Tomáš Teodosijev 15. 5. 2023

V druhé polovině března jsem měl možnost si na veletrhu Forbikes prohlédnout na stánku Decathlon kolo o kterém se v bikepackingové komunitě nejen u nás celkem dost šušká. Ano, mám na mysli Riverside Touring 920, který má být kolem pro velké cestovatele. Kolo tak trochu vypadá jako gravel, kterým ve skutečnosti není. O týden později jsem ho vyzvedával v prodejně Decathlon na pražském Zličíně do testu. Dostal jsem velikost L, protože měřím 180 cm a tato velikost je pro mě ideální. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že mohu kolo vrátit až za měsíc. Měsíc na testování se mi zdála dostatečná dlouhá doba. To jsem ještě netušil, jak mi Riverside nakonec přiroste k srdci.

V druhé polovině března jsem měl možnost si na veletrhu Forbikes prohlédnout na stánku Decathlon kolo o kterém se v bikepackingové komunitě nejen u nás celkem dost šušká. Ano, mám na mysli Riverside Touring 920, který má být kolem pro velké cestovatele. Kolo tak trochu vypadá jako gravel, kterým ve skutečnosti není. O týden později jsem ho vyzvedával v prodejně Decathlon na pražském Zličíně do testu. Dostal jsem velikost L, protože měřím 180 cm a tato velikost je pro mě ideální. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že mohu kolo vrátit až za měsíc. Měsíc na testování se mi zdála dostatečná dlouhá doba. To jsem ještě netušil, jak mi Riverside nakonec přiroste k srdci.

Po vyzvednutí jsem musel kolo odstrojit, protože jsem na něm od Decathlonu dostal navěšené snad všechno možné příslušenství od brašen až po malé i velké nosiče. Pokud budete o Riverside 920 uvažovat, tak nosiče i brašny si budete muset dokoupit zvlášť. V některém z příštích článků si příslušenství představíme podrobněji. Na první rande v Letenských sadech jsem kolo nakonec vybavil jen rámovou brašnou Riverside Half Frame.

Lesovik Draka

Dále jsem na kole ponechal také malou horní rámovou brašnu, kterou jsem přišrouboval dvěma šrouby k horní rámové trubce. Ano, Riverside 920 už má přípravu pro umístění bolt-on horní rámové mini brašny. Jako poslední doplněk jsem ponechal na přední vidlici namontované Cargo Cage nosiče s tím, že si do jednoho z nich umístím láhev na vodu. K mému překvapení se mi tento nosič na přepravu vody neosvědčil.

Lesovik Draka

Cargo Cage má menší rádius opěrné části, a proto se šrouby, kterými je připevněn k vidlici nebo rámu zakousnou do nákladu. V mém případě do láhve a při přitažení hrozilo prasknutí láhve. Láhev jsem nakonec umístil přímo do rámu do nosiče od jiného výrobce. Cargo Cage z řady Decathlon Riverside se mi zdá daleko vhodnější pro umístění klasického malého dry bagu, protože jednoduše „uhne“ šroubům. S takto připraveným kolem jsem pendloval často mezi domovem a prací. Ten čas byl dobrý na seznamování s tím, jak je kolo vybavené.  Riverside Touring 920 je podle mého názoru nabízen s nadstandardním vybavením, protože za cenu 39 999,- toho dostanete opravdu hodně a to včetně prémiových komponentů.

Lesovik Draka
Lesovik Draka
Lesovik Draka

Rám

Sám vím, jak složité je postavit speciál, který by vyhovoval 100 % i na bikepacking. Většina z nás, kteří holdujeme tomuto „divnému“ koníčku si nakonec sestavujeme vlastní kola doslova na koleně. Kolik toho naložím, jak náklad rozvrhnu a do čeho vše naskládám je jeden z prvních požadavků. Pro mě bylo velice příjemné zjištění, že rám Riverside Touring 920 je bohatě vybaven dostatečným počtem pozic na nosiče a košíky. Celkem se na rámu, včetně přední vidlice, nalézá 33 ok se šrouby, které můžete využít pro umístění košíků, nosičů, ale i menších bolt-on brašen.

Lesovik Draka

Rám je z třikrát ztenčovaných hliníkových trubek ze slitiny 6061 a je plně kompatibilní se standardem pro osy 12×142 mm. Hlavová trubka je v provedení tappered 1″1/8 – 1,5″. Průměr sedlovky je pak 31,8 mm. Výrobce tvrdí, že při vývoji tohoto rámu najezdili testeři přes 500 000 km na všech kontinentech a za každého počasí. Přiznám se, že na rámu je to hodně znát. Zdá se, že Decathlon při vývoji opravdu poslouchal zpětnou vazbu od testerů. Nejen, že jsou veškerá lanka vedená vnitřkem rámu, ale navářky najdete i na neobvyklých místech. Například zespodu na horní rámové trubce. S tímto umístěním už jsem se setkal jen u těch lepších speciálů. Má to ale svůj smysl. Při výpravách potřebujete na rám navěsit všechno možné a každá pozice se zkrátka vždy hodí. Navíc díky takovému počtu a umístění uchycení můžete pěkně variovat setup do různých podmínek a taky podle toho, jaké máte brašny.

Lesovik Draka

Rám je také plně kompatibilní se všemi klasickými nosiči na trhu. Navíc můžete vyměnit jednoduše i patku měniče, pokud dojde k poškození. Homologovaná nosnost rámu je 170 Kg, a to je opravdu mnoho. Už to něco říká o tom, že se nejedná o čistokrevné gravel kolo, ale o expediční kolo. Gravely mají většinou nosnost okolo 100 – 120 Kg. Líbí se mi, že výrobce zvolil u rámu příjemnou nenápadnou barvu, která dobře zapadne do přírody a kolo tak na sebe nestrhává přílišnou pozornost.

Lesovik Draka

Na rozdíl od rámu, který je hliníkový je vidlice karbonová. Její váha je příjemných 950 g. Délka vidlice bez krku je pak rovných 439 mm, offset je 45 mm. Vidlice je plně kompatibilní s pevnými osami 100 × 12 mm. Na levé i pravé noze vidlice najdeme vždy tři montážní oka. Ta jsou dobrá pro instalaci menších nosičů jako je Cargo Cage. Kromě těchto pozic je vidlice ještě vybavena oky pro uchycení blatníků.

Lesovik Draka
Lesovik Draka

Kola a dynamo!

Osy jsou standard 100/142 mm. Ráfky Riverside jsou asymetrické v rozměru 27c, 32 paprsků. Pláště jsem měl na testovacím modelů Vittoria Terreno ve verzi XC-Race 29×2.25. Pokud si budete kolo kupovat, tak kola už jsou tubuless ready. To znamená, že můžete vyndat duši a kola přestavět na bezduše. Vše, co k tomu budete potřebovat je trocha těsnícího tmelu a šikovnosti. Bezdušové ventilky výrobce ke kolu automaticky přibaluje!

Lesovik Draka

Přední kolo má zapletené dynamo Shimano Deore XT (Výstup 6 V / 3 W) ve verzi s CenterLock uchycením brzdného kotouče. Z dynama je pak vedena po vidlici kabeláž, která mizí uvnitř sloupku vidlice a vychází na konci sloupku v představci ven, kde je zapojena do nabíječky Cycle2Charge, která je vybavena USB portem. Tato nabíječka vlastně nahrazuje klasický A-HEAD kryt na představci.

Lesovik Draka

Tam si pak můžete zapojit například vaší GPS navigaci nebo mobil. Pěkné na této nabíječce je i to, že usb port má posuvný kryt a když nechcete nabíjet a je zrovna špatné počasí, tak stačí krytem nabíječky pootočit a USB port zakrýt.  Podle slov výrobce je Cycle2Charge nabíječka navržena tak, aby dodávala maximum energie už při nízkých rychlostech, ale zároveň chránila připojená zařízení při vysokých rychlostech před přepětím. Nabíječka převádí výstupní napětí z náboje 6 V na 5 V, který je potřeba na výstupu v usb portu. Maximální nabíjecí proud je pak 1000 mA od rychlosti 21 Km/h. Vnitřní části nabíječky jsou vyrobeny z eloxovaného hliníku a vnější z nárazuvzdorného a korozivzdorného plastu. A má vlastní zkušenost?

Lesovik Draka

Svůj vlastní mobil Samsung A71, který byl vybitý na 60 % jsem dobil na 100 % za 1h 20m. Rychlost jízdy jsem nesledoval, ale byla proměnlivá. Teplota byla okolo 15 °C (hned se dozvíte, proč uvádím teplotu) Určitě jsem nedržel stálou rychlost 21 Km/h 😊 Osobně si myslím, že kvalitnější powerbanky zastanou tuto roli mnohem lépe už když si porovnáte parametry. Pokud bych se ale nacházel několik týdnu nebo měsíců mimo civilizaci, tak už mi nabíječka Cycle2Charge smysl dává. Asi ještě zmíním situaci, kdy se mi mobil nabít vůbec nepodařilo. V tomto případě za to mohlo počasí. Teplota při jednom z testovacích víkendů byla okolo 8 °C a při jízdě navíc vadil i vítr, který ještě více ochlazoval brašnu, kde jsem měl umístěný mobil. V těchto podmínkách baterie v mobilu „prochladla“ a kapacita nabití spadla na 0 %. Pak už je jedno, jestli máte nebo nemáte dynamo. Pokud na to budete pamatovat a dodatečně ochráníte mobil lepší tepelnou izolací, tak by se to stát už nemělo. Zkrátka parametry nejsou všechno a je potřeba počítat i s externími vlivy.

Lesovik Draka
Lesovik Draka

Nic z toho, co jsem dosud napsal neberte prosím jako negativum. Jen chci zkrátka upozornit, že mít na kole dynamo nemusí být ještě výhra. Dynamo na Riverside vnímám jako příjemný bonus, který můžete nebo nemusíte využít. Jedno slabé místo jsem ale přesto našel ve vzájemném spojení dynama Shimano XT a nabíječky Cycle2Charge. Za vše může Plug nad Plug napojení elektrického vedení z náboje. Na první pohled je navrženo pěkně, ale bohužel otřesy při jízdě způsobují, že se konektor občas povysunul a tím se přestalo dobíjet. Na reklamaci to není, ale člověk si to musí trochu „upravit“. Více ohnout konce drátů, které dosedají na kontakty, aby vzniklo vyšší tření v nasouvacím konektoru a je vyřešeno. Na sociálních sítích pak na mě ještě padlo pár dotazů, jak je to s odporem dynama při jízdě. Osobně jsem to nijak zvlášť nepociťoval. Snad to byl jen pocit, když jsem jel na nenaloženém kole, že kolo nevalí, jak gravel. Jakmile jsem ale kolo naložil, tak tento pocit vždy zcela zmizel. K tomu se ale ještě dostaneme na konci tohoto testu.

Lesovik Draka

Brzdy a převody

Brzdy jsou dvoupístkové SRAM Rival s hydraulickými řadicími pákami. Můj testovací model byl vybaven jednopřevodníkem SRAM DUB s 32 zuby. Lze ho ale nahradit za převodníky se 34, 36 či 38 zuby, pokud budete trvat na jiných počtech zubů, pak už budete muset vybírat od jiných výrobců komponentů.

 

Lesovik Draka
Lesovik Draka
Blackbird XLC
Lesovik Draka

Posed

A další překvapení, které bych u kola v této cenové kategorii je určitě sedlo Brooks C15 Carved. Jedná se o sedlo z přírodního kaučuku, které si stále zachovává pohodlí a částečně i tradiční vzhled kožených sedel této anglické značky. Sedlo pro mě bylo od prvního nasednutí velmi pohodlné. Hmotnost sedla 450 g, šířka 140 mm. Výška sedla 52 mm.

Lesovik Draka

Posed doplňují ještě vlastní Decathlon dropbar řídítka, která mě po celou dobu testu hodně vyhovovala. Nerad to říkám, ale zatím to jsou pro mě osobně nejpohodlnější dropbary, které jsem měl možnost testovat.

Lesovik Draka

Ostatně zajímavé jsou jejich parametry. Šířka (velikost L) 620 mm, Reach: 52,6 mm / Flare: 24° / Sweep: 4° / Drop: 124 mm. Konkrétně šířka řídítek mi velmi vyhovovala a zdá se, že 620 mm je pro mě osobně u dropbarů ideál. Jedna věc mi zde ale přeci jen vadila po celou dobu testování a tou byl příliš strmý úhel konců řídítek. V tomto mi více vyhovuje úchop, jaký mají například řídítka Redshift Kitchen Sink, kde je zakončení oblouků vodorovné. Pro expediční kolo by mi to přišel výborný update, pokud by se tímto směrem řídítka vylepšila.

Lesovik Draka

Dojmy.

Kromě pravidelných jízd do práce a z práce jsem s kolem absolvoval celkově tři víkendové akce s přespáním. Ve dvou případech jsem měl Riverside Touring 920 plně naložený, protože jsem jel i s dětmi a vezl jsem část jejich vybavení u sebe. Třetí akce byla cesta na letošní jarní sraz. A proč to vlastně píšu?

Lesovik Draka

Pokaždé byl hodně jiný terén a obtížnost a je zajímavé, jak konzistentně si kolo na cestách vedlo. První naše cesta nás zavedla do Kokořínska. Teploty se pohybovali mezi 10-15°C. Vyjeli jsme rovnou z Prahy s cílem přespat v Kokořínsku. První půlka cesty nás vedla podél Labe po asfaltkách a polních cestách. Cestou byl občas protivítr a také trochu sprchlo.

Lesovik Draka
Lesovik Draka

Byla tak celkem obava, že šířka plášťů 2.25 bude moc a kolo nepotáhne dopředu. Tento dojem jsem měl při cestách z práce a do práce, kdy jsem měl kolo vždy nenaložené a vysloveně jsem nadával, jak nechce akcelerovat. Taky je celkově těžší než klasické gravely. Opravdu je potřeba se mentálně nastavit tak, že nesedláte gravel a v tu chvíli máte asi vyřešeno.

OTUL AUR

Největší změna nastane až u plně naloženého kola. Naložený Riverside Touring 920 se rozjíždí pomalu, ale jakmile ho rozjedete, tak jede, jak parní lokomotiva a to doslova. Pryč jsou pocity v hlavě, že vás brzdí dynamo nebo pláště. Zkrátka si nastavíte rozumné tempo, které tomuto kolu vyhovuje. Stíháte se dívat kolem sebe a máte pocit, že když by za vás ještě někdo připojil deset vagónů, tak to vše utáhnete. Tohle kolo není zkrátka sprintér, ale cestovatel. Do Kokořínska jsme dojeli a celkem báječně přespali.

OTUL AUR

bylo Další cesta nás zavedla hned následující víkend do Ralska. Počasí bylo velmi podobné, ale rychle se zlepšovalo. Bylo po deštích a hodně cest rozbahněných. Bude to znít zvláštně, ale nemohu potvrdit, že by pláště Vittoria určené hlavně do sucha, měli v tomto počasí nějaký velký problém. Možná je to tím, jak jsem byl plně naložený a vždy jsem se ponořil až na dno cest a jako lokomotiva jel a jel. 😊

OTUL AUR
Lesovik Draka
Lesovik Draka

Stejné pocity jsem měl i na vlhkém písku, kterého je Ralsko plné. Pláště bez problémů projely vším bez prokluzování.  Možná, že kdybych měl stejné pláště na rychlém gravelu, tak by třeba bylo všechno jinak, ale na toto kolo jsou tyto pláště dobrá volba. Během testování jsem nezaznamenal jediný defekt a překvapila i sada Sram Rival, jak dobře funguje za všech povětrnostních podmínek. Zcela jistě bych ale snesl kazetu s lepším rozsahem zubů. 11-42 má v kopcích své limity. Se stávající kazetou bych spíš uvítal převody 2×11.

OTUL AUR
Lesovik Draka
Lesovik Draka

Pro koho bude Riverside Touring 920 ideálním kolem?

Majitele si dovedu úplně živě představit. Bude to jistě cestovatelská duše. Bude to člověk, kterému je cizí vzájemné srovnávání, kdo najede více kilometrů za sezónu. Bude se chtít dívat hlavně kolem sebe a zastavit se, aby nasál kouzlo místa, kam zrovna dojel. Pro takového cyklistu bude Decathlon Riverside Touring 920 ideálním parťákem a bude s ním velmi spokojený.

OTUL AUR

Pokud vás bikepackingový speciál od Decathlonu zaujal, pak se můžete podívat přímo na stránky decathlon.cz, kde zjistíte další podrobnosti o tomto kole.

Pozitiva
  • V podstatě bezkonkurenční cena.
  • V ceně například Dynamo s usb nabíječkou.
  • Bohatě vybavené kolo s prémiovými komponenty.
  • Vhodně zvolený rozměr kol.
  • 33 montážních ok – velká variabilita umístění všech možných držáků, košíků na lahve a nosičů.
  • Jednoduché převody 1×11
  • Velmi pohodlná řidítka.
Negativa
  • Plug and Plug konektor u dynama má tendenci se vysouvat.
  • Příliš strmé zakončení řídítek.
  • Menší rozsah kazety. Kolo by si zasloužilo o chlup lepší.
  • Od nákupu mohou odrazovat hateři  ve smyslu: je to jen „Decathlon“.

Cena
39 999,- Kč

Hmotnost
11,8 Kg (vel. M bez pedálů)

SHARE
  • 39 999,- Kč
  • 11,8 Kg (vel. M bez pedálů)
  • AL/karbon

support:
inzerce inzerce