Nepál byl vždycky vysoko v žebříčku zemí, které bychom rádi navštívili. Vidět majestátný Himálaj, zažít, jaké to je být vysoko v horách a dýchat řidký vzduch. Poznat trochu blíže tibetský budhismus a možná se i něčemu přiučit..to jo. Ale bajkovat? A natěžko se všemi svými věcmi a bez pomoci cestovní agentury? Nápad projet na kolech trek kolem Annapuren nás nadchnul a děsil zároveň od první chvíle, kdy jsme se na internetu dočetli, že je to vůbec možné. Ale jak už to u takových projektů bývá, zvědavost a touha zažít něco jiného nakonec zvítězila.
Text a foto: Daška a Jakub (Bikepacking Nomads)
Naše první seznámení s Nepálem proběhlo v Kathmandu, v hlavním městě země. Město, které se topí v odpadcích, stále se vzpamatovává ze zemětřesení tři roky zpátky a kterému je to tak nějak všechno jedno… Přesto, když jsme poprvé uviděli ve větru třepotající se budhistické vlaječky, v nosech nás zaštípala vůně vonných tyčinek a poprvé jsme roztočili modlitební mlýnky, byli jsme nadšení.
V Kathmandu jsme se ale moc nezdržovali, nabalili jsme kola a zamířili na západ do druhého největšího města země, do Pokhary, výchozí bod pro treky kolem Annapuren a Dhaulaghiri. Vybrat si lze z několika možností, jak a kudy se tam dostat. My si zvolili cestu, která by se dala shrnout slovy: Je to sice dál, zato horší cestou. Severně od hlavní dálnice vede málo frekventovaná cesta na úpatí hor. Celkem 270km nám trvalo 7 dní, včetně jednoho odpočinkového. Důvod byl prostý, špatné cesty, prudká stoupání a relativně horké podnebí nám dávalo celkem zabrat. Přesto nelitujeme, dostali jsme se tak i do míst zatím nedotčených turismem.
Nepál ročně navštíví tisíce a tisíce turistů, to je fakt. A místní si to moc dobře uvědomují. Spousta míst změnila svou tvář v posledních letech, Pokhara ani Annapurna circuit trek není vyjímkou. Původně pěší trek dlouhý přibližně 230km se nyní stává oblíbeným cílem i pro cyklisty a to především díky cestě, která se buduje z obou stran okruhu. Drtivá většina turistů, včetně cyklistů volí směr proti směru hodinových ručiček. My, inspirováni článkem na bikepacking.com jsme si však zvolili opačný směr. A protože se jedná o okruh, nechtěli jsme si to nijak zkracovat a rozhodli jsme se začít i skončit v Pokhaře.
Z Pokhary (700m n.m.) jsme společně s kamarádem Garym z Anglie vyrazili směr Muktinath (3700m n.m.) a plán zněl jasně: nespěchat, kochat se výhledy a pořádně si to užít. Jediné pravidlo, které jsme hodlali dodržovat, bylo nestoupat více jak 500 výškových metrů denně. Což někdy znamenalo ušlapat třeba jenom 6km během dvou hodin a zbytek dne trávit pitím kořeněného Masala čaje, hraním karet a obdivovat krásu kolem. Celý trek je totiž úžasný v tom, že se postupně dostanete z vlhkého a horkého subtropického pásu do jehličnatých lesů, do větrné horské pouště a přes nejvyšší bod – sedlo Thorong La ve výšce 5416m n.m. zase zpátky dolů v opačném pořadí. Celou cestu pak lemují jedny z nejvyšších hor světa – Annapurna 2, Dhaulaghiri nebo Gangapurna… Cesta byla v překvapivě dobrém stavu, po většinu času pěkně sjízdná. Dokonce jsme projeli i některé úseky po pěšinkách (singletrailu) pro turisty, které povětšinou vedly na druhém břehu řeky.
Po osmi dnech pozvolného stoupání jsme přijeli do osady Muktinath. Poutní místo pro Budhisty a Hinduisty a taky poslední větší osada pod sedlem. Tady cesta končí a my věděli, že jde do tuhého. Dali jsme si odpočinkový a hlavně aklimatizační den. Naše těla reagovala na absenci kyslíku překvapivě dobře. Zadýchávání a takové, řekněme, zpomalenosti jsme se ale nevyhli. Následující den jsme se přesunuli ještě o trochu výš, kde je ve výšce 4200m n.m.poslední možnost ubytování a jídla.
Vrcholový den probíhal ve zkratce asi takto: osm hodin fuňení a tlačení kol do kopce. Moc jsme toho po cestě nahoru nenamluvili a když jsme kolem poledne konečně stáli nahoře u kamenné mohylky, slova byla stejně zbytečná…
Prvních několik kilometrů dolů ze sedla bylo kvůli únavě, nadmořské výšce a zbytků rozbředlého sněhu příliš riskantní pro jízdu. Druhý den po přespání v osadě Thorong Pedi (4500m n.m.) se ale pěšinka rozšířila a narovnala a my si užívali nejlepší sjezd našeho života. Celý sjezd by se dal zvládnout za několik málo dní, my ale nikam nespěchali a dál pokračovali tempem jen pár desítek kilometrů denně. Tady jsme opravdu docenili směr, kterým jsme jeli – některé úseky byli rozhodně jednodušší sjíždět než tlačit nahoru a především jsme měli přehled o turistech jdoucích v protisměru, kterým jsme se vyhli a nemuseli je složitě předjíždět zezadu.
Zpátky do Pokhary jsme dorazili po 23 dnech. Míříme rovnou do našeho oblíbeného podniku, popíjíme banánové lassi a jenom pohled na hory tyčící se nad městem nám připomíná, co jsme (si) právě dokázali. Himálaj a Nepál obecně nám ukázal mnoho svých tváří, ne každá byla krásná, ale oceňujeme všechny. A víme, že se sem ještě vrátíme…
Trasa:
Kathmandu – Pokhara – Muktinath – Besisahar – Pokhara
Celkem: cca 760 km
Převýšení: 17236m
Počet dnů: 38 vč. 10 odpočinkových v Kathmandu a Pokhaře (okruh kolem Annapuren: 23 dnů, přejezd Kathmandu – Pokhara: 7dnů)
Co nebrat:
Kempovací vybavení. Kromě lehčího spacáku, popř. vložky do spacáku. Podél treku je cca každých 10km vesnice, kde se dá sehnat skromné ubytování, většinou i teplá sprcha. Podobně je to s jídlem. I ve výšce 4500m n.m. je v nabídce burger, pizza nebo jačí steak. Nám ale stačil Dal Bhat (čočka s rýží).
Naopak je vhodné přibalit vodní filtr nebo jiný systém na ošetření pitné vody.
Obecně řečeno – čím lehčí kolo, tím lepší.
Highlights:
stupa Boudhanath v Kathmandu
vesnička Marpha
čokoládovo-jablečný koláč ve vesnici Jomson
sedlo Thorong La
trek k jezeru Tilicho
Vhodná doba:
Přestože se říká, že trek leží v srážkovém stínu a lze ho jít celoročně, z naších zkušeností bychom preferovali podzim (září-listopad) nebo jaro (březen-květen).
Vzdálenost
760 km
Převýšení
17236 m
Dny
28
To je děs. Daška a Jakub, autoři fotek jsou sebestřední kulturní ignoranti, kterým pýcha a neznalost ničeho jiného než SVÉHO ZBYTNĚLÉHO EGA sežrala mozek. Opřít kolo kvůli debilní fotce (=MY jsme tam byli) o UNESCO World Heritage Site, to už je samo o sobě samo vypovídající. Ale navíc každé kolo přímo před jednu skupinu modlitebních mlýnků tak, aby budhisté nemohli praktikovat svoji víru, obcházet kolem stúpy a roztočit všechny mlýnky, před kterými stojí jejich blbá kola, to už je na facku. Mám pro ně radu. Jestli někdy pojedou trek po svatojakubské cestě do španělského Santiaga de Compostela, tak nemusí nechávat svoje kola před katedrálou (která je také součástí UNESCO World Heritage). Ať si kola vezmou klidně dovnitř a opřou přímo o oltář. Budou je mít pěkně na očích a navíc bezvadná fotka, že tam byli. Takové foto nikdo nebude mít, stejně jako kola opřená stúpu v Kathmandú.
Petře, děkujeme za komentář a upozornění, že by se kola takto neměly opírat. Ještě jsme nedosáhli úrovně Budhova osvícení a nedošlo nám, že by to pro někoho mobl být problém. Pokud mě paměť neklame, budhistky neměly s roztočením mlýnků problém. Přeji mnoho, najetých kilometrů a minimum pohoršujících článků a fotek.