Jan Žďánský 7. 10. 2021

Kultovní britskou značku Brooks není na našem webu třeba představovat. Dnešní Brooks už není jen o legendárních kožených sedlech, ale nabízí toho mnohem víc. Poslední velkou novinkou ze Smethwicku je sada bikepackingových brašen s útěkářským názvem Scape. Vzhledem k tomu, že tradiční nosičové brašny má Brooks v portfoliu už řadu let, se dalo čekat, že dojde i na bikepacking.

Kultovní britskou značku Brooks není na našem webu třeba představovat. Dnešní Brooks už není jen o legendárních kožených sedlech, ale nabízí toho mnohem víc. Poslední velkou novinkou ze Smethwicku je sada bikepackingových brašen s útěkářským názvem Scape. Vzhledem k tomu, že tradiční nosičové brašny má Brooks v portfoliu už řadu let, se dalo čekat, že dojde i na bikepacking.
Mám li být zcela upřímný, když jsem na konci loňského roku viděl první fotky brašen Scape, říkal jsem si, že to vypadá dost čínsky. Nezvykle hranaté tvary vypadaly na kolech celkem těžkopádně a ač jsem velký fanoušek Brooksu, na pohled mě brašny vůbec nenadchly. Nechal jsem je tedy ležet mimo můj zájem a trochu na ně zapomněl. V létě ale přišel den, kdy se bikepackingová řada dostala do ČR a s ní možnost testování. To opět vzbudilo můj zájem a po zhlédnutí několika reálných fotek z terénu jsem se na testovací sadu Brooks Scape začal těšit.
Nikdo nebalí své produkty jako Brooks. Mám doma několik kožených Brooksů a vždy když jsem rozbalil krabici s novým sedlem, bylo mi skoro líto ho nasadit na kolo. Nejradši bych si ho v té stylové papírové krabici vystavil a chodil se na něj jen koukat. S brašnami Scape to bylo trochu podobné. Můj předsudek o čínském vzhledu mi se vší silou nafackoval hned po rozdělání krabice. Styl, materiál, zpracování, elegantní vzhled, vše perfektní v každém detailu, tak jak se k téhle značce patří. Přesto, že jsou všechny brašny svařené vysokofrekvenčním svařováním, má materiál zajímavý plátěný vzhled. Tlumené barevné tóny a jednotný design s nezaměnitelným stylem dělají ze “Scapu” opravdu džentlmenskou sadu brašen. S kombinací mého anglického kola z anglických ocelových trubek, ustrojeného do stylových anglických brašen, bych se nejradši oblékl do bavlny a vyrazil napříč Británií…
Azub, coby dovozce do ČR mi na testování půjčil čtyři brašny jako základní bikepackingový setup, se kterým se dá cestovat. Kompletní řada Escape čítá dohromady asi deset různých brašen. Všechny v jednotné barevné kombinaci Mud Green s černými doplňky a reflexními logy.  Mě se do rukou dostal Top Tube Bag na rám, Frame Bag do rámu, Handlebar Roll na řidítka a Seat Bag za sedlo. Pro hlavní brašny v Brooksu zvolili mojí oblíbenou dvoudílnou konstrukci držáku a vyjímatelných dry bagů. Přes jistou hmotnostní penalizaci má tento systém nesporné výhody. Když už zmiňuji hmotnost tak Brooks Scape nenadchne gramaře. Ale to myslím ani žádný jiný produkt z nabídky, která cílí jinam než na závodní dráhu.
Top Tube Bag – 0,9L, 100g, 1490 Kč

Pomalu abych se taky dostal k samotným brašnám. O Tob Tube Bagu toho není mnoho ke psaní. Díky svařované konstrukci má naprosto čistý design. K rámu se upíná pomocí tří popruhů. Ty nejsou přidělané na pevno, ale procházejí otvory v hypalonové výztuze. Vnitřní objem je celkem velkorysý a pojme toho opravdu dost. Za zmínku stojí výška brašny, která činí nějakých 11cm. Materiál je dostatečně pevný na to, aby perfektně udržel tvar. Díky tomu nemá Tob Tube bag ani tendenci sklouzávat do stran, ale drží na rámu tam kde má. Na čelní straně u představce nechybí vývod na kabel a hlavní zip je samozřejmě nepromokavý.

U zipu se ale na chviličku zastavím. Samotný zip a jezdec jsou naprosto v pořádku. Chodí trochu ztuha jako každý nepromokavý zip a tak je ovládání jednou rukou trochu kostrbaté. Obzvlášť, pokud zip otevřete až do konce, může být i nemožné. Na vině je táhlo zipu, které tvoří poutko navázané smyčkou k jezdci. Smyčka tahá a točí jezdce na jednu stranu, takže ten nejezdí hladce v přímém směru zipu a klade zbytečně velký odpor. Kdyby byla brašna moje, originální poutko bych vyměnil za obyčejnou 3mm šňůrku a zip by jezdil jako po másle.

Frame Bag 3L, 200g, 2590 Kč (46x12x6cm)

Stejný nešvar způsobuje táhlo zipu i na hlavní komoře Frame bagu, ale pokud je brašna v rámu dostatečně napnutá, tak je to celkem v pohodě. Nicméně se obávám, že z dlouhodobého hlediska to nemůže zipu svědčit. Jako extra ochrana proti nečistotám, která bude naopak životnosti zipu velmi svědčit, je krycí léga. Ta je určitě fajn, ale když jezdíte ve volném oblečení jako já, tak o ní pravá noha občas zavadí. V lycře se to asi nestává. Co mi přijde trochu škoda, je, že se Frame Bag děla jen v jedné velikosti o délce 46cm. To odpovídá spíš menším rámům. Do mé silniční 56ky by to chtělo alespoň 5cm navíc.

Frame bag má dvě komory. Hlavní, pravá komora využívá celou šířku brašny. Uvnitř je už jen malá kapsa na zip. Levá komora pouze na tenčí a ploché předměty. Mezi komorami je kabelový průchod, což se mi docela osvědčilo. V levé komoře jsem většinou vozil smartphone, protože se tam perfektně vešel a alespoň se mi za jízdy neotloukal o další věci. Z hlavní komory jsem přivedl jen kabel od powerbanky, která tam byla společně s jídlem, nářadím, atd. Drobnost, ale mě nadchla.

Handlebar Roll 12L, 670g, 3390 Kč

Jak jsem psal v úvodu, v Brooksu zvolili variantu harnessu a samostatného dry bagu. Výborně! Samotný harness překvapivě není z pevné plastové desky ale z měkké pěny. Trochu překvapivé, ale jak se ukázalo, tak zcela funkční. Jak harness, tak připevněný dry bag drží i na rozbitých cestách tak, jak má. K řidítkům se montuje pomocí popruhů a hliníkových spon. Doporučuji zvolit vyšší distanční podložky, aby se popruh ve sponě zamkl tak, jak má a neměl tendenci se za jízdy povolovat. Brooks dodává i plastovou svorku jako pojistku na popruhy, ale ty jsem nechával raději doma, protože černá plastová svorka 2x4cm by byla první věc co bych na cestě ztratil.  

Skutečně neobvyklý je dry bag. Nejedná se totiž jen o jednoduchý válec se dvěma vstupy, ale o dvoukomorový pytel. Uvnitř je našitá, respektive navařená vložka, která rozděluje dry bag na dvě samostatné komory. To je skvělá pomůcka na oddělení suchého od mokrého, čistého od špinavého apod. Ale na druhou stranu, větší spacák se do neprůchozího pytle pěchuje obtížněji. Jinak je dry bag vyroben z dostatečně silného a odolného materiálu aby snesl to nejhrubší zacházení.

Seat Bag 8L, 500g, 3490 Kč

Podsedlovka je navržená stejně, jako dvoudílný systém harnessu a dry bagu. Harness, nebo chcete-li držák na dry bag tedy zůstává přidělaný na kole, zatím co vy manipulujete jen s vyjmutým vodotěsným pytlem. Harness sám o sobě je velice robustní a elegantní zároveň. K sedlu se připevňuje tradičně pomocí dvou popruhů k sedlovce a dalšími dvěma za ližiny sedla. Všechny kontaktní plochy jsou velkoryse vyztužené odolným hypalonem. Poloha ližinového popruhu se dá případně změnit přesunutím do dalšího oka popruhového řetězu na vrchní straně harnessu. Ten zároveň slouží jako poutko pro hliníkový háček, který jedním popruhem fixuje dry bag uvnitř harnessu. Případně se dá využít k připevnění dalších drobností. 

Svařovaný dry bag disponuje malým vzduchovým ventilem, který výrazně usnadňuje balení a kompresi zabalených věcí. Dále už jsou na něm jen tři reflexní tečky. Ty se ale mohou při rolování na menší objem ztratit, proto bych na jejich viditelnost nespoléhal. Udávaný objem 8L mi připadá trochu poddimenzovaný. Podle oka i pocitově bych řekl, že dry bag pojme s klidem 10 litrů.

Vím, že se budu opakovat, ale Brooks Scape má styl a je to zatraceně elegantní (tolikrát jsem to slovo v životě asi nepoužil…) sada brašen. A ještě navíc funguje. Je tu pár vad na kráse, jako obsluha zipu, nebo volná krycí léga u Frame bagu. Ale na druhou stranu je tu perfektní zpracování a smysl pro detail. Brašny jsou vodotěsné, velice odolné, montáž je jednoduchá a spolehlivá. Vše se chová a drží tak, jak má a hlavně…… je to Brooks.

SHARE

support:
inzerce inzerce