trasy a ročního období. Rám je tuhý a ani při těžším setupu brašen se nijak nekroutí, tomu pomáhají i pevné osy. Masivnost podtrhují i nekytované svary, na kterých můžu obdivovat technickou zručnost svářeče. Pro mě věc hodnotná, nejsem velkým zastáncem karbonu. Tedy s jednou vyjímkou a tou je vidlice.
Tu bych pevnou hliníkovou opravu nechtěl. Použitá karbonová skvěle tlumí nárazy, to je vlastnost, kterou hliník neumí. Párkrát jsem se nechal překvapit tím, co všechno snese a už jsem se viděl, jak se blížím k matičce zemi po tom, co jsem se nechal unést a zapomněl, že jedu na pevňáku. Zatím mě vždycky podržela a vrátila se na své místo. Ano, pokud silně zatlačím na řídítka, je opravdu vidět, jak se kolo pod tlakem posune vpřed, tedy vidlice propruží. Už jsem si na to zvykl a plně jí důvěřuji, v terénu to oceňuji.
Tady se dostaneme k rozdílu mezi první verzí One.Dr 1 a verzí současnou. První verze měla jen jeden šroub na každé straně vidlice, což není dost. Montáž košíků jsem tedy řešil kombinací s širokými stahovacími páskami. Stávající verze již má šrouby dva, není třeba improvizovat. Díky za vyslyšení prosby a update.
Geometrie rámu je…No a teď se ukaž pisálku jaký jsi odborník! Univerzální!
Kolo jsem jezdil jak v základní sestavě (pevný představec, pláště 38mm), tak v současné s odpruženým představcem a 50mm plášti.
Obě mělo něco do sebe.
Buďto šlo o „silničku“ na místní asfaltky. Pro znalé, trasy v okolí Orlických hor, především kolem Olešnice. Nebo v druhém případě o pohodlnou turistickou mašinu, kterou ani se zátěží nerozhodí žádný kořínek a výmol.
Co se převodů týká, jezdil jsem nejprve sériovou dvouplacku 46/30 x 11-36, tedy pěkně široký repertoár převodů (2x 10), zbytek osazení Shimano GRX RX 400.
V současnosti mám kolo postavené v rámci Qayron custom programu, který jak název napovídá dovoluje sestavit kolo z individuálně vybraných komponentů, což je super. Nikdy se mi totiž ještě nestalo, že bych kolo jezdil tak jak bylo z výroby, nějaká personalizace vždycky přišla. Teď se mi doma další díly po výměně neválí.
Druhá, současná varianta kola vychází z modelu One.Dr Q 1X, je tedy postavený na jednoplacce se 40ti zuby, vzadu mám pastorek Sunrace 11-50 zubů, tedy jednodušší systém 1 x 11. Ostatní osazení RX 600, tedy až na brzdy, ty jsou o obou modelů z řady RX 400 a fungují bez výhrad. Aby přehazovačka pobrala největší pastorek, je vyměněno její vodítko a kladky za set Garbaruk. Kokpit tvoří odpružený představec Redshift v nejkratší 80mm verzi, pro pohodlí otočený směrem nahoru, řídítka mám krutě vyhnutá (36˚) Ritchey Beacon v 46cm šířce, tyhle berany fakt žeru.
Na obou kolech jsem vozil a vozím teleskopickou sedlovku Crank Brothers Highline 3 se 100mm zdvihu. V techničtějších sjezdech a při nasedání a sesedání z kola „must have“ komponent.
Pedály vozím platformové, oblíbil jsem si jízdu v pohodlných nízkých approach botách, ve kterých vydržím celý den i po jízdě a můžu v nich případně v těžkém terénu kolo i tlačit. Jo, i to se děje, není za co se stydět.
Jo a když jsme u toho, telefonní číslo na toho borce co vymyslel text „Když nemůžeš, přidej víc..“ nemáte? Potřeboval bych si nechat něco vysvětlit….
Co závěrem? Snad jen fakt, že ani jedna z obou verzích mě při žádné akci nenechala ve štychu. Je to dáno tím, že v Qayronu sází na použití značkových sad a komponentů i u nejlevnějších variant kol. Logicky když si dám dohromady kvalitu, cenu a původ „Made in Hawk mountains“ není pro mě důvod hledat jinde. Rád podpořím českou značku a jsem rád, že se i u nás něco děje. Rád bych ještě upřesnil cenu. Základní cena je 44.000,- Kč a cena mé stavby je 56.000,- Kč.
Ostatně o tom vypovídá i fakt, že na custom monstercrossu na rámu Surly Karate Monkey se mi už usadila slušná vrstva prachu…
Jo a abych nezapomněl, důležité info pro labužníky:
One.Dr se vyrábí i ve verzi CrMo, tedy ze zeslabovaných ocelových trubek s antikorozní úpravou ED Black. Steel is real!
- česká značka a navíc pro mě lokální
- pohodlí
- možnost vlastní stavby
- ne všechny sváry jsou kytované
Cena
56.000,- Kč
Rozměry
L
Materiál
Al
Diskuze