Tak dlouho jsem jezdil s cyklistickou vložkou až jsem ji jednoho dne přestal nadobro používat. A zde by mohl test sedla Brooks B17 Carved rovnou skončit, protože jsem asi našel pro svůj styl ježdění ideální sedlo. Ano, záměrně jsem napsal „svůj styl“, protože zcela upřímně tento druh sedla nemusí oslovit každého.
Zde na serveru už vyšel před časem podobný test stejného sedla B17 ve verzi bez „díry“. Já pro změnu už skoro půl roku jezdím na stejném sedle, které má navíc právě jen tu „díru“. Do té doby jsem několik let jezdil na modernějším sedle Brooks C17 Carved, které místo klasické hovězí kůže spoléhá na materiál Cambium (přírodní kaučuk s organickou bavlnou). A bylo také s dírou. Jak u kůže, tak u Cambia se jedná o materiály, které se částečně dokážou přizpůsobit vašim sedacím partiím. Cambium má navíc oproti kůži vyšší odolnost proti povětrnostním vlivům, ale samozřejmě i pár mínusů. Například ho rozdrbete dříve než to kožené. Zkrátka nic není na tomto světě dokonalé nebo věčné.
Tradičního anglického výrobce Brooks asi představovat nemusím. Na našem trhu je etablovaný velmi dobře a jen bych opakoval vše, co si můžete najít přímo na jejich oficiálním webu nebo přímo u dovozce Azub.cz. Také doporučují následující video, protože vyrobit kvalitní kožené sedlo je docela fuška, přátele. 😊
Osobně jezdím klasiku B17 Carved. Sedlo ale můžete sehnat ještě v dalších dvou verzích. Carved Short nebo Carved Narrow. V čem je rozdíl? B17 Carved je klasika vyráběná téměř beze změn od roku 1890. Sedlo je určené na pohodlnou jízdu městem, bikepacking a samozřejmě i na cestu okolo světa. Pohodlí je zde na prvním místě. B17 Carved Narrow je „závodní“ verze stejného sedla, která spatřila světlo světa roku 1910. Je o malinko užší a delší. S touto verzí se většinou můžete setkat na gravelech nebo na singlspeedech. Pro tyto účely je asi ideální. Poslední verze B17 Carved Short byla navržena přímo pro ženy a menší jezdce. Je tedy kratší než ostatní dvě sedla, ale je zase naopak nejširší. Vše vysvětluje tabulka níže.
Model | Délka (mm) | Šířka (mm) | Výška (mm) |
B17 Carved | 275 | 175 | 65 |
B17 Carved Narrow | 279 | 151 | 70 |
B17 Carved Short | 242 | 176 | 58 |
Každé z těchto sedel pak můžete zakoupit ve třech barevných provedeních (černá, hnědá, medová) s ocelovými pružinami. Kožená část sedla je pak napnuta na ocelový rám sedla. K rámu je kůže přichycena pomocí ručně vyráběných nýtů.
Ve špičce sedla pak najdete také napínací šroub, kterým můžete více napnout nebo naopak povolit kůži. To je velmi dobré pro nastavení správného komfortu i po delším používání. K sedlu dostanete odpovídající klič.
Z důvodu udržování co nejlepšího komfortu je sedlo také po obou bocích perforováno. Perforace není pro parádu, ale má čistě praktický účel.
K sedlu výrobce dodává „tkaničky“, které zde použijete. Princip je stejný, jako když si chcete zavázat boty. Víceméně stejným způsobem tkaničku propletete mezi pružinami a uděláte klasickou tkaničkovou kličku.
Ptáte se, k čemu je to dobré? Tímto způsobem pomůžete sedlu udržet dobrý tvar. V podstatě vtipně zajistíte to, že váha vašeho těla nezpůsobí „rozklížení“ sedla do stran, jak kůže v čase povoluje. Navíc tkaniček najdete více a můžete si vlastně docela dobře upravit šířku střední části sedla. Ano, taky si tímto způsobem můžete sedlo dozdobit, ale to je až ta poslední věc. Po půl roce mohu potvrdit, že tato vychytávka funguje perfektně. A jestli je někdo na barvičky, tak rovnou můžete vybírat ze třech barev tkaniček (modrá, červená, bílá a černá).
Čím více boky přitáhnete k sobě, tím se vám samozřejmě více zvedne hřbet sedla a také více otevře díra v sedle. Abych to nějak rozumně zakončil, tak kombinace napínacího šroubu a tkaniček má za cíl udržet sedlo, co nejdéle v ideálním tvaru a komfortu po celou dobu životnosti.
Jak se na B17 sedí?
Tím se dodávám k tomu pro mě zábavnějšímu. Zhruba tři roky jsem jezdil se sedlem Brooks C17 Carved a toto sedlo jsem vždy hodnotil jako velmi pohodlné. To jsem ovšem neměl ještě zkušenost s jeho tradiční verzí v kůži. Jednoduše řečeno, jestli jsem občas natáhl s C17 i cyklo vložku, tak s B17 ani jednou. Tak pohodlné je. Ona díra v sedle mi u kožené B17 vyhovuje více. Po celodenním ježdění jsem zatím nezaznamenal žádný pocit necitlivosti sedacích partií. U C17 se mi to občas stalo a to přesto, že jsem měl sedlo s dírou.
Trochu jsem se obával, že B17 bude pohodlná až po několika stovkách najetých kilometrů, ale v mém případě bylo výrazně pohodlnější než C17 už od prvních kilometrů. Nyní po půl roce používání musím konstatovat, že pocit komfortu se stále zlepšuje. Zdá se, že sedlo se přizpůsobuje mému pozadí lépe než mé pozadí sedlu.😊. Sedlo je vláčnější, medová barva také lehce ztmavla. Provedení ručně vyráběných nýtů na B17 je při sezení příjemnější díky tomu, že nýty jsou pěkně zarovnány s povrchem kůže. U C17 mi občas vadily vystouplé nýty. Po celodenní jízdě už člověk nýty trochu cítil. Zejména nýt na špičce sedla C17 je doslova pověstný. Na rozdíl od Cambia (ano, proto C v názvu) verzí sedel výrobce doporučuje všechna kožená sedla pravidelně ošetřovat mazacím tukem Brooks Proofide Saddle Wax. Tuk je důležitý k tomu, aby sedlo zůstalo stále vláčné. Výrobce doporučuje mazat jednou za půl roku.
Další věc, na kterou je potřeba dát pozor je vlhkost. K sedlu je dokonce možné zakoupit pláštěnku Brooks Raincover. Po půl roce ježdění se sedlem za různorodého počasí o pláštěnce ale neuvažuji. Pokud jsem se někdy dostal opravdu do hodně prudkého deště, tak jsem vždy někde zastavil a počkal něž největší nápor přejde. Drobné poprchávání mi pak nikdy nevadilo. Vlastním pozadím dostatečně kryjete a stříkající vodu zespodu vždy zachytí mé bikepacking brašny. Faktem ale je, že B17 používám výhradně na bikepackingovém speciálu a zároveň se nechystám na cestu okolo světa. Taková je zkrátka má osobní zkušenost.
Pokud musím sedlo schovat před deštěm, tak to vždy dělám na noc. To už se mi mnohokrát vyplatilo. Opět ale nepotřebujete pláštěnku. Stačí přes sedlo přehodit například drybag nebo kus igelitu. Naposledy, jsem sedlo balil do drybagu při převozu kola na střeše auta při cestě z Prahy k jezeru Garda. Tehdy pršelo celý den až do Brennerského průsmyku. Ano v jistém smyslu je nutná ochrana před vlhkem jedním z faktorů, které asi řadu lidí odrazuje. Alespoň soudím podle diskusí na soc. sítích. Nicméně si myslím, že se toto negativum zbytečně hrotí a přeceňuje.
Své bude hrát jistě i váha sedla, která je ve srovnání s jinými sedly značná, a to platí i pro cenu. Tyto negativa, ale u mě osobně převažuje celková kvalita zpracování, pěkný retro dizajn, a hlavně neskutečné pohodlí. Toto sedlo opravdu není pro „honiče“ kilometrů a gramů. Naopak si myslím, že osloví spíše klidnější cestovatele, pro které je kolo prostředkem k dopravě na zajímavá místa než sportovním náčiním. Tradiční vzhled sedla pak takovému ježdění bude jen nahrávat. A jak už bylo řečenou jednou, zapomeňte na cyklistickou vložku.
- Extrémně pohodlné.
- V záplavě moderních designů tradiční vzhled.
- Precizní technické zpracování.
- Ruční výroba.
- Vysoká váha.
- Nutno chránit před vlhkostí.
- Pro někoho konzervativní vzhled.
Cena
3790,- Kč
Hmotnost
520 g
Materiál
Hovězí kůže
Diskuze