Zvuk, který vydává horské kolo, když se noří až po středy kol do mazlavého jílového bláta se těžko přenáší na papír, ale v mojí paměti zůstává napořád. Tohle je prostě jedna z chyb, které člověk udělá jen jednou za život. Slézt z kola a obejít louži na lesní cestě na hřebenech slovenských Javorníků by zabralo maximálně třicet sekund. Ale já jsem musel zkoušet projet. Nejspíš jenom z obyčejné lenost a pohodlnosti. Toho dne jsem se už s kolem nachodil dost, harvestory lesníků zanechaly cestu často v nesjízdném stavu tak se mi to nechtělo provozovat znovu. Cítím, jak mi bláto protýká mezi prsty levé nohy, která je i s botou a ponožkou uvězněná v lepivé páchnoucí hmotě. Takže co teď?
Text a foto: Jan Motýl
Můžu se zkusit zeptat ve facebookové skupině bikepacking cz, signál tu je. No, radši ne. Tak si alespoň udělám fotku, abych měl památku a pomalu se soukám ven. Nejde to moc dobře, kolo je obtěžkané jílem a neobejde se to bez ponoření doposud čisté pravé boty do bláta. Alespoň jsem tam nespadl celý, nebo jsem do toho nepoložil kolo na bok i když moc nechybělo. Na mýtině vedle cesty pokládám kolo a čistím ho pomocí trávy a lahve na vodu, ze které jsem proděravěním víčka vytvořil improvizovanou sprchu, do kterou nabírám zakalenou vodu z louže opodál. Asi si dokážete představit, jak to jde od ruky, zvlášť v poledním slunci a bez ničeho na pití. Čtyřicet minut po osudové chybě opět frčím, naštěstí je teď trasa chvíli z kopce a za pár kilometrů prochází městem, kde vděčně odbočuji k samoobslužné myčce. Tlak vody lehce smývá bahno ze mě i z kola. Tuším, že mýt bicykl vapkou není metodicky správně, ale není to jediná věc, co na tomhle výletě neběží přesně podle příruček. Dopíjím vychlazenou kolu z benzínky a s nablýskaným kolem jedu dál ke svému cíli, kterým je rumunské hlavní město Bukurešť.
Trasa v Čechách ubíhala rychle, zvládal jsem bez větších obtíží ujet okolo 100 kilometrů denně a vyhýbat se přitom jízdě po silnici. Po pár dnech jsem se dostal do tempa, zadek se přizpůsobil sedlu, naučil jsem se sbalit se na kolo za deset minut a získal jsem pocit, že mě nic nemůže zastavit.
První pochybnosti o realističnosti mého cíle se dostavují na hřebeni slovenských Javorníků, kdy trávím spoustu času přelézáním padlých stromů, opravou defektů a již zmiňovaným zapadnutím do bláta. Třicet kilometrů ujetých za den mi výrazně snižuje denní průměr. Jestli to takhle půjde dál, budu rád, když dojedu do Košic. Asi jsem měl víc řešit spíš nastoupané metry než vzdálenost, možná jsem měl předem zjistit sjízdnost trasy, možná jsem měl tréninku dát víc než jednu čtyřicetikilometrovou projížďku za poslední tři měsíce. Času mám naštěstí před sebou dost, tak prostě pojedu dál co to půjde a uvidím, kam ve dvacetidenním limitu dojedu. Další dny je trasa naštěstí pohodlnější, tak začínám opět věřit, že dojedu až do Bukurešti. Zvláště sjezd od pramene Hornádu až po Spišskou Novou Ves mi spravuje jak kilometráž, tak i náladu. Vypadá to, že trápit se denní kilometráží moce nemá cenu, spíš to chce koukat na profil trasy. Taky mi dochází, že z lineární aproximace kilometráže poslední hodiny opravdu nezjistím, za jak dlouho budu o tisíc kilometrů dál. Další triviální a samozřejmé zjištění někoho, kdo poprvé jede na kole dál než pro rohlíky.
Obtížnost
3 z 5
Diskuze