Jan Žďánský 24. 4. 2017

Nejen světla a pumpičky tvoří nabídku firmy Blackburn. Skoro by se dalo říct, že ve své domovině za Atlantikem patří Blackburn k velkým tahounům na poli bikepackingu. K nám zatím dorazili jen dva kousky z bikepackingové série a to řídítková brašna Outpost handlebar Roll a podsedlovka Outpost Seat Pack.

Nejen světla a pumpičky tvoří nabídku firmy Blackburn. Skoro by se dalo říct, že ve své domovině za Atlantikem patří Blackburn k velkým tahounům na poli bikepackingu. K nám zatím dorazili jen dva kousky z bikepackingové série a to řídítková brašna Outpost handlebar Roll a podsedlovka Outpost Seat Pack.

Outpost Handlebar Roll

Blackburn vyrazil svou vlastní cestou a řídítkovou brašnu udělal jako hybrid mezi osvědčeným harnessem a tradiční cykloturistickou brašnou na clikfix. Snad se nepletu, když prohlásím, že toto řešení používá pouze Blackburn, protože nikde jinde jsem ho do teď neviděl. Brašna se tak skládá ze třech částí. Z plastového držáku, který zůstává na pevno na řidítkách, samostatného harnessu, který se na něj uzamyká a čtrnácti litrového dry bagu s oboustranným plněním.

Nejprve je tedy třeba přidělat držák na řídítka. To není žádná velká věda. Do objímek se vloží příslušná vložka dle průměru řídítek, na ně se nasadí protikus a dvěma šrouby se to celé zatáhne do sebe. Aby se zabránilo protáčení držáku, provléká se ještě mezi objímkami lanko (pod představcem), které se pojišťuje dalším krátkým šroubem na pravé objímce. Nevím, zda se mi během montáže nepodařilo ztratit nějakou podložku, ale tento šroub mohl být kratší, aby byl zapuštěný v objímce.

Nasadit harness je už otázka vteřiny. Uzamkne se otočením kolečka na držáku a je to. Tělo je vyztužené plastovými panely, díky čemuž je opravdu hodně pevné a robusní. Nejedná se také o žádnou muší váhu. Aby se naplněný drybag upínal snadněji, je na vnitřní straně harnessu po celé šíři cca 6 centimetrů široký suchý zip. Druhá část zipu je na drybagu, takže ho stačí „vlepit“ dovnitř a máte obě ruce volné na zacvaknutí přezek a dotažení popruhů. Skvělý nápad. Jenom mi uniká, proč je sucháč na drybagu o 2/3menší než ten v harnessu. Jako další pojistka proti protáčení a padaní brašny na přední kolo slouží čevený popruh, který se také provléká pod představcem a následně se dvěma karabinami připne do kovových ok na spodní straně harnessu.

Abych se přiznal, byl jsem velice skeptický k systému, se kterým Blackburn přišel. Nemohl jsem mu přijít na chuť ani po vzhledové, ani po technické stránce. Během testování jsem dělal všechno pro to, abych (především sám sobě) dokázal, že pákový efekt bude na clickfix moc velký a něco povolí. Abych zůstal fér, nepřekládal jsem drybag cihlami, ale naložil jsem tam vše, co se běžně vozí. Spacák, karimatku, kus stanu, pár triček apod. Během ježdění jsem pak vymetl vše, na čem bylo možné docílit pořádných otřesů. Kořeny, kameny, schody, brázdy, rigoly, vše co mi přišlo pod kola. A nic. Musím uznat, že to drží. Dokonce jsem si velmi brzy zvykl i na neobvyklé umístění brašny před řidítky, které mi zpočátku evokovalo pocit, že jedu vyhrnovat sníh radlicí. Díky tomu je však vzdálenost mezi předním kolem a brašnou výrazně větší než u standardního uchycení pod řidítky. To může být zajímavá alternativa pro jezdce s odpruženou vidlicí, kteří si občas „drbnou“ brašnou o přední kolo.

Hmotnost: 850 g

Objem: 11,5 litru

Nosnost: 3,5 kg

Cena: 2.299,- Kč

Výhody:

  • větší vzdálenost od předního kola
  • universální využití harnessu
  • poutka na světlo apod. na přední straně

Nevýhody:

  • držák zůstává na řidítkách
  • vyšší hmotnost celého kompletu

 

Outpost Seat Pack

Podsedlová brašna se oproti té řídítkové drží zajetých pořádků. Systém vyjímatelného drybagu se nám z bikepacking.cz libí všeobecně a to jak u brašen pod sedlo tak na řídítka. Podsedlovka se tak skládá z upínacího systému, který může zůstat namontovaný na kole a 10,5 litrového drybagu. Stejný systém používá např. Restrap, o kterém jsem již psal. Krása tohoto řešení spočívá v tom, že celý drybag v mžiku vyndáte a vybalit si ho můžete kdekoliv. Což může být v pořádném lijáku k nezaplacení.

Upínání pod sedlo je, jak jsem psal na začátku, naprostý standard. Dva suché zipy na sedlové trubce a jeden popruh pod sedlem. Materiálové složení se mi nepodařilo vypátrat, ale nejnamáhavější část opřená o sedlovku je patrně vyztužená Hypalonem a část opřená o ližiny sedla je z Cordury. Z Cordury s PU pěnovou výztuhou je také celý spodek upínacího systému. Veškeré přezky padnou dobře do ruky a působí robusně. Proti nechtěnému povolování jsou ještě vybavené pojistkou.

Kompletní brašna má protáhlý štíhlý tvar. Deset a půl litru ji také řadí k těm menším. Drybag je tvarovaný přesně podle držáku, takže jeho vkládání dovnitř nevyžaduje žádnou speciální práci. Při uzavírání mi trochu chyběl nějaký ventil, kterým bych vytlačil přebytečný vzduch, kterého uvnitř něco málo zůstává. Obsluha celkově je snadná a zpracování pěkné i kvalitní. K celé podsedlovce mám snad jedinou výtku. A to, že během jízdy má brašna tendenci se kymácet. Protože poruh, který prochází ližinami, není přišitý na pevno, ale jen provlečený skrz našité oko, má brašna prostor (i když minimální) k pohybu do stran. Díky tomu se časem začne pod sedlem kymácet. Zjistil jsem, že při balení je lepší maximálně dotáhnout popruhy, které drží a kompresují drybag. A následně přitáhnout popruhy pod sedlo. I tak jsem je občas při zastávkách dotahoval. Pohyb do stran sice není tak veliký, že by mě vyloženě obtěžoval, ale jsem radši, když se mi brašny na kole nehýbou.

Hmotnost: 516 g

Objem: 10 litrů

Cena: 1.999,- Kč

Výhody:

  • komfort vyjímatelného drybagu
  • široké přezky
  • poutka na světlo

Nevýhody:

  • při jízdě má tendenci se kývat
SHARE

support: