Mnozí z nás se již určitě někdy potýkali s problémem výběru celorámové brašny. Tady to nesedí, tady je to moc velké, sakra tady zase malé, chybí mi tu tohle a támhle zase něco jiného. Vybrat si celorámovou sériově vyráběnou brašnu není zrovna nic moc jednoduchého a vždy musíte jít cestou nějakého kompromisu. Kolik z vás sáhlo po možnosti nechat si vyrobit brašnu na míru? Já pokaždé. Vždy u kola, o kterém jsem věděl, že mi doma nějaký ten pátek zůstane.
Naposledy jsem si nechal vyrobit celorámovku po cestě z Itálie a rozhodnutí, že gravel Salsa Warbird se stane mým primárním bikem a peripetiích se sériovou brašnou, kterou jsem měl právě v Itálii. U koho si nechat brašnu vyrobit? V mém případě byla volba jasná. Martin Kubeš, firma Rebelt, můj dvorní dodavatel. Martin se zaměřuje především na výrobu batohů (mimochodem špičkových) a jako vedlejší činnost má právě zakázkové šití brašen pro bikepacking. S jeho prací jsem byl vždy maximálně spokojený a nejstarší brašnu mám už pět let a stále slouží bez jediné závady.
Jak se postupuje. Čapnete kus kartonu, vezmete pořádnou fixu, karton vložíte do rámu, obkreslíte obrys, vystřihnete a pak si sednete a dumáte, kde co chcete mít. Pečlivě si rozmyslete, kam co umístíte a pamatujte na staré přísloví: dvakrát měř, jednou řež. Na prvním obrázku vidíte mou šablonu na brašnu, o které v dnešním článku píšu. Bystré oko si jistě všimne, že tam mám chybu, kterou jsem přehlédl.
Ta chyba je tak závažná, že kdyby Martin nebyl samostatně myslící a hlavně prakticky uvažující člověk a bezmyšlenkovitě brašnu vyrobil dle makety, byla by mi prakticky k ničemu. Neuvěříte, ale já si rozdílu mezi maketou a vyrobenou brašnou všiml až při psaní článku, když mi Martin poslal fotku makety pro článek. Chybou je, že spodní zip je moc nízko pod přepážkou a tudíž úplně na prd. Víte, jak bych se vztekal, že tam nemohu dostat tyčky ke stanu? Určitě si to dovedete představit. Mimochodem, díky Martine, že jsi si toho všimnul a neotloukl mi to kriticky o nos. Moc děkuji.
Opravdu mějte vše pečlivě promyšlené. Protože pak můžete nadávat jen a jen sobě. Dále maketu pošlete do firmy Rebelt, nejlépe i s kontaktem na vás, protože Martin bude potřebovat konzultovat s vámi detaily. Detaily myslím barvu, tloušťku a podobně. Ale zpět k mé brašně. Já jsem zvolil dva prostory na pravé straně, které jsou oddělené odepínatelnou přepážkou na suchý zip. Přepážka drží tak pevně, že i když jsem do vrchní části naložil pět plechovek piva, tak se za jízdy ani nehnula, natož aby se rozepnula. Spodní část mi slouží k uložení věcí na vaření, plus se tam vejde spousta dalšího příslušenství. Vrchní mám na jídlo a třeba zmíněné pivo. Tloušťka brašny je pět centimetrů. Z levé části mám po celé ploše jednu velkou plochou kapsu, kterou jsem chtěl na uložení nářadí a náhradních dílů. Brašna je atypická svým tvarem, protože u sedlové trubky je široká 5 centimetrů, ale směrem dopředu se kónicky rozšiřuje a u hlavy je její šíře 9 centimetrů. Důvod tohoto rozšíření je jednoduchý a tím je zvětšení objemu. Na rovinu se přiznám, že tuto vychytávku jsem převzal od firmy Revelate Design a Žďáňi.
Brašna je vyrobena z kombinace několika osvědčených materiálů X-Pac a to VX-07, VX-21 a VX-42. Osvědčené vodě odolné zipy YKK jsou jako obvykle naprosto spolehlivé a funkční. Brašna je po celém svém obvodu vypolstrována, aby nedošlo k poškození laku kola případnými nárazy nákladu. A že vpravdě v rámovce vozím ten nejtěžší náklad. Vaření, jídlo, nářadí, tyčky ke stanu a další nelehké věci. Dále najdete po obvodu množství ok, kterými lze připnout brašnu na libovolné místo, pomocí dodávaných suchých zipů (v dostatečném množství), které jsou vyrobeny v kombinaci s použitými dušemi, aby nedocházelo k poškození laku kola. Přesto doporučuji místa, kde je brašna upnuta k rámu podlepit ochranou. Jemný prach, který se na cestách dostane pod suché zipy, funguje jako brusná pasta. Já používám k podlepení klasickou elektrikářskou pásku.
Barevné provedení brašny záleží na vás a na dohodě s Martinem. V mém případě navrhoval barevný design Martin a to dle barevnosti mého rámu, takže je zde kombinace černé, světle šedé a bílé barvy.
Cena brašny se pohybuje dle velikosti rámu a složitosti výroby. Mnou vlastněná brašna stála 4.350,- Kč a já financí vynaložených na její pořízení vůbec nelituji, protože splňuje mé požadavky a v rámu sedí naprosto přesně. A vzhledem k životnosti produktů s dílny Rebelt bude sloužit mnoho a mnoho spokojených let. To je pro mě to nejdůležitější.
- kvalita zpracování
- v mém případě objem
- odolnost
- nenalezeno
Cena
4.350 Kč
Materiál
X-Pac, VX
- 4.350 Kč
- X-Pac, VX
Ahoj, díky za skvělý článek. Dotazy trochu mimo téma, ale zajímal by mě setup kola na obrázcích. Vidím správně, že je to custom build s řidítky Woodchipper? A pohon je 1 x 10 s nějakým rozšiřujícím pastorkem? Proč právě takhle a ne standardně dodávané GRX 2×11? Po Salse Warbird také pokukuju, ale zatím se v gravelu a bikepackingu teprve rozkoukávám a načítám si informace. Nechystáš o stavbě tohoto kola celý článek? Případně neměl bys k tomu nějaké odkazy či další zdroje? Moc díky.
Ahoj Honzo, článek o této stavbě chystám. Ale vzhledem k množství sněhu na severu s ním musím ještě chvíli počkat. Ano, je to vlastní stavba. Řídítka jsou cowchipper carbon a pohon je SRAM 1×12. Vpředu je silniční převod 42 z a vzadu přehazovačka AXS elektronika. V článku o mé cestě z Itálie jsem jel Warbird na Shimanu GRX 2×11 a nebyly to pro mě vyhovující převody. Spíše jsou více silniční. Při této stavbě jsem zvážil kam s kolem budu jezdit a nakonec jsem zvolil tento převod. Elektronika mi vydrží přes 800km na jednu baterku, která je malá a lehce skladná. Rád zodpovím další dotazy. Pěkný den.
Dagu, děkuji za rychlou odpověď. Tak to se na článek opravdu těším 🙂 Hodně mě zajímá, co od svého primárního kola vlastně čekáš, jak se Tvá cesta k Warbirdu vyvíjela a jak zatím obstál v tomto osazení. Jak jsem si tak hledal články o Warbirdech, připadá mi, že většina lidí je používá spíše jako takové univerzálnější silničky a málokdo s nimi provozuje bikepacking. Pochopil jsem, že to je spíš doména modelu Cutthroat, ale ten už mi na běžné ježdění po ČR připadá takový moc terénní (alespoň teoreticky, nemám zatím moc zkušeností). A ta elektronika v osazení bikepackingového kola mě překvapila… Jsem zvědavý 🙂
Nemáš vůbec zač Honzo. Elektroniku jsem volil z toho důvodu, že jsem věděl, že chci velký rozsah a jednopřevodník a tak moc na výběr nebylo. Elektroniku jsem dlouho konzultoval a dost jsem se bál výdrže, ale o to milejší bylo mé překvapení s výdrží baterie. Mám ještě dvě náhradní a dobíjet se dá v případě nouze z powerbanky. Warbird je určený na jízdu 80% terén a 20% silnice. Opačně je tu modelu Warroad. Pořídil jsem k němu dvě sady kol a je to tak to nejuniverzálnější kolo jaké jsem měl. Jedna sada je 700c a až 45 mm šíře a druhá sada je 650b a tloušťka pneu až 2″.