Jan Žďánský 13. 5. 2016

Kdo by neznal Ortlieb. Jméno německé firmy se ve světě outdooru stalo synonymem vodotěsnosti a odolnosti. Nosičové brašny Ortlieb se během své třicetičtyřleté kariéry staly fenoménem cyklistického cestování. Z osobní zkušenosti vím, o čem mluvím. 99% na těžko naložených cyklistů, které ve světě potkáte, bude ověšeno Ortlieby. Proto není divu, že tito specialisté na cestování nenechali bikepacking bez povšimnutí. Napínali nás dlouho, hodně dlouho a nenaznačili ani „Ň“. Sám jsem se v minulém roce u českého dealera dotazoval, jestli se Ortlieb nechystá vstoupit do bikepackingu, ale nic tomu nenasvědčovalo. A nyní jsou zde. Skutečně vodotěsné brašny pro bikepacking o objemech 16,5l vzadu a 15l vpředu + 3,5l v přídavné kapse.

Kdo by neznal Ortlieb. Jméno německé firmy se ve světě outdooru stalo synonymem vodotěsnosti a odolnosti. Nosičové brašny Ortlieb se během své třicetičtyřleté kariéry staly fenoménem cyklistického cestování. Z osobní zkušenosti vím, o čem mluvím. 99% na těžko naložených cyklistů, které ve světě potkáte, bude ověšeno Ortlieby. Proto není divu, že tito specialisté na cestování nenechali bikepacking bez povšimnutí. Napínali nás dlouho, hodně dlouho a nenaznačili ani „Ň“. Sám jsem se v minulém roce u českého dealera dotazoval, jestli se Ortlieb nechystá vstoupit do bikepackingu, ale nic tomu nenasvědčovalo. A nyní jsou zde. Skutečně vodotěsné brašny pro bikepacking o objemech 16,5l vzadu a 15l vpředu + 3,5l v přídavné kapse.

Aby toho nebylo najednou mnoho, rozdělím sadu na půl a začnu podsedlovou brašnou. Ta je doslova napěchovaná netradičními konstrukčními prvky. Šrouby, plasty, hliník, nylonová tkanina, guma, z toho všeho je brašna vyrobena a stále zůstává 100% nepromokavá. Když jsem ji vybaloval z krabice zarazilo mě, co mi to pánové z Ortliebu schovali dovnitř za dárek. Bohužel uvnitř brašny žádný dárek nebyl. První třetina brašny je totiž vyztužena plastovým skeletem, což mě zmátlo. K němu jsou pomocí torx šroubů připevněny montážní popruhy. Uvnitř brašny jsou v tomto místě dva hliníkové profily a kulaté matice. Poškození věcí o ostré hrany ale nehrozí, šroub z matice přečnívá asi o milimetr. Šroub pod sedlem je celý schovaný v plastovém krytu.

Princip montáže zůstává stejný, tak jak jsme na něj zvyklí. Uchycení k sedlové trubce je nejpevnější, s jakým jsem se do dneška setkal. Díky tvrdé opoře o plastový skelet uvnitř, extra silným nylonovým popruhům a neklouzavé gumě na obou částech se brašna na sedlovce ani nehne. Popruhy pod sedlo tak zajišťují především stabilitu při jízdě, aniž by držely celou váhu naplněné brašny. Díky tomu a především díky šikovné pojistce na přezce se uchycení pod sedlem během jízdy nijak nepovoluje. A to ani v divokých sjezdech. Měl jsem brašnu na třídenním výletu po Českém středohoří a ani jednou jsem nemusel brašnu k sedlu dotahovat. Na druhou stranu oranžový popruh skrz přezku skoro neklouže, proto první montáž trvá o chvilku déle. Předpokládám, že to se změní, až se popruh používáním trochu ošoupe.

Plastové vyztužení drží od špičky brašny nezvykle úzký tvar. To ocení majitelé sportovních žiletek, já bych byl radši za trochu širší prostor. Protože vyztužená část není poddajná, je potřeba být při balení pečlivý a snažit se vyplnit každou mezeru, aby za jízdy nedošlo k pohybu či uvolnění věcí a následně k deformaci brašny. V tomto ohledu je nejkritičtější část v místě přechodu pevné části ve volnou. Zde se má brašna tendenci „lámat“. Proto je svědomité balení na místě. U vodotěsného materiálu se dá očekávat problém se vzduchem hromadícím se při rolování uzávěru uvnitř brašny. To v Ortliebu bravurně vyřešili svým osvědčeným gumovým ventilem. Díky němu se dá veškerý vzduch z brašny vytlačit a v rámci šikovnosti obsah brašny rozumně stlačit do pevného stavu. Z mého pohledu by tohle skvěle vyřešil vnitřní kompresní popruh chycený k vnitřní výztuze, ale ten tu zatím chybí.

Když už se němečtí inženýři pustili do inovací, nevynechali ani vnější stranu brašny. Gumicuk je standardní vybavení podsedlových brašen a ani zde nechybí. Na rozdíl od ostatních je ale chycen do plastových háčků, ze kterých se dá v mžiku vyvléknout. Poutko na zadní světlo je také jiné než obvykle. To, co mi u některých brašen vadilo, bylo to, že když už měly možnost upnout blikačku, už se moc nemyslelo na to, že jedna poloha je málo a ani dvě nemusí stačit. Když využíváte brašnu na plno a vozíte jí plnou i poloprázdnou, vlivem rolování a změn objemu se občas stalo, že najednou nebylo světlo kam dát, nebo svítilo někam do pneumatiky. Na spodní straně Ortlieb Seat Packu je navařený pruh tvrdého nylonu, ve kterém je sedm otvorů pro uchycení světla. Díky tomu je jedno, jestli je brašna srolovaná na minimum, nebo naplněná na maximum, vždy je světlo kam dát. Pokud vás tma zastihne nepřipravené, reflexní terče, charakteristické pro všechny brašny Ortlieb, na vás přijíždějící automobil dostatečně včas upozorní.

Chlapci z Ortliebu tajili a oddalovali svůj nástup do bikepackingové sféry dlouhou dobu, protože nechtěli nic uspěchat a chtěli přijít s vybavením, které bude hodno svého jména. A to se jim povedlo. Všechny nové prvky jsou promyšlené a 100% funkční. Z brašny jako celku čiší odolnost pro nejtvrdší nasazení a ve své kategorii dnes vlastně nemá konkurenci. Vodotěsnou brašnu s objemem 16.5 litru jen tak nenajdete. S tím vším je samozřejmě spojená i cena, která stejně jako kvalita patří k top produktům nejen na českém trhu. V Ortliebu ale nevyvinuli brašny pro lidi, kteří hledají kompromisy, ale pro ty, kteří hledají nejvyšší kvalitu spojenou s touto značkou.

Pozitiva
  • vodotěsnost
  • vzduchový ventil
  • stabilita
Negativa
  • chybí kompresní popruh

Cena
3490Kč

Hmotnost
430g

SHARE
  • 3490Kč
  • 430g

support: