K nejnovějším počinům společnosti Canyon patří zcela jistě uvedení nového gravelu Canyon Grizl pro sezónu 2021. Konečně tak dochází k dohnání náskoku, který je patrný u bikepackingových gravelů produkovaných v zámoří.
Velké poděkování patří českému zastoupení Canyon za zapůjčení gravelu Grizl CF LS 8
Pevně doufám, že pro nás Evropany se nebude jednat jen o výkřik do tmy, po němž bude opět následovat ticho. Troufám si tvrdit, že na podobné kolo evropská komunita cyklocestovatelů opravdu čekala. Koneckonců, kdo by si chtěl objednávat kolo ze zámoří při současném nastavení dph a cla? Pojďme se podívat, v čem se nový gravel Canyon Grizl liší od běžných gravelů, jak je známe a potkáváme v našich končinách. Nejprve si ale řekneme, co to gravel vlastně je.
Co je to gravel?
Trochu tuším, že mě zarytí silničáři a gravelisté nyní budou proklínat za to, o čem se teď trochu rozepíši, protože je jasné, že to pro ně nebude nic nového. Na druhou stranu Grizl ukazuje jistou cestu, jakou se začíná cestovní cyklistika ubírat, a souvisí to i se stále se zvyšujícím zájmem o pobyt v přírodě s přespáním nebo, chcete-li, vícedenní cyklistikou. Podruhé mě budete proklínat za to, že můj pohled na Grizla nebude ryze silničářský, protože opravdu silničář nejsem, ale možná právě proto snad může trochu jiný úhel pohledu otevřít cestu k těmto kolům i lidem, kteří se silničním kolům spíše vyhýbají, ale přitom hledají dobré cestovní kolo. On ten Canyon Grizl tak trochu mate tělem. 😊 Ještě se k tomu dostaneme. Ale zpět k pojmu gravel.
Zrozen pro putování krajinou
Jak dobré drápy má Grizl
Kola a pláště
Rámová sada
Díky těmto všem jmenovaným úpravám se podařilo Canyonu zlepšit trakci, zvýšit celkovou nosnost na 120 kg a přitom zachovat nízkou hmotnost (9,2 Kg ve verzi M). Jen upozorním, že nosnost kola se vypočítává ze třech hodnot: váha jezdce + váha kola + váha nákladu = nosnost uváděná výrobcem. Konkrétně osobně jsem při výjezdu do Brd dosáhl této nosnosti: 84 + 9,2 + 18,2 = 111,4 kg (započítáno i oblečení, boty, helma, které jsem měl na sobě, přepravovaná voda a možná i ta vypitá jedna cola před cestou).
Nakonec se chci ještě dostat k přípravě montáže na samotném rámu. Konkrétně na horní rámové trubce najdete hned za představcem Bolt-On přípravu na uchycení brašničky na drobnosti (tzv. top tube bag). Nemusíte tedy přidělávat brašnu pomoci pásků na suchý zip. Z mého pohledu ideální řešení. Přímo ve vnitřním rámovém trojúhelníku se nachází příprava 2 x 2 na uchycení dvou košíků na pití, a dokonce ze spodní strany spodní rámové trubky máme další pozici navíc. Takže v případě nutnosti můžete jen na hlavním trojúhelníku rámu umístit tři bidony. Počet pozic je z pohledu konkurence v podstatě nadstandard.
Sedlo
Sedlovka
Řízení
Jedna zásadní věc nebyla naštěstí z Grailu přenesena a to integrované řízení v podobě tzv. Grail kokpitu v komunitě gravelistů známého jako „dvouplošník“ nebo „Double Decker“. Jde konkrétně o zdvojená ergonomicky designovaná řídítka s integrovaným představcem. Celý systém má své opodstatnění z důvodů excelentního tlumení vibrací a možností úchopů, ale pro čistě bikepackingové kolo je tento systém těžce nepraktický. Je proto moc dobře, že si toto v Canyonu uvědomili a na Grizlu opravdu najdeme jen klasický představec a řídítka (dropbary, berany). Prostor mezi řídítky a předním kolem je z pohledu úložného prostoru stejně důležitý jako to, kolik místa máte ve vnitřním rámovém trojúhelníku a kolik pod sedlem. Navíc je zcela běžné, že pro bikepacking si každý řeší posed podle svého a rozdíly bývají mnohdy velmi značné. Osobně jsem musel představec otočit, abych mohl sedět více vzpřímeně. Zkrátka jsem zavrhl silniční posed, protože jsem jinak trpěl jak zvíře. Na konci testu jsem si byl už i jistý, že bych nasadil i kratší představec 70 mm místo původního 80 mm. Takže mít možnost měnit představce a řídítka je na bikepackingovém kole hodně důležitá věc, s kterou je potřeba počítat. Mé testovací kolo bylo osazeno řídítky Canyon HB 0050 Ergobar AL v šířce 440 mm. Do této šíře pohodlně umístíte gravel brašnu. Canyon také ve spolupráci se společností Apidura nabízí na míru připravené brašny. Tento set-up je skvělý a dostačující na většinu aktivit.
Brzdy, řazení a ozubená kolečka
Už bylo načase
Díky bohu, že vzniklo kolo, jakým je Canyon Grizl. Na trhu se konečně objevil čistokrevný bikepackingový speciál, který se podle mého soudu báječně hodí na putování na kole, jak ze starých fotografií od Ladislava Sitenského. Těch několik málo dní, které jsem měl k dispozici, abych mohl Grizla sedlat, bylo pro mě osobně naprosto naplněných a zásadních. Grizl doslova letí a je jedno, jestli projíždíte makovým polem, lesní štěrkovkou nebo zapomenutou silnicí mezi vesničkami, kde lišky dávají dobrou noc, protože takové cesty jsou pro Grizla domovem. Grizl vám zkrátka vykouzlí úsměv na tváři a budete na něm chtít jet i když už třeba dávno zapadlo slunce. Grizl vám nabídne osvědčenou a navíc vylepšenou robustní karbonovou konstrukci, množství pozic na uložení nákladu, nízkou váhu, neuvěřitelné agilní brzdy a málem bych zapomněl i na skvělé barevné zpracování, které se velmi povedlo a doslova oku lahodí. Jen tak dál, protože, tak mají kola na skutečný bikepacking vypadat.
Pro další informace o všech vyráběných variantách doporučuji navštívit stránky výrobce.
- Velká kapacita pro náklad
- Lehký a robustní karbonový rám
- Standardní představec a řídítka
- Vynikající brzdy
- S větší dálkařskou zátěží už převod 1×11 v kopcích nestačí.
- Někomu se mohou zdát příliš úzká řídítka (440 mm)
Cena
73.999, - Kč
Hmotnost
9,2 Kg
Materiál
Karbon
- 73.999, - Kč
- 9,2 Kg
- Karbon
Jsme v roce 2021. 11rychlosti je uz prezitek. Campagnolo Ekar je 13speed.
Where are you located?
In northern Bohemia, Liberec